Special | De gebeurtenissen in The Legend of Zelda: Breath of the Wild – Met de aanstaande release van The Legend of Zelda: Tears of the Kingdom staat de volgende grote game van Nintendo op stapel. De franchise kent inmiddels 45 titels, inclusief spin-offs en heruitgaven en toch is het vrij zeldzaam dat er directe vervolgen gemaakt worden. Dat is in het geval van Tears of the Kingdom naar het schijnt wel het geval, de game ging namelijk lange tijd door het leven als simpelweg “Breath of the Wild 2”. Hoog tijd dus om voor de release nog even de gebeurtenissen van diens voorganger door te nemen. Het spreekt voor zich: maar deze special bevat spoilers voor Breath of the Wild.
Een warrige tijdlijn
De hardcore Zelda-fans hebben zich vaak over het oeuvre van Nintendo gebogen en gepoogd om een samenhangende tijdlijn samen te stellen. Het Hyrule Hystoria boek, dat in 2013 in het Westen is uitgegeven, gaf ons een officiële chronologische volgorde van de games en onthulde dat er – na de gebeurtenissen van Skyward Sword, The Minish Cap, Four Swords en Ocarina of Time – er een afsplitsing is in de tijdlijn: één waar de held Link is verslagen (met games als A Link to the Past en de Link’s Awakening), en één waar de held Link juist overwint. Die laatste splitst zich wederom op in twee tijdperken, de “Child Era” (Majora’s Mask, Twilight Princess) en “Adult Era” (The Wind Waker tot en met Spirit Tracks).
Hyrule Historia werd echter ver voor de release van Breath of the Wild uitgegeven en dus is het nog steeds een mysterie waar deze game precies in deze wirwar van tijdlijnen past. Producent Eiji Aonuma heeft reeds aangegeven dat dit expres (nog) niet is onthuld, omdat men het gevoel van een puur, op zichzelf staand avontuur wil behouden. Volgens theorieën van fans volgt Breath of the Wild echter na de gebeurtenissen van de Adult Era, gezien de aanwezigheid van de Koroks in Hyrule. Hoe dan ook, in principe zou Breath of the Wild na elk van de opgezette tijdslijnen kunnen komen of zelfs een geheel nieuwe aftakking kunnen zijn, daarvoor zullen we op de uitspraken van Nintendo moeten wachten.
Een groots avontuur begint
Net als zoveel verhalen, begint dat van Breath of the Wild (en vele andere Zelda’s) simpel: er is altijd een held, altijd een prinses en altijd een grote slechterik, ofwel de balans en de cyclus van de Triforce. De profetie van weleer voorspelde de terugkeer van Ganon. De bevolking van Hyrule poogde daarom om hem te snel af te zijn en schoof vier krijgers naar voren die – ieder met een Divine Beast onder hun hoede – samen met Link en Zelda het kwaad zouden verslaan. Het continent werd ondertussen bewaakt door de Guardians. Het mocht echter niet baten: Ganon corrumpeerde zowel de Divine Beasts als de Guardians en Link bleef zwaargewond achter.
Zelda besloot daarom om Link te verstoppen zodat hij kon herstellen en met haar magische krachten verzegelde ze Calamity Ganon in Hyrule Castle. Honderd jaar later ontwaakt de gekozen held Link op de Great Plateau en na z’n lange rust ontdekt hij zowel dat hij z’n geheugen is verloren en dat z’n geliefde Hyrule nog steeds bedreigd wordt door Calamity Ganon. Rondom Hyrule Castle hangt een duistere sfeer en Ganon probeert met man en macht te ontsnappen uit z’n magische gevangenis. De geest van voormalig heerser King Rhoam voorziet Link van een paraglider, het bericht dat de tijd dringt en meteen Links eerste halte: Kakariko Village.
A trip down memory lane
Link herenigt met Impa, die voor de Great Calamity de koninklijke familie diende. De oude Sheikah zegt tegen Link dat er een enorme quest op hem wacht en dat hij de bevolking van Hyrule moet verenigen en de krachten van de Divine Beasts (Vah Ruta, Vah Rudania, Vah Medo en Vah Naboris) weer voor zich moet winnen, wil hij een degelijke kans maken om Ganon te verslaan. Deze quest brengt Link langs de verschillende volken van Hyrule, zoals de Zora, de Gorons en de Rito. Gaandeweg leert Link de familie en vrienden kennen van de voormalige kampioenen die het tegen Ganon wilden opnemen.
