Review | Elden Ring: Nightreign – FromSoftware heeft eigenlijk van begin af aan altijd de focus gelegd op singleplayer avonturen met een hoge moeilijkheidsgraad. Coöperatieve mogelijkheden waren vaak wel aanwezig, maar waren meer een optionele extra. In Elden Ring werden de coöperatieve mogelijkheden net wat groter, maar ook daar wist het niet de juiste snaar te raken. Des te verrassender is het dat de ontwikkelaar met Elden Ring: Nightreign expliciet voor een volledige coöp ervaring heeft gekozen. In onze preview hebben we uitgelegd hoe de game precies werkt en waarin het anders is vergeleken met Elden Ring. Na tientallen uren gespeeld te hebben, kijken we nu in ons eindoordeel naar hoe dit coöperatieve experiment bevallen is.
Versla de Nightlords
Waar FromSoftware toch wel bekend om staat met de voorgaande Soulsborne titels, is de diepgaande lore en cryptische manier van verhaal vertellen. In Nightreign is het verhaal een stuk minder moeilijk om te volgen, maar daar ligt de focus dit keer ook niet op. In deze game krijg je als speler te maken met een alles opslokkende nacht in de wereld van Limveld. Een aantal personages – Nightfarers genoemd – zijn door het lot aangewezen om het op te nemen tegen de krachten van de nacht. De nacht wordt namelijk gevormd door de vele Nightlords en die willen niets liever dan de hele wereld in volledige duisternis hullen. Als speler begin je in de Roundtable Hold – bekend als veilige plek in Elden Ring – en vanuit daar ga je met een groep bestaande uit drie Nightfarers op expeditie om deze Nightlords één voor één te verslaan.
Daarmee is eigenlijk het verhaal in grote lijnen min of meer wel uitgelegd. Mocht je hopen op diepgaande lore, die is een stuk minder aanwezig dan normaal. Er zijn overigens wel degelijk leuke details te vinden over Nightreign in item beschrijvingen en dialogen, maar dat is meer een extra. Wil je nog wat meer verhaal, dan kan je dit doen in de vorm van Remembrances. Elke Nightfarer heeft zijn of haar eigen verhaallijn die je tijdens het spelen verder vrijspeelt. Deze verhaallijnen zijn uniek in elk opzicht met hier en daar leuke knipogen naar Elden Ring zelf of naar de andere Nightfarers. De Remembrances zijn volledig optioneel, maar het is zonde om ze niet te spelen gezien de unieke content en verhaallijnen daarin. Hoe dan ook, onderaan de streep heeft Elden Ring: Nightreign geen pakkend verhaal, maar dat is geen gemis, want de gameplay staat namelijk als een huis.
Tijd is je grootste vijand
Vanuit de Roundtable Hold start je de matchmaking en zal je met een drietal Nightfarers middels de spirituele arenden verplaatst worden naar Limveld, de speelwereld van Nightreign. Vanuit de lucht word je het slagveld ingegooid en dan is het aan jou en je team om te bepalen wat je gaat doen. De gameplay loop van Nightreign bestaat namelijk uit twee in-game dagen. Iedere dag wordt het speelterrein kleiner door de titulaire Nightreign, wat je kunt vergelijken met andere steeds kleiner wordende cirkels in Battle Royale-games. Aan het einde van zo’n dag neem je het op tegen een sterkere eindbaas. Win je dit gevecht, dan wordt Limveld weer zo groot mogelijk en herhaalt het proces zich nog een dag. Win je ook het tweede gevecht, dan zul je het moeten opnemen tegen de Nightlords. Hoe succesvol jij hierin bent, is volledig aan jou en je team.
In de beschikbare tijd die je hebt moet je namelijk zoveel mogelijk willekeurige wapens, gear, items, passieve vaardigheden en perks zien te verzamelen. Daarnaast moet je ook genoeg Runes binnenharken om je level te kunnen verhogen. Deze genoemde voorwerpen kan je op allerlei plekken vinden: verlaten ruïnes, gesloten torens die met een puzzel vrijgespeeld kunnen worden, een groot kasteel, mijnen en kerken waar je extra healing kunt ophalen, enzovoort. Kortom: de tijd dringt wil je dit allemaal doen. Om die reden hebben alle spelers ook oneindig sprintvermogen buiten de combat en ren je van hot naar her in Limveld om zo sterk mogelijk te worden. Dit zal in je eerste paar playthroughs met het nodige vallen en opstaan gebeuren.
