Preview | Rainbow Six Siege X – Ubisoft bracht in december 2015 de first-person shooter Rainbow Six Siege uit. We zijn een kleine 10 jaar verder en de game is nog altijd online en wordt veel gespeeld. We hebben in de afgelopen jaren veel nieuwe Operators zien verschijnen en Ubisoft heeft ook allerlei verbeteringen aangebracht, oudere maps van een rework voorzien en nog veel meer. Een geheel nieuw deel zit er niet in, want de basis van de oorspronkelijke game is in principe voldoende om lang mee door te gaan. Wel komt er een hoop vernieuwing aan en dat noemt Ubisoft Rainbow Six Siege X. We kregen onlangs een uitgebreide presentatie en in dit artikel vertellen we je er meer over.
Nieuwe modus
Een van de grootste toevoegingen aan Rainbow Six Siege X is de modus Dual Front. Dit is een gloednieuwe modus die het net wat anders aanpakt dan je gewend bent. Waar je normaal gesproken als Attackers tegenover de Defenders staat en vice versa, wordt dat in Dual Front overhoop gegooid. De opzet is dat je in teams van zes tegen zes speelt, maar dat je niet langer gebonden bent aan een poule van Operators aan de ene of andere kant. Dus als je met een mix van Attackers en Defenders wilt spelen, is dat geen enkel probleem. Hierdoor ontstaat er natuurlijk een andere dynamiek in de gameplay vanwege de verschillende vaardigheden van elke Operator, die nu in een andere samenstelling qua team tot uiting komt.
Een andere belangrijke verandering is dat spelers kunnen respawnen in deze modus. Het is dus niet wachten tot de ronde voorbij is vooraleer een speler weer mee kan doen. Dit zorgt voor een hoger tempo en dus ook andere gameplay, omdat de noodzaak voor terughoudend spelen wegvalt. Tegelijkertijd zal er niet in de mogelijkheden van de Operators gesneden worden, dus de gameplay is in het perspectief van Operators vooral hetzelfde. Zo blijft het vertrouwd aanvoelen, maar dan wel met een twist. De nuance is echter dat Dual Front niet de beschikking biedt over alle Operators, want Ubisoft zal een selectie maken per seizoen, waardoor het aanbod telkens varieert.
Dual Front wordt niet op bestaande maps gespeeld, maar op een volledig nieuwe die naar verhouding de grootste in de game tot op heden is. De structuur in deze is gespiegeld, waarbij de map het two-lanes principe aanhoudt. Het verschil tussen beide kanten is dat het aan de ene kant afgewerkte gebouwen bevat, daar waar het aan de andere kant nog onder constructie is. Dit zorgt voor esthetische herkenningspunten en natuurlijk variatie in de omgeving, waarbij er ook een algemene opdeling is. Zo heeft elk team twee sectoren met een hoofdkwartier dat aangevallen moet worden en vice versa. Te midden van deze sectoren per teams is een neutrale zone, waar tijdsgebonden opdrachten uitgevoerd moeten worden – die wisselen per match.
Volledige vernieuwing
De toevoeging van Dual Front is natuurlijk een flinke stap vooruit, omdat het effectief iets nieuws aan de gameplay zal toevoegen op een meer grote schaal. Maar ook aan andere zaken is gedacht, want Ubisoft wil met Rainbow Six Siege X eigenlijk de volledige game vernieuwen. Dit doen ze op verschillende manieren, variërend van subtiele aanpassingen tot meer grote veranderingen. Kleine details zijn dat de navigatie in de Battle Pass is verbeterd, waardoor het duidelijker is wat de structuur is en ook kunnen de beloningen beter geïnspecteerd worden. De Shop zal op termijn ook een nieuwe lik verf krijgen, waarbij de menu’s overzichtelijker worden ingedeeld.
Nog kleinere details zijn dat veteranen ieder jaar een badge krijgen, die aangeeft hoe lang ze bij de game betrokken zijn, dit samen met een badge van het jaar waarin ze zijn gestart. Tegelijkertijd worden nieuwe spelers niet vergeten, want Ubisoft zal de game gedeeltelijk free-to-play maken, waarbij nieuwkomers op een toegankelijke manier de gameplay kunnen leren kennen. In deze free-to-play variant krijgen spelers toegang tot 26 van de 50 Operators en in principe de gehele game, al zijn de Siege Cup en Ranked modus uitgesloten. Voor de vergrendelde content kan men besluiten de game aan te schaffen of in-game valuta te kopen. Op die manier blijft er een stukje premium content bestaan, naast een eenvoudige manier om de game binnen te stappen.
Technische verbeteringen
Tot zover klinkt het allemaal als een vrij logische evolutie van de game en Ubisoft tracht hiermee de shooter een futureproof impuls te geven. Tegelijkertijd zal men per seizoen op een vergelijkbare wijze doorgaan met het verbeteren van reeds bestaande content. Zo zullen er ieder seizoen drie maps gemoderniseerd worden en andere technische verbeteringen komen. Ubisoft is ook van plan om de nieuwe content per seizoen op te gaan voeren. Denk dan aan nieuwe Operators, maar ook remasters van bestaande, en we mogen per jaar minimaal een rework van een map verwachten. Vanaf jaar 11 zal er ook jaarlijks een volledig nieuwe map bijkomen en men is van plan om het aanbod cosmetische content verder uit te breiden en het aantal evenementen te intensiveren.
