Alweer een Cyberpunk 2077 artikel? Ja, aan de soap rondom de game is niet te ontsnappen en we kunnen ons goed voorstellen dat iedereen er ondertussen moe van wordt. Heel eerlijk gezegd, geldt dat ook voor ons. Waarom dan toch een column? Heel simpel, ik moet de teleurstelling van mij afschrijven zodat ik met een schone lei het nieuwe jaar in kan gaan. Dat klinkt wellicht overdreven, want er zijn immers zoveel controverses in de gamesindustrie. Denk maar aan Anthem of Fallout 76. Toch ligt het dit keer anders, omdat het voor mij een stuk persoonlijker is. Ik ben te nuchter om in een hype mee te gaan, maar naar Cyberpunk 2077 keek ik echt uit. Sterker nog, ik heb zelfs tegen mijn eigen principes in een pre-order geplaatst, zodat ik de Collector’s Edition niet kon mislopen. Ongeduldig door het vele uitstellen, had ik mij op onze Cyberpunk 2077 Alles Wat We Weten gestort.
Toen het duidelijk werd dat 10 december toch echt de releasedatum ging worden, was ik er helemaal klaar voor. Ik vond het een beetje verontrustend dat we alleen reviews van de pc-versie kregen te zien. Dat gevoel werd versterkt doordat we pas op het laatste moment een console code kregen voor onze Cyberpunk 2077 review. Maar dit is CD Projekt RED! Een geweldige ontwikkelaar die ik eerder op de site heb verdedigd en het is nou niet alsof The Witcher 3: Wild Hunt zo’n stabiele release had. Het is een openwereldgame en bugs horen daar helaas nou eenmaal een beetje bij. Dat is vast na een paar patches opgelost. Ik bedoel, hoe erg kan het nou zijn? Nou blijkbaar helemaal niet zo erg, want eenmaal ik de game op mijn PlayStation 5 geïnstalleerd had, liep het perfect. Eindelijk kon ik beginnen.
Op het internet begon de eerste kritiek te verschijnen en in de reacties klaagden mensen over de hoeveelheid bugs en de slechte performance. Nou, ik merkte daar helemaal niets van en als het bij mij goed gaat, dan zullen die andere reacties wel overtrokken zijn, toch? Natuurlijk kwam ik ook wel wat tegen. Een wapen dat in de lucht bleef hangen of een auto die vast zat in de grond, maar niets ernstigs. Tenminste, de eerste paar uren niet. Daarna kwam ik de eerste bugs tegen die ervoor zorgde dat ik een opdracht niet kon afronden en een heel stuk opnieuw moest spelen. Hoe meer ik speelde, hoe meer problemen ik tegenkwam. Ik schakelde regelmatig met mijn collega Nando, die de review aan het doen was, en het werd helaas al snel duidelijk dat de game verre van af was. Prima, ik vraag gewoon een refund aan en stap over naar de pc-versie, aangezien die het beste zou moeten presteren.
Dat bleek absoluut niet gelogen te zijn en al heel snel had ik een betere ervaring dan op de PlayStation 5, laat staan op mijn PlayStation 4 Pro. Je zou denken dat dit goed nieuws is, maar daardoor begon juist iets anders heel erg op te vallen. Waar zijn alle features die ons vooraf zijn beloofd? Wat dacht je van het ‘Wanted’ systeem waarin de politie corrupt is en steekpenningen aanneemt. Daar is niets van terug te zien. Afhankelijk van het gebied, zou er juist wel meer of minder politie zijn. Nee, als je wat fout doet verschijnt de politie uit het niets ineens naast je en aan achtervolgen in de auto doen ze niet. Dynamisch weer met zure regen, unieke dagelijkse routines en AI voor NPC’s, diepgaande romantische relaties met andere personages en een betekenisvolle dag- en nachtcyclus ben ik ook nog steeds niet tegengekomen. Het zijn slechts een paar voorbeelden, die nauwelijks benadrukken hoeveel features er op het laatste moment uitgeknipt zijn.