Verslavend geheel met steeds toenemende kennis
Nadat je wat sessies hebt gespeeld, begin je Limveld en de meest optimale routes steeds beter te begrijpen. Bij elke expeditie wordt het speelveld wel anders ingericht, maar de locaties blijven min of meer gelijk. Waar je bijvoorbeeld eerder een wapen met Lightning affiniteit vond, vind je op dezelfde locatie een andere keer een magische staf. Sommige locaties kan je bijvoorbeeld beter bezoeken op de tweede dag als je al betere wapens hebt en een hoger level bent. Je kan altijd het gevecht aangaan, maar het risico op de eerste dag is groot dat je het loodje legt. Je verliest dan een level en bent zwakker. Dit kan in een expeditie al gauw funest zijn. Je kan je Runes terugverdienen door ze te vinden op de plek des doods of door de vijand te doden die jou heeft afgemaakt. Aangezien je een level mist, doe jij echter minder schade en vijanden meer schade.
Elden Ring: Nightreign is in grote lijnen vergelijkbaar met de gameplay van Elden Ring, maar dan net wat meer gestroomlijnd in de vorm van een roguelike survival-actiegame. Na een paar sessies word je steeds beter, snap je de lay-out van Limveld beter en krijg je wellicht ook zeldzamere loot. Hierdoor blijf je geneigd alles te willen zien, want wie weet mis je net één van de beste wapens die je toevallig vindt. De gameplay loop zit dus uitstekend in elkaar en je blijft eigenlijk vrij gauw doorspelen zonder dat je het doorhebt. Met de tijdsdruk van de naderende Nightreign maak je constant keuzes en dat zal met vallen en opstaan gepaard gaan. Maar wanneer je alle juiste loot hebt, het juiste level hebt en alles gladjes verloopt, zijn de expedities van ongeveer 40 minuten ontzettend bevredigend mits je het tot een goed einde weet te brengen.
Semi-dynamisch Limveld
Limveld is grotendeels gebaseerd op het gebied Limgrave uit Elden Ring. Niet zo vreemd, aangezien Elden Ring deels in de titel te vinden is. Veel elementen uit Elden Ring vormen dan ook de basis voor Nightreign. Eerdergenoemde locaties zoals kerken, mijnen, Evergaols, kastelen en ruïnes maken hun terugkeer in Nightreign. De points of interest in deze game verschijnen dus vaak op ongeveer dezelfde plekken, maar de loot blijft anders. Na een aantal sessies blijft dit nog steeds leuk en voelt het niet als een repetitief geheel aan. Om Limveld nog interessanter te houden, zijn er na het verslaan van enkele Nightlords ook Shifting Earths aanwezig.
Dit zijn tijdelijke events die een gedeelte van Limveld transformeren. Zo verschijnt er plots een gigantische krater met lava, zijn er besneeuwde bergtoppen te vinden die bewaakt worden door een draak, een rottend bos waarin heel veel moeilijke mini-bazen te vinden zijn en zelfs een compleet nieuwe stad met een uiterst goed bewaakt geheim. Alle Shifting Earths locaties zijn de moeite waard om tijd in te steken, want je ziet daar veel nieuwe dingen en je zult er ook goede upgrades aan overhouden, mits je succesvol bent. Als je namelijk niet snel genoeg bent, kan je ook in de knel komen vanwege de naderende Nightreign. Snelheid blijft dus ook bij de Shifting Earths een factor.
Een nadeel van de Shifting Earths is wel dat wanneer je de game volledig uitgespeeld hebt, deze eigenlijk zo goed als niet meer voorkomen. Je moet dan hopen dat je bij de matchmaking bij spelers terechtkomt die deze Shifting Earths toevallig nog hebben. In de Roundtable Hold heb je een bed waar je in kan slapen om deze events te triggeren, maar deze functie lijkt niet meer te werken na verloop van tijd. Dat is jammer, want je begint Limveld na tientallen uren wel goed te kennen en je gaat dan de afwisseling van de Shifting Earths missen. Dit wordt wel deels opgevangen door willekeurige raids of gebeurtenissen tijdens de sessie. Zo kan je plots opgejaagd worden door de Fell Omen, worden je Runes opgeslokt door een hebzuchtige mot aan de andere kant van het speelveld of raak je een deel van je levensbalk kwijt door een vloek van een demon, waar je vervolgens een deal mee moet sluiten om er vanaf te komen.