Met andere woorden: spelers hebben geen enkele reden tot klagen. Maar daar blijft het zeker niet bij, want meer op korte termijn krijgen we vrij ingrijpende technische verbeteringen die direct impact op de gameplay hebben. Visueel zal de boel sowieso opgeleukt gaan worden met textures die een veel hogere resolutie kennen, waardoor het er nog scherper uit zal gaan zien. Maar ook de in-game materialen zullen geüpdatet worden, wat betekent dat het enerzijds realistischer oogt, anderzijds ook meer immersie brengt in de gameplay. Een belangrijke aanpassing is dat de gehele lighting engine opnieuw is opgebouwd, wat een flinke impact zal hebben op de weergave van de omgevingen en objecten in de game.
Dit zie je bijvoorbeeld terug in first-person schaduwen, die spelers kunnen verraden afhankelijk van de lichtinval. Dit levert meer gameplay mogelijkheden op en een ander element dat hierin een rol speelt is dat er een extra laag aan destructie aan de maps wordt toegevoegd. Zo kun je bijvoorbeeld een brandblusser kapotschieten wat een soort rookgordijn veroorzaakt en dus het zicht van nabije spelers belemmert. Schiet je op een gasleiding, dan zal er een vuurbron ontstaan met als gevolg dat er een explosie plaatsvindt die de directe omgeving in brand zet, wat dus weer een extra gevaar vormt voor spelers die in de buurt zijn. Dit levert op afstand ook weer mogelijkheden op om vijanden op een meer creatieve manier uit te schakelen.
Een ander leuk detail is dat metaaldetectoren uitgeschakeld kunnen worden, al veroorzaakt dit in eerste instantie natuurlijk wel een geluidseffect. Ben je meer een speler die aan de buitenkant van gebouwen te werk gaat, dan ben je vast blij te horen dat je daarin meer mogelijkheden krijgt. Op het moment dat je aan een kabel hangt is het nu mogelijk om te sprinten langs de muur van een pand, waardoor de navigatie een stuk sneller gaat. Een andere optie is dat je ook de hoek om kan gaan, waardoor ook dat element een stuk dynamischer wordt. Hiervoor heeft Ubisoft volledig nieuwe motion capture gedaan, zodat het realistisch en natuurlijk in de gameplay oogt. Tot slot zal de game voorzien worden van een flinke audio upgrade, die de geluidseffecten nog realistischer weergeeft in de hoeken en afstanden, waardoor het beter wordt om te bepalen waar de actie precies plaatsvindt.
Voorlopige conclusie
Ubisoft is overduidelijk niet van plan om te gaan stoppen met Rainbow Six Siege, sterker nog, met deze vernieuwingen, toevoegingen en verbeteringen willen ze de gehele ervaring naar een hoger niveau tillen. De technische verbeteringen moeten de game in audiotechnisch opzicht behoorlijk ten goede komen: de visuele aanpak zorgt voor meer overzicht en de audio brengt een meer nauwkeurige weergave om beter op te kunnen anticiperen. Dit samen met kleine en grote gameplay aanpassingen maakt dat er een nieuwe laag in de gameplay zal ontstaan, wat aangevuld wordt met een volledig nieuwe modus. Rainbow Six Siege X is geen nieuwe game, maar uit de presentatie blijkt wel dat Ubisoft het gehele pakket eigenlijk een volledig nieuwe impuls geeft door het op zoveel vlakken te verbeteren, vernieuwen en optimaliseren.
Komt deze ook naar de Quest of moet ik het bij Breachers laten?
Ik ben benieuwd of het wat word of dat ze het beter hadden kunnen laten wat het is.
Dit is toch die komplete overhaul van de originele R6?
Offtopic:
Jammer dat ze hier niet hebben aangegeven dat er gister avond een presentatie was over de nieuwe Silent Hill f, met trailer!
Eigenlijk dingen die er al in moesten zitten, maar echt heel goed nieuws!
Ik vermaak me al 10 jaar met deze game en zal dit ook zeker blijven doen 😀
Leuk ook die beta code… Gisteren alles gaan linken etc en vervolgens ontvang je niks…
Zit hier ook een co-op gedeelte in? Dat je met 6 mensen tegen de AI kan vechten? of bijvoorbeeld een missie met 6 tegen een huis vol tegenstanders?
@Anoniem-7037: Ze zullen de beta dan ook vast wel verlengen. Geen idee tot wanneer hij überhaupt zou duren?
@Anoniem-195: Zou met niet verbazen als de modus ook als vs ai beschikbaar zal komen. Maar of dat leuker is dan tegen 6 echte spelers? Geen idee…