De grootste onzin is echter de belofte dat je dezelfde vrijheid hebt als in de tabletop variant om echt je eigen personage te maken. V is, net zoals Geralt, een vooraf gedefinieerd personage waar jij geen controle over hebt. Ik heb het niet over je speelstijl of hoe jij je personage uitbouwt, ik heb het over het karakter. Het maakt niet uit welk Life Path je kiest, knipper met je ogen en je bent bij hetzelfde beginpunt. V is een Street Kid die een legende wil worden in Night City. Leuk die paar dialoogopties afhankelijk van je Life Path, maar dat verandert helemaal niets aan wie V is of wat hij/zij wilt. IGN beweerde dat je keuze een enorme impact had op V en de personages om je heen. We hebben dat uitgebreid met drie man getest en nooit op die manier kunnen reproduceren. Nee, je Life Path, je penislengte en andere dialoogopties veranderen nauwelijks iets aan de rechte lijn die je van begin tot eind volgt.
Inmiddels ben ik dus bij het punt aanbeland dat ik die reacties niet meer zo overtrokken vind. Natuurlijk heb je op het internet weer mensen die compleet doorslaan in het afbranden of verdedigen van de game, maar dat er iets goed mis is, valt door niemand meer te ontkennen. Afhankelijk van het platform waarop je speelt, is de game buggy of verre van af. Wat ik hierboven kort omschrijf is slechts de top van de ijsberg, waardoor ik mij steeds meer afvraag wat daar in Polen toch is fout gegaan? Ondertussen zijn er al meerdere patches uitgebracht, maar een bevredigend eindresultaat is nog lang niet in zicht. De fan in mij hoopt ergens volgend jaar op een PlayStation 5-versie die wel doet wat het oorspronkelijk allemaal beloofd had. Tot die tijd is het een bittere pil om te slikken. Want Cyberpunk 2077 is een pareltje, met helaas veels te ruwe randen, waar CD Projekt RED zich momenteel lelijk aan openhaalt.
Hebzucht in de top van CD Projekt Red, moest en zou vóór Kerst 2020 op de markt.
Uiteindelijk komt het met deze game ook wel weer goed, net zoals met No Man’s Game. En het geld komt dan ook wel weer binnen.
Die aandelen zijn zwaar gekelderd. Als Sony of Microsoft slim is, kopen ze die nu op. CDPR is een studio met slimme koppen, die een project op zich hebben genomen dat zelfs voor Rockstar te groot was geweest. Maar er zit veel kennis in die studio. Ook van dit leren ze heel veel. Sony of Microsoft zouden hun slag moeten slaan.
Ben ervan overtuigd dat de game compleet gepolished zal zijn in 2077.
De afgang van 2020 wat mij betreft. CDPR is zelf hun grootste vijand…….trailer na trailer uitbrengen en heel veel hype creëren. Hadden ze nooit moeten doen.
@Anoniem-8154:
Er zit iets goed mis bij CD Project Red, zomaar even kopen is geen garantie voor succes.
Ik heb laatst Skyrim (PS4 versie) nog eens opgestart, een game uit 2011, het is een verademing in vergelijk met Cyberpunk.
Een goede column, het is een bevestiging van mijn gedachten over Cyberpunk.
Ik heb mijn geld terug gevraagd, hopelijk krijg ik het retour en kijk over een jaartje wel eens of de PS5 versie alsnog de moeite waard is om te kopen.
Eeuwig zonde!! Had hoge verwachtingen bij deze game.
Laatst nog wat vergelijking video’s gekeken op youtube, van Cyberpunk en Gta 5. Daar schrik je wel van, als je bedenkt dat Rockstars pareltje alweer 7 jaar oud is.! Als je ziet waar ze bij Rockstar toen al in staat waren!
Maar je ziet wel Rockstar kondigt niet 3 jaar van te voren een game aan met een releasedatum!! Zeker doet Rockstar aan uitstellen. Maar als de game dan af is en wordt gereleased is het ook echt genieten!
Was mooi geweest als cd project red studios een meesterwerk had opgeleverd.
Is altijd goed om nog een ontwikkelaar te hebben die steengoeie open wereld games kan maken.
Toch wel raar dat wanneer je deze game vergelijkt met een GTA game op de ps2, dat deze game op de graphics na op vele punten veel slechter is. Dit is ook voor mij de reden dat ik deze game op de ps5 misschien ook maar skip.
ik had niet eens van deze game gehoord, maar nu wel.
Toch lijkt het mij een leuke game, en er zijn al 2 patches uitgebracht.
Weet iemand hoe het spel nu speelt op een ps4pro?
hoe is de framerate? Is het nu wel speelbaar?
@Anoniem-8154: Dat is zelfs bij een GTA ps2 vs Cyberpunk al goed te zien.