Daarbij herstelt Link langzaam maar zeker z’n geheugen en denkt hij terug aan de vrienden die hij verloren is, zoals z’n goede vriend Daruk van de Gorons en z’n geliefde Mipha. De geesten van z’n voormalig kompanen komen terug als krachten die Link kan inzetten nadat hij de verschillende incarnaties van Ganon in de Divine Beasts heeft verslagen. Uiteindelijk slaagt Link er wel in om de volken bijeen te brengen en zijn de Divine Beasts klaar voor de tweede ronde. Een held is echter niks zonder z’n wapen en de Master Sword – het zwaard wat de duisternis kan verzegelen – wacht al honderd jaar in Korok Forest op de warme tast van z’n eigenaar. Eenmaal herenigd zijn alle schaakstukken op het bord gezet.
Het kwaad neemt vorm
Hoog tijd om Ganon een lesje te leren, maar daarvoor zal Link eerst het geteisterde en geruïneerde Hyrule Castle moeten zien te overwinnen. Het enorme kasteel staat bol van Ganons kwaadaardige handlangers en is qua interieur een klein doolhof. Link vindt Ganon uiteindelijk, waarna de Divine Beasts de aartsvijand verzwakken en de epische strijd losbarst. Samen met de krachten van z’n oude kompanen wordt Calamity Ganon verslagen, maar hij heeft nog een laatste truc. In een poging om de wereld definitief te vernietigen, neemt Ganon z’n ultieme vorm aan als Dark Beast Ganon.
De strijd duurt voort en na het wederom verzwakken van het groteske monster, breekt Zelda ook eindelijk vrij van haar magische ketens en geeft ze Link de Bow of Light. Met een ultiem schot wordt het kwaad Ganon nu voorgoed verzegeld en kent Hyrule weer vrede. Na een warm weerzien spreekt Zelda, die inmiddels haar krachten is verloren, de hoop uit om Hyrule weer op te bouwen, beter dan het eerst was. De cycli is echter niet definitief doorbroken en het lijkt slechts een kwestie van tijd voordat Ganon weer een manier vindt om iedereen het leven zuur te maken. Tot die tijd genieten Link en Zelda echter van hun welverdiende rust.
Sorry maar ik vind in mijn ogen BotW geen Zelda game. BotW is alles behalve een Zelda game. Ik zal nu wel kritiek krijgen van sommige Zelda fans leden, maar schuif dat aan de kant en loop even met mij mee, want het doet mij even veel pijn als jullie aangezien ik ook een zelda fan ben.
Ten 1e wil ik even kwijt dat dit mijn mening is en natuurlijk heeft ieder hun eigen mening. Daar heb ik respect voor.
2e Ik vind dat de Zelda francische totaal 360° is gedraaid qua gamestijl. Zelda game gevoel is er voormij niet aanwezig. Dan hebben we het over wapens zoals zwaarden die kunnen breken. Je hebt maar een tijdelijke ontvanging. Mochten alle wapens zijn gebroken, dan heb je je Master Sword nog. Dat is ook een kwestie van tijd. Is deze legendarische zwaard niet meer te gebruiken, dan kost het je weer tijd tot die weer is aangevuld. Anders moet je even vluchten omdat je onbewapend bent. En stamina is ook een drama.
3e Het zoektocht naar Shrines “kortom mini dungeons” zijn er te veel en soms hebje daar gewoon geen zin in. Tenzij je één per ongeluk tegenkomt.
4e Tears of the Kingdom komt eraan oftewel een update van een grote DLC uitbreiding van BotW, is letterlijk een kwestie van copy/paste actie. Ik zie helemaal geen verandering, alleen een kleine toevoegingen. Zoals ipv van magneet gebruikt Link nu zijn hand, het fuseren van wapens…. de rest kom je vanzelf wel achter want ik wil niet gaan spoilen. Zoals de grafische kleur techniek en karakter personage’s is nog steeds hetzelfde gebleven zoals je ziet in BotW.
Wat ik mis in een Zelda game, is het gevoel dat ik ook echt een Zelda game aan het spelen ben.
Denk vooral aan: Grotere Dungeons, Map’s, Compass, Boss Key, rollen om te botsen,
een originele Link’s goene Tunic (zonder een amiibo voor tegebruiken)
Gevechten leren om de skills te overmeesteren, muziek instrument zoals een Ocarina/Harp/Flute om puzzel stukjes op te lossen. Dat de Evil Blade word ge-enhanced in Master Sword. Een legendarische item zoals Hookshot, Lantern,….
Er zal wel meer punten zijn, alleen dat ik nu even niet opkomt.
Maar dan is nu de vraag.. Zal Nintendo ooit gaan besluiten om terug te gaan naar de originele basic’s van The Legend of Zelda francische….
@Anoniem-1190: De orginele ‘basic’ Zelda games hebben ook mijn voorkeur, ik deel je mening dan ook. Echter ga ik toch de nieuwe Zelda kopen en ga er weer van genieten.
