Special: Rainbow Six Siege – Year 3 Season 2 – Jaar 3 is erg bijzonder begonnen in Rainbow Six: Siege. De toevoeging van de tijdelijke Outbreak modus, waarin je geïnfecteerde zombie-achtige mensen aan flarden kon schieten, was apart doch leuk te noemen. De nieuwe Operators waren degelijke toevoegingen, maar wel bleek achteraf dat vooral Lion als overpowered ervaren werd in de Bomb modus. Zo terugkijkend op het afgelopen seizoen was het vermakelijk, maar niet per se buitengewoon. Kortom, we waren toe aan een nieuw seizoen. Para Bellum introduceert wederom twee nieuwe Operators, een nieuwe map en een hoop aanpassingen in zowel de gameplay, de Operators als de maps. Wij zijn er weer ingedoken en in dit artikel behandelen we de belangrijkste vernieuwingen en veranderingen.

We verhuizen naar Italië

De grootste toevoeging in seizoen 2 zijn natuurlijk de twee nieuwe Defender Operators en de nieuwe map. Operation Para Bellum staat in het teken van de Italianen en dat blijkt ook erg uit de setting van de nieuwe map, genaamd Villa. Genoeg referenties naar de Assassin’s Creed franchise en easter-eggs maken van deze map een geweldige toevoeging aan de bestaande 18 maps. Villa kent heel veel kamers, maar dan ook echt heel erg veel. Vrijwel elke kamer kent soft breachable muren, waardoor er heel veel ruimte ontstaat voor verschillende tactieken. Denk zoal aan overmatig gebruik van rotation holes bij de Defenders of meerdere manieren voor de Attackers om binnen de villa te geraken. Door die vele manieren is het even wennen, maar als je eenmaal je draai hebt gevonden merk je dat de map een uitstekende toevoeging is.

In het vorige seizoen kon je de Outbreak modus spelen, maar dit is in het huidige seizoen vervangen door een casual playlist, waarin je enkel en alleen de map Villa kan spelen. Wat ons betreft is dit een erg goede toevoeging, want zo kan elke speler al spelend de nieuwe map leren kennen. Zonder dit uitvoerig te hoeven doen in een custom match of hopen dat de map voorbijkomt in de normale casual matchmaking. Een bekend euvel in shooters is dat als er een nieuwe map geïntroduceerd wordt, je maar net geluk moet hebben dat die map voorbij komt in de rotatie. Dat is met deze optie opgelost en dat is erg fijn, want zo kan je aan de lopende band op de nieuwe map blijven spelen.

Ondanks dat Villa een warboel aan kamers is, beschikt het toch over iets overzichtelijks en dat maakt de map erg indrukwekkend. De details die het huis bevat zijn ook erg mooi om te zien, want het ademt echt een prachtige sfeer uit. De map voelt daarnaast vooral erg gebalanceerd aan en dat is natuurlijk wat je van een map mag verwachten. Dat is overigens niet het enige nieuws wat betreft de maps. Een oudere map, Club House genaamd, heeft een rework gekregen en dat wil zeggen dat enkele kamers en plekken een aanpassing hebben gekregen in het ontwerp. Het punt Bar heeft er bijvoorbeeld extra muren bij gekregen met aansluitend een extra kamer of twee. Verder hebben de plekken Bedroom en Garage ook enkele aanpassingen gekregen, waardoor het aantrekkelijker wordt om vaker deze plekken te kiezen als Defender. Al met al is Club House door de rework een veel betere map geworden.

De spaghettivreters

Waar Operation Outbreak twee nieuwe Attackers introduceerde, brengt Para Bellum – zoals al aangegeven – twee nieuwe Defenders. Alibi en Maestro moeten ervoor zorgen dat er wat meer balans komt tussen de Attackers en Defenders. De vorige meta leunde erg vaak op rushende Operators vanuit de Attackers en dat zorgde ervoor dat je vaak een eentonig plan van aanpak had bij beide partijen. We voelen nu al meer een balans door de twee Italiaanse Defenders. Alibi is een snelle Operator die drie hologrammen van haarzelf kan plaatsen. Als een Attacker hierop schiet, wordt zijn of haar positie voor enkele secondes verraden (hetzelfde principe als de tracking ability van de Operator Jackal). Het wapen van Alibi schiet erg snel, maar is een stukje zwakker dan het gemiddelde wapen van de andere Operators.

Hoe fijn Alibi ook is om mee te spelen, de echte showsteler is Maestro. Zijn gadget is verschrikkelijk handig en geniepig. De Evil Eye is een ‘onverwoestbare’ camera die de mogelijkheid heeft om met een laser te schieten. Een laser doet geringe schade aan een Operator, maar is bijvoorbeeld perfect om gadgets van de Attackers uit te schakelen op een zeer veilige manier. Denk zoal aan de thermite breaches, drones of de X-KAIROS Pallets van Operator Hibana, die je nu erg effectief kan uitschakelen. Zodra je als Maestro de laser gaat gebruiken, gaat het kogelvrije glas als een deurtje open. Dit is ook het moment dat het ding kapot geschoten kan worden door de Attackers. Granaten, alsook de moker van Sledge, kunnen de Evil Eye vernietigen, maar voor de rest is het een verdomd stevig ding. De EMP granaat van Thatcher heeft overigens weinig invloed op de gadgets van zowel Alibi als Maestro. Waar de EMP granaten normaliter de gadgets van de Defenders uitschakelen, worden de gadgets van de Italianen slechts tijdelijk uitgeschakeld.