Ik weet niet hoeveel van de comments de game ook echt hebben. Ik heb de game van day 1 en het verhaal is echt goed. Met de updates gaat het snel vooruit. Onspannde poes over 1 maand zijn er zoveel patches uit dat de game prima is.
Ze kunnen beter deze game op de ps5 uitstellen tot 2022, en eens héél goed kijken naar GTA 3/4/5 enz. En eens wat doen aan hun goudvis AI en physics.
@BrutalRage: Je hoeft de game niet te hebben gespeeld om een oordeel te geven. Vergelijkings videos op YouTube laten al goed zien dat het spel uit het ps1 tijdperk komt met graphics van nu.
@Anoniem-8154:
Duidelijk geen verstand van zaken. Een project dat te groot voor R* is.. denk je nou echt dat Witcher 3 of Cyberpunk groter of technisch knapper is dan bijv RDR2. Droom lekker verder dude 😉 wat een fantasie.
@Anoniem-5237:
Nee eerder andersom. Overdrijven is ook een vak.
@Anoniem-9033:
GTA III hoeven ze dan niet naar te kijken hoor. Was een geweldige game. Maar qua full on A.I. & physics, dan heb je het maar over een deel van GTA waar dat echt diep erin verwerkt zit. GTA 4.
Speel het momenteel op de PC en vind ‘m echt geweldig maar ik denk dat ongeveer 70% van wat ze beloofd hebben dat er in zou zitten niet in het spel zit. Het is ook niet echt een RPG, meer een shooter met wat dialogue keuzes. Snap niet waarom er zoveel uit de game geschrapt is.
@Anoniem-5237: serieus? Ik speel hem op xsx en een maatje op een high end pc. En geloof me het ziet er fantastisch uit en speelt heerlijk. Ps4 en xbox x daar heb ik geen idee over.
Gewoon de game half 2021 kopen op de next gen en je hebt een top ervaring.
Ambitie was groter dan de capaciteit van de PS4
Zonde.
Maar voor mij een geweldige game voor straks op de ps5 te spelen
ik vraag me af wat de final versie van maart was,erger of zelfs beter? ik denk toch stiekem dat ze door het uitstellen,bewust bugs hebben ingelaten om de deadline te halen,wat nu toch een verkeerde keuze is geweest,volgens howlongtobeat duurt de main game 20 uur,dat is behoorlijk weinig ,terwijl ze zeiden dat het iets korter dan the witcher 3 zou zijn,dikke bullshit dus,khad echt iets van 50 uur ofzo verwacht,maarnee. we zijn goed misleid,en we zullen wel 100x nadenken voor hun next game,die wss ergens in 2050 zal uitkomen .tot dan word het een gevalletje no mans sky,DOODZONDe.
@Anoniem-6562:
Dan heb jij Skyrim niet op de release gespeeld, want dat was een groot drama, vooral op de ps3
Overdrijven doe ik niet. Elke domme koe kan zien dat het spel op veel punten slechter is dan een GTA game op de Playstation 2.
Met de kennis van nu kun je je toch ook wel afvragen of de verwachtingen niet onrealistisch hoog gespannen waren. De ontwikkelaar heeft eigenlijk amper ervaring in dit genre in deze setting. Natuurlijk de Witcher is ook een open wereld rpg, maar een indrukwekkend natuurlandschap neerzetten is nogal iets anders dan een levendige futuristische stad. Ik snap wel dat dat niet in één keer helemaal goed gaat eigenlijk.
Maar achteraf is het makkelijk praten natuurlijk. Ik was zelf stiekem ook best hyped. Ik heb zelf pad een paar uur in de game gestoken en ben nog niet enorm teleurgesteld, maar ik laat hem voorlopig nog even liggen. Ik heb voorlopig nog meer dan genoeg te doen in Ghost of Tsushima.
@Anoniem-1373: Je moet opnieuw leren lezen. Heb nergens getypt dat de graphics slecht zijn. Dat zal ik nu voor jou wel doen ‘de graphics op de ps4/one zijn erg slecht’.
Hopelijk heb ik het verkeerd maar ik denk dat het een soort van protest is van de ontwikkelaars naar de aandeelhouders (slavenhouders) en management toe. Die aandeelhouders leggen veel te veel druk op de ontwikkelaars, met ongelooflijke werkweken van 140 uur. Dit krijgen we ook vaak te horen van andere gamestudio’s zoals R*
Misschien is deze aanklacht tegen aandeelhouders terecht, misschien niet.
