Wanneer je aan God of War denkt, denk je waarschijnlijk instinctief direct aan Kratos, de “Ghost of Sparta” met anger issues die het volledige Griekse pantheon afslachtte. In het recente God of War, waarin de overstap naar de Noorse mythologie werd gemaakt, toonde Kratos dat achter zijn agressieve façade wel wat emotionele diepgang verscholen ligt. Nu blijkt echter dat in de oorspronkelijke versie van de meest recente God of War Kratos eigenlijk helemaal niet aanwezig was. Cory Barlog, de regisseur van de game, onthulde op Gamelab in Barcelona dat velen initieel dachten dat Kratos een vervelend personage was, dat eigenlijk niet meer zou thuishoren in hedendaagse games.

Kratos is hyperagressief, een antiheld en gelooft niet in klassieke helden. Door deze controversiële waarden werd gedacht dat de hedendaagse maatschappij Kratos niet meer zou smaken. Uiteindelijk werd ervoor gekozen om Kratos toch in de game te houden, maar dan op een aangepaste versie: ouder, wijzer en met een meer diepgaande missie. Barlog kreeg bij dit idee initieel veel tegenstand van zijn collega’s, maar uiteindelijk werd dit idee dan toch doorgevoerd. Ook Atreus, de zoon van Kratos, was bijna uit de game gehaald. De makers dachten immers dat door zijn aanwezigheid, de game misschien te veel als één lange escortemissie zou aanvoelen. De opbouw van de game zorgde met andere woorden duidelijk voor verdeelde meningen onder de makers.

Zoals we intussen wel weten, kunnen we ervan uitgaan dat de uiteindelijke beslissingen positief zijn uitgedraaid. God of War scoorde erg goed bij zowel recensenten als het publiek. Ook bij ons kreeg de game een erg mooi cijfer. Toch is het wat vreemd om je de game in te beelden zonder de iconische aanwezigheid van Kratos en Atreus. Beslissingen moeten uiteindelijk genomen worden en waarschijnlijk hebben de makers er geen spijt van gehad, gezien het gigantische succes van de game in kwestie.