De Closed Network Test van Elden Ring draait momenteel op volle toeren. Hier kan je zelfs de eerste negentien minuten bekijken. De initiële reacties zijn best positief, al wordt er hier en daar ook een kritische noot gekraakt. Zo stelt de technische prestatie van Elden Ring vooralsnog teleur op de PlayStation 5.
De PS5-versie runt bijvoorbeeld niet bijster stabiel in Quality Mode – oftewel de modus die de game in native 4K afspeelt. Hier blijft de game hangen tussen 40 en 45fps. De Performance Mode, die de resolutie naar 1620p haalt, komt dichter in de buurt van 60fps, maar ook daar zien we het nodige gestotter.
Voorlopig lijkt het erop dat de PS4-versie van Elden Ring zowaar beter draait op de PlayStation 5 als de editie die effectief voor deze console gemaakt is. Op de PS4 krijgen we weliswaar slechts 1800p voor onze kiezen, maar de game draait een stuk stabieler aan 60fps, wat we dus van de PS5-versie niet kunnen zeggen.
Toch even benadrukken dat het hier om een vroege build van de game gaat. We hopen – lees: gaan ervan uit – dat FromSoftware nog het een en ander rechtzet voor Elden Ring effectief in de winkelrekken belandt.
Is het dan zoveel gemakkelijk op de xbox om te programmeren/ontwikkelen?
Je mag best blij zijn met 4k, 40 fps op de PS5.
(1800p moet 1080p zijn geloof ik, bij PS4 gedeelte.)
De wereld vergaat want 45fps.
“Op de PS4 krijgen we weliswaar slechts 1800p voor onze kiezen, maar de game draait een stuk stabieler aan 60fps”
Klopt dit wel ?
Was wel aan het begin van de test steeds vette lag beetje moeilijk ontwijken.
Ook jammer dat het maar een paar uur is en niet veel mensen.
Word wel een vette dark o openworld … one
Maakt niet veel uit ik haal deze game toch niet ik voel er geen Souls in.
@Anoniem-9915: deze game is letterlijk gwn een open world Dark Souls. Zelfde animaties zelfde geluiden, zelfde menu en noem maar op. Dus snap niet dat je er geen souls gevoel bij krijgt
Game komt voorlopig nog niet uit en dit zal vast wel een oudere build zijn geweest. Dus snap dan niet wrm dit nu al word getest. Schetst beetje een negatief beeld op deze manier
Ik heb er niemand om zien klagen.
Ik kijk nooit naar vergelijking video’s van deze persoon en druk ze altijd weer weg als ik zie dat ze van deze persoon zijn. Slechte vergelijking video’s, er zijn vaak veel betere te vinden.
@mrb: Vanguard draait beter op ps5 dan series x. Is ps5 zoveel makkelijker op te ontwikkelen?
Dit is gewoon stuivertje wisselen.
@Anoniem-2494: 100% open world soul gevoel erbij
@Anoniem-1373: is een netwerk test en er was 2 x in het begin veel lag dus goed dat ze testen is ook kort
Dying Light 2 en Elden Ring…………februari wordt een mooie maand 🙂
Draait momenteel op volle toeren? Je bedoeld, is reeds afgelopen.
In alle filmpjes die ik zie lijkt het wel alsof het grafisch een stap terug is vergeleken met demon souls op de PS5… iemand die dit kan ontkrachten?
Vandaar ook een test.. wordt tot feb aan perfomance werken en patchen zoals bij bijna elke game tegenwoordig. Niks nieuws dit
@mrb: volgens meeste ontwikkelaars niet inclusief eigen studios van MS omdat ze werken met 5 bardware consoles die alle 5 andere zpecs hebben. Dat is continu codes aanpassen aan elk hardware
Pfff. Berichtgeving om berichtgeving.
Gejank om bèta’s terwijl echte gamers weten wat een beta inhoud. Gejank over test plays. Allemaal geschreeuw om niks. Dat weet iedereen met n beetje verstand.
@Anoniem-6156: Geen idee, daarom vraag ik het 😉 PS4 versie draait op PS5 beter dan PS5 versie, stuivertje blijft dan in playststion kamp
@Anoniem-7005: Dat maakt het inderdaad niet gemakkelijker
pohhh februari: dying light 2, elden ring, horizon 2 en dan maand erop tiny tina. worden dure maandjes
Zo cool dat het nu een open wereld is.
Vreemde titel, gezien de video toont dat de de game op geen enkel platform stabiel 60fps draait in fps mode. De titel suggereert dat de problemen enkel bij de PS5 versie spelen.
@Anoniem-9605 45fps is inderdaad storend. Het speelt een stuk minder prettig dan 30fps, omdat het aantal frames niet kan matchen met het aantal beelden dat een TV per seconde weergeeft. Moderne TV’s (ook in de PAL regio) verversen bij game console input 60 of 120 frames per seconde. 45fps zorgt dus altijd voor een hakkelend beeld. Vaker zie je wel dat er een 40fps mode beschikbaar is, wat wél matched met 120hz.
Maar goed, het gaat hier ook nog eens om een instabiele framerate. Gezien VRR niet aanwezig is op PS5 (en VRR sowieso verre van perfect werkt mét ondersteuning; zie de problemen met OLED en VA panelen), is een dergelijke instabiele framerate nooit fijn om te spelen.
@KDB:
Demon’s Souls is exclusief ontwikkeld voor de PS5. Heeft dus geen rekening moeten houden met oude architectuur van bv PS4 wat wel het geval is met Elden Ring.
Grafisch zal het minder zijn dan Demon’s Souls PS5. (Behalve PC Elden Ring)
Op de ps5 vind ik het er anders wel beter uitzien bv: de schaduwen van de bomen en struiken zijn veel beter dan op de Series consoles. Op de Series consoles vind ik het zelfs storend om te zien hoe het hapert, het lijkt wel dat de struiken en bomen hun eigen fps hebben tegenover de rest van de game zelf.
@Anoniem-7571: Enorme grote open wereld vs kleine gebieden/wereld. De 2 games grafische met elkaar vergelijken kan natuurlijk niet.
In de video die je erbij zet, zie je dan weer dat alle consoles die daar getoond worden allemaal ongeveer even slecht/goed draaien. Waarbij de Series S iets slechter presteert, wat normaal is.
Beter zou dus echt een vergelijking geweest tussen ps4-ps4 versie op ps5 en ps5 versie. Want op basis van deze video kan je over dit topic geen conclusies trekken.
@Anoniem-8326:
Waanzin om te denken dat je dit niet kan vergelijken.
De desbetreffende reactie was spot-on.
Bloodborne draait ook met 20fps en stutters op de ps5 terwijl die op de 4pro rond de 25fps stottert. From Soft maakt de meest favoriete tijdloze games allertijden. Maar framerates op de consoles zijn ze altijd vreselijk nalatig geweest Bereiken we 20fps? Prima! Releasen die hap…. En wij trouwe aanhangers maar doorspelen met bloedende ogen