Review | Redfall – Arkane Studios gaat al een tijdje mee en de ontwikkelaar staat bekend om hun geliefde, doch ietwat eigenzinnige titels als Dark Messiah of Might and Magic, Dishonored, Prey en meer recentelijk Deathloop. In 2010 werd Arkane overgenomen door ZeniMax Media, wat op zijn beurt weer in 2021 is overgenomen door Microsoft. Een ruime twee jaar later komt men nu met hun eerste, echte game onder het bewind van de softwaregigant: Redfall. Arkane poogt met deze titel hun kenmerkende stijl in coöp-formaat te gieten. De studio is altijd ambitieus geweest in hun concepten en dat is in het geval van Redfall niet anders, of Arkane Studios die ambities ook heeft kunnen waarmaken, dat lees je terug in deze review.
Bloedarmoede
Het nieuwste project in het oeuvre van Arkane brengt je naar het titulaire, fictieve stadje Redfall in Massachusetts. Na een gefaald wetenschappelijk experiment door het farmaceutische bedrijf Aevum is Redfall overspoeld door een horde vampiers en is het gebied afgesloten van de buitenwereld. Het is aan jou en je team om de vampirische gedaantes (en hun menselijke aanhangers) te lijf te gaan en het mysterie achter de gebeurtenissen in Redfall te ontrafelen. Het art team van Arkane is in topvorm, want aan de hand van toffe, stripboekachtige cutscènes krijg je het verder flinterdunne verhaal voorgeschoteld, wat nog enigszins inhoud krijgt middels de karakteristieke brieven en notities die over de wereld verspreid zijn.
Redfall is een verhalende first-person shooter die je tevens in coöp kunt spelen. De game begint met het kiezen van je personage, waarvan er in totaal vier zijn en ieder personage natuurlijk zijn eigen unieke vaardigheden heeft. Zo kun je kiezen uit Jacob Boyer, een voormalig huurling met een magisch snipergeweer en handige raaf die de omgeving kan verkennen, of Layla Ellison, een studente die na een mislukte medische proef ontwaakt met telekinetische krachten. De open wereld van het stadje is onderverdeeld in verschillende gebieden, die wat variatie brengen in de omgevingen die je verkent, zoals een bioscoop, bossen, een haven en meer.
De sfeer zit wel snor: de straten van Redfall zijn nagenoeg leeg, wat door het beleg van de vampieren toepasselijk is en dat voegt juist behoorlijk wat toe aan de atmosfeer. Je voelt je echt als één van de weinige overlevers – er zijn wel andere NPC’s, veelal met een typisch “Bahston”-accent – en die eenzaamheid wordt enkel vergezeld door het sombere gemompel van het gespuis wat je verder op of om de hoek opwacht, of de slechterik The Hollow Man die z’n duistere teksten over de radio verkondigt. Maar daar hebben we dan ook alles mee gezegd, want los van het sfeertje wordt die fantastische artstyle niet tot leven gebracht. De wereld oogt saai, doet verder niks qua audio wat je van je sokken zal blazen en is in die zin allerminst indrukwekkend, bovendien er is weinig van die Arkane interactie te bespeuren.
Wat ben je nou precies?
Het verhaal is gestructureerd in missies en zijmissies, die uitgedeeld worden door de weinige overlevers die Redfall willen redden. Veelal komen deze missies neer op “ga naar punt A of B” en moord daar wat vijanden uit of pak hier een item op”. Daar is an sich niks mis mee, het is een beproefde missie opzet, mits dat ondersteund wordt door een interessante gameplay loop, iets wat we in het geval van Redfall helaas niet kunnen concluderen. Het schieten met de wapens is solide en de wapens hebben degelijke feedback, hoewel de impact op vijanden dan weer ondermaats is. Naarmate de missies vorderen word je beloond met loot – kleurgecodeerde wapens met statistieken á la Borderlands, waarvan het wapen dat staken afvuurt met afstand de coolste is – en ervaringspunten die je kunt besteden in de skill tree van je personage.
Je wordt echter al in de eerste paar uurtjes overspoeld met wapens zoals pistolen, (sniper) rifles en shotguns – die ondanks hun varianten nauwelijks van elkaar te onderscheiden zijn – en de combat is simpelweg veels te makkelijk. Zelfs op de hoogst beschikbare moeilijkheidsgraad tijdens de eerste playthrough zijn we geen enkele keer doodgegaan en is menig glasplaat nog sterker dan de vijanden die je tegenkomt en datzelfde geldt voor de handvol bazen. In coöp werd de uitdaging al helemaal gereduceerd naar niks en waren schermutselingen al voorbij voordat ze überhaupt begonnen waren. We zijn zelfs amper toegekomen aan het gebruiken van de unieke vaardigheden van de personages, omdat ze simpelweg niet nodig zijn en de saaie combat alleen maar vertragen.
De grootste doodzonde is echter dat Redfall z’n eigen concept finaal onderuit haalt, want de beoogde synergie en combinaties van vaardigheden tussen de personages komt nooit aan bod. Je bent dus eigenlijk alleen maar bezig met hersenloos van hot naar her rennen en onderweg de net zo hersenloze vijanden afknallen. We hadden nog enige hoop toen we tijdens een zijmissie supply drops in de verte zagen afdalen en aan de hand van oriëntatiepunten in het landschap op zoek moesten gaan. Helaas, toch verschenen de objective markers op het scherm en begon de marathon van voren af aan. Redfall weet niet zo goed wat voor een game het nou precies wil zijn: een verhalende immersive sim of een Destiny MMO-shooter met vampieren. In plaats daarvan probeert het alles te zijn en heeft het onderaan de streep een dikke identiteitscrisis.