@Anoniem-1190: ben het helemaal eens met je. Nintendo gaat teveel op de open wereld toer. Dit is ook met pokemon. Van mij mogen ze weer terug gaan naar wat ze eerst hadden. Ik heb nu al zeker 20 uur in totk zitten. Maar het is idd een kopie van botw. Alleen totk heeft een beter verhaal. Maar het is allemaal teveel van hetzelfde
@Anoniem-1190: Het is een heel mooi verhaal. Maar als je roept dat Tears of the Kingdom een grote Dlc uitbreiding is. Ik heb spoilers gezien. En ik kan je zeggen dit is allesbehalve een grote Dlc uitbreiding van Breath of the wild. Er zitten zoveel nieuwe dingen in .ook zijn er een aantal dingen in goede orde aangepast. Breath of the wild was zeg maar de basis. En Tears of the Kingdom is op vele vlakken een vervolg zou als het moet zijn.
En terug naar de oude formule die was duidelijk op dat zagen we duidelijk bij de laatste Zelda game. Maar wie weet kan het in de toekomst naast elkaar leven.
@Anoniem-7910: Nou dan vraag ik mij af of je wel echt die game op een verkeerde manier via emulator aan het spelen bent. Want er zijn zoveel dingen nieuw. Dat je bovenstaande niet zou zeggen als je er daadwerkelijk mee bezig was.
@Smaakmaker:
Ik geloof hem eerder dan jou.
@Anoniem-9505: Dan geloof je hem toch dat mag alles staat je vrij. Alleen er zitten zoveel nieuwe dingen in dat je moeilijk kan spreken van alleen een dlc uitbreiding. Want als je logischerwijs nadenkt Nintendo is er sinds Breath of the wild al mee bezig en 6 jaar werken aan een verkapte dlc is wat lang.
@Smaakmaker: ik speel het gewoon op de switch. Tuurlijk zijn er aantal dingen nieuw. Maar het grote gedeelte is toch echt een kopie van botw. De zelda games zijn normaal bij elke game uniek. Dat is bij totk gewoon niet en dat is gewoon jammer. Want ik had op het dungeon gebied het graag veel anders gezien.
@Anoniem-1898:
Dit klinkt zoveel aannemelijker dan Smaakmaker z’n betoog. Oh hij heeft een paar spoilers gelezen. :’)
Dus wapens breken nog steeds in dit gevolg? ;(
je kan beter genshin impact spelen, is nog gratis ook en ziet er grafisch beter uit.
@Anoniem-1898: Maar wat ik gezien heb zijn de dungeons toch redelijk naar het positieve aangepast. Verder zijn er daarnaast ook nog een flink aantal content bij gekomen door wegens spoilers niet na ten noemde gebied. Maar als je al een Switch versie heb weten te scoren bof je. Maar ik vind wel dat ze hierna echt weer een nieuwe stap moeten zetten met Zelda
@Anoniem-2303: Zal minder zijn door de nieuwe abbilty die je zag in de gameplay demonstratie.
@Anoniem-5726: Smaakmaker ik dus heb gewoon mijn mening gegeven. Ik vind er voldoende nieuwe content inzitten om er van te genieten. Wel moeten ze hierna een nieuwe wereld met Zelda bouwen.
@Anoniem-4064: Want Graphics zijn het allerbelangrijkste? Volgens mij gaat het om gameplay.
@Smaakmaker: totk is een opgepoetste versie van botw. Alles is net wat mooier. Als mensen botw leuk vonden, vinden totk ook wel leuk. Maar de dungeons vind ik nog steeds net zo saai als bij botw. Ik mis de sleutels in de dungeons.
@Smaakmaker: dit is 2023 he? Heb je op de afbeeldingen de grond gezien? Kan echt niet meer in 2023. Game is super lelijk en daardoor niet leuk om te spelen.
@Anoniem-8613: Game is niet super lelijk het heeft een mooie artstyle. En volgens mij is goede gameplay nog steeds belangrijker dan graphics. En gameplay wise gaat dit een van de beste games van 2023 worden.
@Anoniem-4186: Oke ja ik hoorde dat het een beetje terug grijpt naar het verleden. Het beste van both worlds. Maar ik vind hierna dat ze wel iets totaals nieuws moeten doen qua wereld.
@Smaakmaker: waar is dan die mooie artstyle? kijk nou eens naar die 2e foto met de characters, dat zegt toch genoeg? Het is heel erg lelijk en dat is geen special artstyle.
@Anoniem-1190: wat een bs zonder gespeelt te hebben.
Is niet eens uit.
Ja de leechs versie en mocht die spelen heb je geen recht van spreken.
@Anoniem-3262:
Hij noemt toch heel veel punten op die gewoon waar zijn. En dat gaat over BOTW.
Wel opletten hè.
Zo als jij reageert neemt niemand je serieus natuurlijk.
Zelda goes Minecraft, nee dankje.
@Anoniem-9765: zelda was vroeger goed, nu denken ze met dezelfde graphics hetzelfde te kunnen doen.
@Anoniem-2303:
Vervolg.