Dan snap ik dat de gameontwikkelaars er met de pet naar gooien. Zo van; F U aandeelhouders, aandeelhouders die alleen maar zsm doekoe willen zien en veel ook.
Groetjes, fijne zondag verder.
Hopelijk heb ik het verkeerd maar ik denk dat het een soort van protest is van de ontwikkelaars naar de aandeelhouders (slavenhouders) en management toe. Die aandeelhouders leggen veel te veel druk op de ontwikkelaars, met ongelooflijke werkweken van 140 uur. Dit krijgen we ook vaak te horen van andere gamestudio’s zoals R*
Misschien is deze aanklacht tegen aandeelhouders terecht, misschien niet.
Dan snap ik dat de gameontwikkelaars er met de pet naar gooien. Zo van; F U aandeelhouders, aandeelhouders die alleen maar zsm doekoe willen zien en veel ook.
Groetjes, fijne zondag verder.@Anoniem-3381:
Vergeten te melden; Goed stuk Johnny!
Ik ben het volledig met je laatste alinea eens: niemand kan nog ontkennen dat de game gewoon niet af is.
Ik ben de game om 00:00 10 december gaan spelen en ben gestopt bij de eerste bug: de politieauto die uit een betonnen pilaar tevoorschijn kwam..
Nu kan ik zeker dik een half jaar wachten voordat ik de game weer aanraak, wachtende op de ‘laatste patch’. Zo teleurgesteld en door dit spel heb ik besloten om nooit, maar dan ook nooit meer, een pre-order te plaatsen. Zeker geen collector’s edition zoals ik hier had gedaan….
@Anoniem-6562: Dank je wel!
@Anoniem-6230: Jij ook bedankt!
@Diederik: Ja, erg jammer inderdaad. Gelukkig had ik mijn CE probleem, die Bol niet wilde terugnemen, nog snel kunnen oplossen. Je gaat immers niet nu de hoofdprijs betalen om iets over een half jaar of later echt te kunnen spelen.
Een groot rotzooitje is het
@Anoniem-6595: idd had niet goed gelezen. Maar ben het niet eens met ps1 vergelijken maar iedereen zijn mening. Als je hem nog niet hebt zou ik wachten tot je hem next gen kan spelen met x aantal patches, spel is echt erg leuk maar dat is mijn mening
Afgezien van alle bugs die er in zitten, die worden nog wel een keer gepatcht.
Maar de niet bestaande AI, de keuzes die niet echt veel uitmaken (behalve voor zijmissies en het laatste uurtje), de 3 lifepaths die alleen het 1e half uur anders is en wat andere dialoogopties geven en het niet verder kunnen tweaken aan je personage nadat je het gemaakt hebt….dat heeft niks met bugs te maken.
Ik vrees met grote vreze dat dat er altijd in zal blijven zitten.
@Anoniem-8154: Wat heb je aan een studio met 2 ip’s koop dan iets beters op of nog beter laat de studio’s lekker onafhankelijk.
Moet er daar een column voor komen?
Is toch logisch. Developers moeten overuren draaien. Ze willen alles correct. Dan doen aandeelhouders moeilijk. Management voelt de druk en begaat de misdaad de game al te lanceren. Developers weten niet van de game staat. Management zegt dat het ok is….
Daarna komt backslash. Developers vallen uit de lucht. Patchen harder dan ooit. Sony haalt de game uit de store wegens teveel klachten. Logisch bij zo een grote release dat er veel klachten zijn. Ondanks dit is het een ruwe parel. Homefront revolution mag dan weer wel in de store blijven…. zie, draait dus om de stem… de stem van miljoenen pre orders…
Aandeelhouders spelen slachtoffer rol. En gaan rechtszaak opstarten …. terwijl zij gewoon cash wouden.
Cd project werkt nog eens harder op feestdagen…. en zal het goty 2021-2022 maken. Net zoals de Witcher 3 de eerste maanden een ramp was. Is het nu een van de meest gewaardeerde games onder gamers.
R*forever
CDPR heeft zich specifiek op de pc gericht, en daar hadden ze duidelijk over moeten zijn.
Maar sinds de tweede update, heb ik eigenlijk niet veel meer te klagen over het spel.
