
Forza Horizon 5 heeft meer dan vijf miljoen exemplaren verkocht op PlayStation 5. Daarmee is de racegame veruit de succesvolste Xbox-titel die in het kader van Microsofts multiplatformstrategie naar de concurrent is gebracht.
Meer dan 300 miljoen dollar omzet
Het cijfer is afkomstig van co-ontwikkelaar Virtuos, die de mijlpaal in een eigen publicatie bevestigde. Sinds de PS5-release in april 2025 zou het spel meer dan 300 miljoen dollar aan omzet hebben gegenereerd.
Virtuos noemt Forza Horizon 5 een van de bestverkochte titels op PlayStation 5 in 2025. De game scoorde op Metacritic een 92 en werd breed geprezen. Dat het spel vier jaar exclusief op Xbox stond, lijkt de PlayStation-verkopen niet te hebben gehinderd.
Wisselend succes voor andere Xbox-titels
Niet alle Xbox-games presteren even sterk op de concurrent. Sea of Thieves volgt met zo’n 1,8 miljoen verkochte exemplaren op PS5. Gears of War: Reloaded bereikte een miljoen spelers en Indiana Jones verkocht op PS5 sneller dan op Xbox, al speelt Game Pass daar een rol in.
Starfield blijft vooralsnog achter. In de eerste week op PS5 zou de rpg zo’n 140.000 exemplaren hebben verkocht. De lange wachttijd tussen de oorspronkelijke release en de port lijkt de interesse te hebben getemperd. Wat opvalt: het zijn vooral de multiplayer- en live-servicegames die profiteren van een bredere platformstrategie.
Discussie over exclusiviteit laait weer op
Onder Xbox-baas Asha Sharma is de discussie over exclusiviteit opnieuw opgelaaid. Fans interpreteren recente uitspraken als signaal dat Xbox bij bepaalde titels weer voor exclusiviteit zou kunnen kiezen. Tegelijkertijd is het lastig om de financiële realiteit van vijf miljoen verkochte exemplaren te negeren.
Forza Horizon 6 verschijnt op 19 mei 2026 op Xbox. Een PlayStation-versie volgt later dit jaar. De kans is reëel dat ze dat opnieuw doen.

Xbox zal dankzei Playstation overleven. Een beetje dankbaarheid van de Xdoosgamers naar ons The Playstation army is dan wel gepast. #I stand with Sony
Saaie game man die hele serie is saai ik wilde die nieuwe jorizon halen vanwege die japanse setting maar onlangs had ik deel 4 even uitgeprobeerd om te zien of ik het wel interessant vind aangezien ik deel 3 ooit in verleden heb grspeeld maar dat was zo saai en deel 4 is precies zelfde na half uur was ik er helemaal zat van