Bekende vijanden met uitzondering van de Nightlords
Het merendeel van de vijanden in de game komen rechtstreeks uit Elden Ring. Denk hierbij aan soldaten, ridders, grote trollen en meer. Na verloop van tijd en meerdere sessies gespeeld te hebben, zal je deze dan ook hier en daar passeren, omdat ze niet genoeg opleveren. De bazen die je aan het einde van de dag tegenkomt zijn daarentegen leuker. Je kan namelijk plots oog in oog komen te staan met een aantal bazen uit de voorgaande Dark Souls-games zoals de Nameless King uit Dark Souls III, Centipede Demon uit Dark Souls I en de Smelter Demon uit Dark Souls II. Er zit dus ook een zekere vorm van nostalgie in die veteranen zeker zullen waarderen. De beschikbare vijanden en eindbazen – met uitzondering van de Nightlords – zijn echter wat beperkt en we hopen dat die in de toekomst verder uitgebreid worden.
De echte aandachtstrekkers zijn de Nightlords die jou aan het eind van een expeditie te wachten staan. Deze zijn stuk voor stuk volledig nieuw en dus geen hergebruikte assets uit voorgaande games. Het design, de bijbehorende muziek en de spannende gevechten: alles klopt wanneer het op de Nightlords aankomt. In totaal zijn er acht verschillende Nightlords aanwezig die op een enkele uitzondering na erg vermakelijk zijn om tegen te strijden. Ook hebben ze ieder hun eigen element waar ze zwak tegen zijn, dus probeer dat vooral te benutten door de juiste affiniteit voor de wapens te vinden. Doe je dit namelijk niet, dan maak je het een stuk lastiger voor jezelf.
Samenwerking is een must
Om alle gevaren te kunnen trotseren als groep, is samenwerking uiteraard essentieel. Je hebt de keuze uit acht Nightfarers – waarvan je twee kort na het begin moet vrijspelen – die elkaar kunnen versterken. Spelers kunnen weliswaar allemaal dezelfde Nightfarer kiezen aan het begin van de expeditie, maar dat is vaak niet succesvol. Elke Nightfarer heeft namelijk unieke vaardigheden die beter gepaard gaan met anderen. Waar je in Elden Ring met builds te maken hebt, is dit in Nightreign een stuk minder aan de orde. Ieder personage kan met elk wapen overweg zonder er specifieke statistieken voor nodig te hebben.
Uiteraard zijn sommige personages wel sterker en beter met bepaalde wapens dan andere, gezien de verschillende startstatistieken. Een staf doet bijvoorbeeld meer schade in handen van de heks Recluse in plaats van een mêlee gebaseerd personage zoals de Raider. Ook de balans tussen de Nightfarers lijkt wat scheef, omdat bepaalde vaardigheden in teamverband minder sterk of nuttig zijn, waardoor de keuze van spelers snel op andere opties valt. Hierdoor ontstaat er een poule van erg populaire Nightfarers en minder populaire, waardoor samenstellingen van teams niet altijd even divers zijn. Natuurlijk is er voor elke speler wel een passende Nightfarer te vinden, maar na zelf alle personages gespeeld te hebben, viel ook ons op dat sommigen simpelweg sterker, nuttiger of efficiënter zijn dan anderen. Dat is jammer, maar wellicht volgen hier nog updates voor.
Met elkaar communiceren gaat in Elden Ring: Nightreign in de vorm van pingen op de kaart. Dit gaat in veel gevallen goed. Als je met willekeurige spelers speelt, is het echter wel hopen dat iedereen bij elkaar blijft. Als elke speler namelijk naar een verschillende uithoek gaat om zijn of haar eigen ding te doen, loopt de expeditie vaak slecht af en kan dit frustratie in de hand werken. Voice chat is helaas niet beschikbaar, dus je bent beperkt tot het pingen. Party chat is uiteraard wel een optie als je met vrienden speelt. De game kan ook in solo modus gespeeld worden, maar je merkt aan alles dat de focus in het ontwerp van de Nightlords en de gameplay loop daar niet op is afgestemd. Het is zeker te doen, maar erg uitdagend, dus voor de meest optimale ervaring speel je de game in de coöperatieve modus.
