Gespeeld: Ace Combat 7: Skies Unknown – Ace Combat heeft inmiddels een lange historie. Zelfs op de eerste PlayStation konden we al met games uit de franchise aan de slag. Helaas is het de laatste jaren niet al te best gesteld met Ace Combat, omdat de games veel op elkaar leken. Tijd om de franchise eens op te frissen en toen was daar Ace Combat: Assault Horizon voor de PS3, maar die game bleek niet per se de vernieuwing te zijn waar menig fan op zat te wachten. Met een middelmatige ontvangst waagde men een paar jaar later nog een poging met het ondermaatse free-to-play Ace Combat: Infinity. Gaat de klassieke titaan nu eindelijk eens echt goed wederkeren met Ace Combat 7?

Back to the roots!

We hebben maar een klein deel van de game kunnen zien op de gamescom, maar genoeg om te constateren dat de game interessante veranderingen zal brengen binnen de franchise. Het is gesitueerd in een fictieve sfeer en het verhaal is iets waar niet echt de nadruk op lag toen we de game in actie zagen en speelden. Wel werd duidelijk dat men veel meer realisme wil brengen met dit deel. Dogfights zijn wederom belangrijk, maar dit is lang niet zo simpel meer als vroeger. Sterker nog, het misschien zelfs de grootste vijand van de gameplay in plaats van de andere kisten.

Dit komt doordat je met veel meer externe factoren rekening dient te houden die roet in het eten kunnen gooien. Ace Combat kennen we natuurlijk als een vrij simpel te besturen vlieggame, maar het kan uitdagend genoeg zijn met dogfights en de daarbij behorende missies. Dat komt nu eens te meer naar voren in combinatie met de externe factoren, want het weer heeft nu een uitgebreide invloed op de gameplay, zoals je dat in realiteit ook zou verwachten. De manier waarop regen, kou en mist verwerkt zitten in de gameplay wordt zo realistisch mogelijk nagebootst. Als je in de cockpit zit en een heuse stormbui is aan het aanzwellen, zullen de regendruppels je zicht belemmeren. Hetzelfde geldt voor de mist, waardoor navigeren veel lastiger wordt.

Moeder natuur haat jou

Mist is misschien nog wel het meest hinderlijke in je vliegsessies, want niet alleen wordt je zicht flink beperkt, ook heeft het invloed op je wapens. Stel: je zit in een dogfight en je wilt een raket locken op een vijand, dan zal dat een stuk lastiger zijn in de mist omwille van het beperkte zicht dat je hebt, wat beperkingen oplevert voor je instrumenten. Hetzelfde geldt voor de wolken, die nu ook dienen als een soort cover. Zodra je in een wolk vliegt, kan namelijk geen enkel instrument de piloot helpen om te locken op een andere kist. Lastig in gevechten, maar ideaal voor jezelf. Je zou haast denken om jezelf gewoon in de wolken te verstoppen, maar ook dat heeft weer nadelige effecten.

Als jij ervoor kiest om continu in de wolken te vliegen, dan zal dit van invloed zijn op het vliegtuig. Je krijgt dan namelijk last van ijs dat je zicht zal beperken. Niet alleen dat is een effect, ook zal je vliegtuig kunnen bevriezen en dat wil zeggen dat alle toeters en bellen waarmee je normaal gezien jezelf wendbaar maakt, zullen vastlopen. Het resultaat is dan dat je als een baksteen uit de lucht zal vallen. Geen nood, na een paar seconden kan je de val herstellen om weer verder te vliegen, maar je bent gedurende die tijd volledig kansloos tegen inkomende aanvallen. Het is dus een afweging die je moet maken tijdens gevechten en dat maakt het best wel een afwisselende ervaring.

Gameplay van toen, graphics van toen

Al deze weereffecten brengen extra strategie met zich mee naar de manier van spelen. Een positieve vooruitgang wat ons betreft, want de normale dogfights kennen we na diverse Ace Combat delen inmiddels wel. Deze toevoegingen zullen de game een stuk boeiender maken dan voorheen en dat kunnen we alleen maar toejuichen. Dit lijkt overigens de enige echte grote vooruitgang binnen de franchise te zijn, afgezien van VR-mogelijkheden, want voor de rest voelt het allemaal vrij vertrouwd en herkenbaar aan.

De besturing is bijvoorbeeld onveranderd gebleven, met twee analoge sticks die je helpen om om je as te draaien en te keren. Minder ervaren spelers kunnen de besturing op ‘standaard’ zetten, wat ervoor zal zorgen dat het vliegtuig telkens weer horizontaal uitgelijnd wordt. Fan zijn we er niet van, want het gaat ten koste van de vrijheid in het vliegen. Als je een beetje ervaring met vlieggames hebt, kies dan gewoon voor ‘expert’, want dat geeft je wel alle vrijheid die je hebben wilt, wat het vliegen ook leuker maakt.

Grafisch zijn we helaas wat minder enthousiast over de game. Hoewel de windeffecten op je vleugels waanzinnig zijn en de weereffecten fantastisch ogen, zeker in cockpit view, is de rest van de game erg slapjes. De straaljagers zien er nog wat simplistisch uit en de omgevingen vallen eigenlijk ook best wel tegen, zeker met wat tegenwoordig mogelijk is op de huidige consoles. Dit kan misschien nog veranderen, omdat de game nog wel wat ontwikkeltijd heeft. Voorlopig kunnen we er echter niets anders van maken dan dat je niet al te veel verwachtingen hierbij moet hebben en dat is best jammer.

Voorlopige conclusie

Hoewel we eigenlijk vrij weinig hebben gezien van de game, zijn we toch weer geïntrigeerd geraakt. We springen nog geen gat in de lucht, maar de weerseffecten doen ons wel nadenken over wat dit allemaal nog meer kan brengen in gameplay. Dogfights worden er simpelweg veel tactischer en leuker op. Dit is absoluut een goed ding, maar als je juist klassieke gameplay had verwacht, kan dit misschien wat te diepgaand zijn. Ace Combat 7 zal hierdoor ook minder arcade zijn en zich meer op realisme richten. Grafisch valt het geheel tot zover best wel tegen, maar we geven de hoop niet op, gezien de tijd die de ontwikkelaar nog heeft.