Marvel’s Spider-Man en Spider-Man: Miles Morales zijn voor zowel Sony als Marvel onvervalste successen geweest en Insomniac Games zit inmiddels diep in de productie van Marvel’s Spider-Man 2. Het had echter niet veel gescheeld, of de ontwikkeling had bij Microsoft gelegen, en niet bij Sony. Dit blijkt uit commentaar van Jay Ong – hoofd van Marvel Games – in het boek ‘The Ultimate History of Video Games, Volume 2’ (via ResetEra).

Toen Ong aangesteld werd bij Marvel moest hij uitzoeken waarom de enorme successen van de Marvel films maar niet omgetoverd konden worden naar successen in de videogame industrie. Jay Ong ging daarom op zoek naar een uitgever die oog had voor een investering op de lange termijn en hij kwam uit bij zowel Sony als Microsoft. Hij vroeg beide partijen of zij interesse hadden om games voor Marvel te ontwikkelen.

Volgens Ong reageerde Microsoft dat zij de focus hadden op hun eigen IP’s en dat ze daarom geen interesse hadden om Marvel games te maken. Uiteindelijk kwam Ong toen bij Sony en Insomniac Games uit en de rest is, zoals ze zo mooi zeggen, geschiedenis.

“‘What he needed was a publishing partner who hadn’t adopted the “crappy licensed games” mentality. He needed a company with an eye for long-term investments, one with a vested interest that would benefit from building a franchise. That partner would need to have a deep pool of talent, commitment to quality, and inexhaustibly deep pockets. There were three companies that fit that description. One of them, Nintendo, mostly developed games based on its own intellectual properties.

Being from console first-party in my past, I pinged both sides, both Xbox and PlayStation, and said, “We don’t have any big console deals with anyone right now. What would you like to do?” Microsoft’s strategy was to focus on their own IP. They passed.”