Het bekende FromSoftware probleem
Dan willen we nog even kort de technische kant van Elden Ring: Nightreign bespreken. De game kent twee grafische modi, namelijk Quality en Performance. In de Quality modus mag je een instabiele framerate tussen de 30 en 45 frames per seconde verwachten in een 4K-resolutie. De Performance modus kent een instabiele framerate tussen de 50 en 60 frames per seconde met daarbij een dynamische resolutie die schommelt tussen QuadHD en 4K. Zelf raden we de Performance modus aan, gezien de tijdsdruk van de game en je daarin een zo vloeiend mogelijke speelervaring krijgt. Desalniettemin blijft een stabiele framerate toch een zorgenkindje voor FromSoftware en dat is dus niet anders in deze game. De game oogt grafisch verder overigens prima en lijkt wat dat betreft erg op Elden Ring qua prestaties. Op het gebied van audio hebben we niets te klagen, want dat is dik in orde.
Gespeeld op: PlayStation 5.
Ook beschikbaar op: PlayStation 4, Xbox One, Xbox Series X|S en pc.
“In de Quality modus mag je een instabiele framerate tussen de 30 en 45 frames per seconde verwachten in een 4K-resolutie. De Performance modus kent een instabiele framerate tussen de 50 en 60 frames per seconde met daarbij een dynamische resolutie die schommelt tussen QuadHD en 4K.” Hoe is dit dan voor de PS5 Pro? Waarom ontbreekt er een releasedatum?
Elden ring en vooral de DLC vind ik één van de beste games ooit gemaakt. Het verhaal, de lore, gameplay is epic. Maar nightreign is mediocre en ik mis een soort van einddoel of progressie in de game. Zelfs Call off Duty speel je om betere wapens te krijgen. Dan ook nog een co-op zonder cross platform of voice chat en dezelfde assets uit base game is minder. Tot slot vind ik de rush repitieve gameplay verveeld snel. Achteraf best wel spijt dat ik het heb gekocht
@Anoniem-6421: de gameplay van elden ring is niet epic,maar dat lijkt zo door epische bazen en momenten,gameplay is simpel,wat wel diepgaand is de combat ,waardoor jij denkt dat gameplay epic is
Hoe kan dit een 8,5 zijn met zoveel fouten ?
@Anoniem-3612: Ik heb zelf geen PS5 Pro, dus dat heb ik niet kunnen ondervinden. Maar als je de technische analyse van Digital Foundry bekijkt over Nightreign, draait die ook op de PS5 Pro niet geweldig. Er is ook geen PS5 Pro versie overigens tot nu toe.
@Anoniem-4897: Je hebt me verkeerd begrepen.. Alles bij elkaar, gameplay, bosses,story/ lore en grafische stijl is epic dus niet alleen gameplay
@Anoniem-4897: De gameplay is de combat en het navigeren die je uitvoert met je controller.
Gewoon verrassend dat jullie eindelijk een goede game een goed cijfer geven.
Deze maand komt er al een grote gratis nieuwe update.
@Anoniem-3612: releasedatum ontbreekt omdat de game al eventjes uit is
Ik vermaak me hier ook al aardig wat uurtjes mee. Nu bezig met platinum halen (nog 3), wel jammer van de events (Shifting Earts) dat dat niet helemaal lekker loopt. Daarnaast vind ik de Nightlords iets te makkelijk. Heb ze eigenlijk allemaal in maximaal 3 pogingen gehaald en eigenlijk is dat gewoon te weinig. Neemt niet weg dat ik er onwijs van heb genoten en gewoon blijf spelen.
Ik moet wel zeggen dat hij bij mij prima loopt (ook op de PS5 dus).
@Ezio Auditore da Firenze: Ok, bedankt voor de terugkoppeling! 🙂
@7th-son: Snap ik, maar ik moest dit eerst ergens anders opzoeken. Normaal staat het er altijd bij, bij ‘ Gespeeld op: PS5’
@Anoniem-4948: Dit staat onderaan de review ook in dit geval 😉