@Anoniem-8325:
Main missies en zij missies zijn beide kwaliteit. Er zijn gelijk 100+ zij missies die je gouw boven de 80 uur zet. Wie deze game voor story only speelt en geen zij missies speelt… speelt het fout. Trust me
@Anoniem-6299:
Heb hem ook op de PS3 gespeeld, was een prima game, alleen met de save files liep het mis,waardoor ik de game niet kon uitspelen.
Kwam door de ingewikkelde structuur van de 3.
Op de PS4 weer opnieuw begonnen,echt een fantastische game.
Zo dramatisch is het nu ook weer niet, 70 uren into eerste playthrough en geweldige game. Kijk eens naar een game als pathfinder kingmaker, is onspeelbaar maar staat nog steeds in PS store. Leukste game die ik dit jaar gespeeld heb is cyberpunk, zelfs met graphische tekortkomingen op base ps4
@Anoniem-3232: ik speel het op de pro en loopt prima. Rendering gaat wat traag soms maar voor de rest prima. Dag en nacht cyclus is er gewoon. Ik had helemaal niets vooraf bekeken dus voor mij niets tegenvallend.
@Anoniem-5237:
Vergelijkingsvideos tonen wat mensen willen zien.
De game zag er op mijn pro gewoon goed uit en had geen last van bugs. Heb hem echter na patch 1.04 niet meer gespeeld, maar dat heeft met andere dingen te maken.
Meeste mensen die YouTube kijken zijn van due schapen die zelf geen mening hebben volgens mij…
@RLXTR: projekt red is 1 vand e meest overrated developpers. wat een matige games stuk voor stuk.
40 plus uur op ps4 slim… nog 1 missie te gaan, maar eerst nog wat side quests afronden. Zowel de main quests als side quests zijn nmm van hoge kwaliteit. Zoals een quest als “sinnerman” uitpakt… dat zag ik niet aankomen… Volgens mij spelen veel mensen Cyberpunk als GTA. Ik ben ook opnieuw gestart met een Witcher 3 playthrough. Wat mij opvalt is daar ook geen oneindige interactie met npc’s etc. Wat ik persoonlijk ook erg gaaf vind aan Cyberpunk is dat er geen cut-scenes zijn en de interactie tussen V en Johnny. Met patch 1.06 heel goed speelbaar op een ps4, in ieder geval als je focust op het verhaal.
@Anoniem-3300:
Ja, had het nog over sinnerman met mijn kompaan. Damn wat een awesome en wtf missie. Echt wel eentje die me gaat nablijven. Cyberpunk is gewoon top notch content. Helaas in early acces staat op consoles. Ondanks dit nog steeds grafisch sterk…. de atmosfeer is subliem. Gameplay is subliem. En misschien om maar even gta te vergelijken. De first person is stukken beter. In andere woorden. Ook aan gewerkt dus. Bij gta was dat een extra. Hier was dat erop gebouwd in mind. Ik vloog gelijk meters van mijn bike. De manier van bochten is awesome in deze game. Anyways dat gezegd zijnde Heb in de game na 80 uur niet meer kunnen aanzien. Ik weet dat deze game stukken beter gaat zijn als de next gen versies komen.
@Anoniem-6552:
Wat lul je nou, leer lezen!!!
Ik snap niet waarom iedereen dit nou loopt te vergelijken met gta (of met rockstar).
Rockstar heeft zo goed als geen ervaring in rpgs.
Cdpr geen ervaring in games als GTA.
Cyberpunk lijkt voor geen meter op GTA, en dat weten jullie gerust wel, en anders heb je geen van beide gespeeld
@7th-son:
Omdat het nu eenmaal de 2 beste developers op de markt zijn op gebied van open werelds. Veel mensen dachten dat het zoals gta ging zijn. Maar dan hebben ze inderdaad nog geen rpg gespeeld. Dat verklaart de lack aan zo ai traffic en politie. Is gewoon een extra… maar ze hadden politie er gewoon beter uit gelaten.. of met 1 ster gewerkt ofzo. Nu maakt ster 1,2,3 niet uit. Je loopt op de hoek en je bent walking free…
@Anoniem-9033: ach alsof de ai van gta 5 zo bijzonder is. Sterker nog gta heeft een hele slechte ai die eigenlijk ook niet ps3 waardig was. Noem anders voorbeelden waarom de ai van gta zo goed is? Gta 4 had 100x betere ai kijk die vergelijkings videos maar eens
@Anoniem-2205: Dit vat het eigenlijk perfect samen:
https://youtu.be/74MESQKbwug