Maestro bezit naast zijn Evil Eye natuurlijk ook wapens. De AA-12 achtige shotgun sloopt muren in enkele seconden, maar het is vooral de light machine gun die je beste vriend is. Het wapen wordt al als een nachtmerrie ervaren door de Attackers, want hipfire met de LMG is grandioos, omdat het wapen erg accuraat is en de schade per kogel meer dan degelijk is. Hierdoor is het uitschakelen van een Attacker een fluitje van een cent, dus de kans is groot dat dit met een toekomstige update generfd gaat worden. Zowel Alibi als Maestro beschikken ook nog over twee verschillende soorten handguns. De Bailif 410 schiet shotgun kogels af (heerlijk om snel een paar peekholes mee te maken) en de Keratos is een revolver die veel te accuraat schiet. Afgezien van een lage terugslag, heeft de Keratos ook nog een verdomd groot bereik waarmee Attackers uitgeschakeld kunnen worden. Dit maakt de handgun, net zoals de LMG van Maestro, een potentiële kandidaat om generfd te worden.

Andere aanpassingen

Para Bellum legt de nadruk wat meer op camera’s. Verschillende Defenders hebben de optie gekregen om een bulletproof camera te plaatsen. De camera kan alleen bevestigd worden op muren en het kan niet om zich heen kijken, verder is uitschakelen alleen vanaf de zijkant mogelijk. De camera’s maken gebruik van een hittesensor, waardoor je iedereen altijd kan zien, zelfs wanneer er bijvoorbeeld rook hangt. Denk aan de scope van Glaz, die hetzelfde effect heeft. Toch vinden we het een beetje jammer hoe de camera’s geïmplementeerd zijn, want elke Operator had altijd de keuze om extra gadgets mee te nemen. Denk aan C4, prikkeldraad, draagbare schilden en meer. Bij veel van de Operators zijn de schilden ingewisseld voor de nieuwe bulletproof camera’s en bij Operators als Mute en Frost – waarbij de schilden erg handig waren – merk je toch wel dat het een gemis is.

Echo krijgt er een tweede Yokai drone bij en dat klinkt als een verschrikking, maar in de praktijk valt dit echter erg mee. De Yokai kon voorheen maximaal drie keer achter elkaar op een Attacker schieten wat ervoor zorgde dat zijn of haar beeld verstoord werd. Dat is nu ietwat aangepast, want je kunt nu nog slechts twee shots bewaren om achter elkaar te schieten waarbij de tussentijd om te schieten ietsje langer is geworden. Hiermee voorkomt men het spammen. Alle Defenders kunnen ook eindelijk de Yokai als een extra camera gebruiken, wat voorheen niet mogelijk was. Ook was het tot voor kort niet mogelijk om als Attacker via de (irritante) drone van Twitch mee te kijken, maar dat is nu ook aangepast.

Para Bellum leunt zoals eerder aangegeven heel erg op camera gebruik en dit moedigen wij aan. Dit bevordert niet alleen het gebruik van camera’s meer, het biedt voor beide partijen ook meer overzicht tijdens het spelen. De camera’s kunnen een essentiële rol spelen in de strategische aanpak van een team, iets wat nog altijd te weinig benut wordt door spelers van een lagere rank. Doordat de nadruk er nu meer op ligt, worden de spelers veel meer bewust van alle mogelijkheden die de camera’s bieden. Hierdoor merk je ook dat er een wat meer rustige balans is ontstaan tussen de speelstijl van de Attackers en Defenders.

Enthousiast naar meer

Tot nu toe vinden we Para Bellum uiterst geslaagd, maar vooral ook nodig. Villa is een uitstekende map, de nieuwe Operators zijn een goede toevoeging aan het roster en de updates en tweaks zijn geslaagd te noemen. We missen helaas nog wel de aanpassing van de bullet misalignment (kort uitgelegd: door de terugslag vliegen kogels anders dan waar je eigenlijk op mikt). Dit is sinds de release van de game een probleem, maar de aanpassing daarvan verkeert blijkbaar nog steeds in de testfase. Verder is het team nog bezig met een rework van de map Hereford Base. Gezien hoe Club House er vanaf is gekomen, zijn we enthousiast naar de nieuwe Hereford Base en stiekem hopen we dat ook andere maps een soortgelijke behandeling krijgen. Zo staan Yacht en Kanal hoog op ons lijstje. Er is dus zeker nog veel te doen om de ervaring te optimaliseren, maar voor nu zijn we erg blij met hoe het er voor staat in Rainbow Six Siege.