Resident Evil 8: Village maakt optimaal gebruik van 3D audio en heeft meerdere grafische opties op de PlayStation 5. Dat laat regisseur Morimasa Sato weten in een interview met het Official PlayStation Magazine. Zo valt er te lezen dat Sato erg onder de indruk is van de 3D audio op de PlayStation 5. Sterker nog, zeker voor horrorervaringen, ziet hij het als een belangrijke feature voor de toekomst.
“In de Maiden demo kun je het al merken doordat je voetstappen op de trap in het kasteel hoort. De effectiviteit van 3D audio om de immersie, naast het visuele aspect, nog verder te vergroten overtreft mijn verwachtingen. Als je door een donkere kelder sluipt en je denkt iets te horen bewegen, weet het je nog meer aanwezig te laten zijn. Ik denk dat 3D audio in horrorgames onmisbaar gaat worden”, aldus Sato.
Verder wordt er in het interview gevraagd of er meerdere grafische opties voor Resident Evil 8: Village op de PlayStation 5 zijn, zoals dat ook voor Devil May Cry 5: Special Edition het geval is. Bij die game kunnen je wisselen tussen 30 fps met ray tracing en 60 fps zonder ray tracing op een 4K-resolutie. Er is zelfs een 120 fps modus met een 1080p-resolutie. Beide games draaien immers op dezelfde RE Engine.
“Iedere speler kan zelf bepalen wat de meest optimale ervaring is. Daarvoor zijn er verschillende instellingen aanwezig”, aldus Sato. Inhoudelijk gaat hij er echter niet dieper op in, waardoor het voor nu nog even afwachten is welke opties er voorzien zijn. Wel prijst hij nog de ‘krachtige hardware’ van de PlayStation 5 en benadrukt hij dat vooral het ontwikkelen van de buitenlocaties ‘makkelijker’ is omdat er niet op grafische kwaliteit ingeleverd hoeft te worden om de game goed te laten draaien.
In de nacht van 15 op 16 april om 00.00 uur vindt er een nieuwe showcase voor Resident Evil 8: Village plaats. Op dat moment of vlak daarna, volgt ook de tweede demo die zich op de gameplay van Resident Evil 8: Village richt. Zo komt er steeds meer informatie over de game naar buiten. Vandaar dat we alles voor je op een rijtje hebben gezet in onze Alles Wat We Weten special.
Mooi dat er gebruik word gemaakt van die 3D audio om zo een accurate onderdompeling te waarborgen.
@Anoniem-1405: Klopt, ben wel heel benieuwd of de 3D audio echt een meerwaarde heeft tov dolby atmos, 5.1 etc waar ik ook alle voetstappen hoor. Ik heb zelf (nog) geen PS5 dus kan het zelf niet beoordelen.
Heb echt zin in deze game, RE7 was geweldig (in VR)
Ik ben zeer benieuwd naar de showcase.
Over de 3d audio:
“Als je door een donkere kelder sluipt en je denkt iets te horen bewegen, weet het je nog meer aanwezig te laten zijn. ”
Uhm, wat??? Snap ik die zin nou gewoon niet?
Waarom dan geen 60fps en Raytracing, zoals bij spiderman? Dit is dus wel mogelijk. Bij RE vind ik 30fps niet zo erg, maar bij Devil May Cry heb ik toch liever 60fps, maar als er dan weer geen Raytracing bij zit mis je toch weer aardig wat.
Sony mag wel met zijn 3D audio opschieten om het uit te brengen naar de cinema sets. Jim Ryan had dag al belooft vorige jaar dat het zou komen via firmware update
Nu nog beetje VR erbij en dan zijn we golden
@Anoniem-2736: Exact, ik hoop enorm op een VR aankondiging voor de PS4 versie. De engine kan het aan dus wie weet..
@Brave Fencer Musashi: Dat verwijst naar het stuk ervoor. Het gaat om de immersie. Normaliter komt dat voornamelijk op het visuele aspect neer. Hoe echter het oogt, hoe makkelijker het is om je de wereld in te trekken. Nu het audio daar een nieuwe laag aan toevoegt, ben je nog meer aanwezig zeg maar.
@Brave Fencer Musashi: dat krijg je met knullige “immersieve” vertalingen
@mrb: had ergens in een gebruikersrecensie gelezen (zonder bron) dat het gaat om real time ray tracing voor audiobepaling. Best cool dat RT dus ook voor audio gebruikt wordt (als het waar is).
@Chazz_D: Klinkt goed, ben nog steeds wel erg benieuwd of je daarmee een significant verschil hoort in vergelijking met o.a. dolby atmos etc. Het kan net zo goed verkoop praat zijn..
Zit nu midden in de res1 HD remake, nog steeds op het puntje van mijn stoel, net als 25 jaar geleden. Ongekend hoe deze game de tijdsgeest overleeft. Zodra je erin zit kom je er niet meer uit..
Spel al gereserveerd!
…. wel op de Stadia 😉
… ga hem ook nog bestellen voor de PS4 want de PS5 upgrade is gratis heb ik ze voor beide consoles
@SanderlaGrande:
De game gaat gewoon 4K 60 fps in Ray Tracing worden hoor. Dat hebben ze al eerder bevestigd.
Ik vraag me af of mijn dolby atmos sonos systeem dan ook gebruik gaat maken van 3d audio. Zal de sonos arc dan de upfiring speakers gebruiken als iets van boven komt….?