Bugs, bugs…
Dat is helaas niet de enige crisis waar de game in verkeert. Er is veel te doen geweest om het ontbreken van een 60fps modus (op consoles), echter blijkt 30fps halen al regelmatig te veel gevraagd. Ongeacht de gebruikte resolutie of instellingen, stort de framerate om de haverklap volledig in, terwijl onze hardware ruimschoots boven de aanbevolen systeemeisen zit. Normaliter kunnen we daar nog wel een verklaring voor vinden, in dit geval is dat echter niet zo. Redfall is namelijk grafisch absoluut geen hoogvlieger. Daarnaast is de open wereld vrij klein en de omgeving kaal, waardoor we alleen gebrekkige optimalisatie als excuus voor de constante framedrops kunnen aanwijzen. Dit soort performanceproblemen doen je bloeddruk stijgen, echter is dat slechts het topje van een enorme berg aan technische mankementen.
Denk hierbij aan bekende bugs zoals stukken decor die in de lucht zweven, vijanden die in een T-pose blijven staan en de nodige clipping issues. Verder heeft de game soms moeite met opstarten, waardoor je het geforceerd moet afsluiten om het opnieuw te proberen. Crashes hebben we niet meegemaakt, maar wel dat textures veel te laat worden ingeladen en ondanks de relatief kleine open wereld, heb je constant last van pop-in. De dag- en nachtcyclus lijkt op hol te zijn geslagen en ook het weer verandert van het ene op het andere moment. Zo is het nacht, dan ineens dag, gevolgd door regen, mist, zonneschijn en ineens is het weer nacht terwijl we maar een paar minuten verder zijn. Daarbovenop komen dan nog de meer opmerkelijke problemen die je speelplezier constant in de weg blijven staan.
En nog meer bugs!
Zo heeft Duke Nukem 3D (1996) meer en realistischere interactiviteit dan Redfall. Dat hoeft niet uit te maken, ware het niet dat Redfall ook niet consistent is. Het ene moment kun je wel een glas kapot schieten en het andere moment weer niet. Hetzelfde geldt voor gedode vijanden. Het ene moment schiet je dwars door het lichaam heen en het andere moment blijkt het lichaam ineens uit beton te bestaan. Soms komt er wel bloed uit en soms ook niet. Overigens ziet dat bloed er hilarisch slecht uit en zijn de animaties zo beperkt dat het lijkt alsof Arkane is vergeten dat ragdoll physics al aardig lang bestaan. Tot slot blijven hoofden na de dood op een onnatuurlijke manier bewegen, zonder dat dit iets met de setting te maken heeft. Zelfs al zou Redfall een early access titel zijn, dan is het alsnog veels te slecht afgewerkt.
Na drie alinea’s zou je denken dat we er wel zijn qua technische mankementen, maar helaas is niets minder waar. Vooral de belichting in de game zorgt voor ergernissen. Het ene moment is een deel van de omgeving wel belicht, wat na een paar stappen in een bepaalde richting plots niet meer belicht is. Het is iets dat je zelf moet zien om te begrijpen hoe storend het is. Daarnaast verschijnen schaduwen willekeurig, blijven deze trillen en bestaan ze uit kartelrandjes in plaats van strakke lijnen. Sowieso zijn textures het ene moment wel scherp en het andere moment weer niet. Los van elkaar zijn het allemaal kleine dingen die nauwelijks storen. Bij elkaar opgeteld is dat een heel ander verhaal en is het moeilijk te omvatten waarom een game in zo’n staat op de markt wordt gegooid. Het is niet alsof je het kan negeren.
Gespeeld op: Pc.
Ook beschikbaar op: Xbox Series X|S.
Conclusie
Arkane Studios stond bij ons bekend als een ontwikkelaar met een uiterst solide staat van dienst, die constant goede games op de markt heeft gebracht. Ze proberen daarbij altijd iets nieuws te doen en ook dat pakte tot zover goed uit. Met Redfall komt daar - met pijn in ons hart - verandering in. Het idee achter de coöp shooter is tof: ga samen met je vrienden de hordes vampiers te lijf in een fictief stadje. De sfeer zit op momenten wel goed, maar dat concept wordt echter compleet onderuit gehaald door ongeïnspireerde gameplay die de speler nooit uitdaagt. We moeten de verder saaie wereld niet vergeten die nog eens onderstreept wordt door talloze grafische en technische problemen, zaken die de pijn alleen maar vergroten. Alles bij elkaar opgeteld is Redfall een game die we in de huidige staat niet kunnen aanraden en we twijfelen serieus of het met de nodige patches überhaupt nog wel te redden is.
Pluspunten
- Toffe artstyle…
- Setting interessant in concept
- Sfeer is op momenten sterk
Minpunten
- …maar de wereld oogt verder saai
- Technische en grafische problemen
- Vaardigheden en unieke personages komen niet aan bod
- Ongeïnspireerde gameplay
- Nimmer uitdagend
- Weet niet precies wat voor game het wil zijn
4.0
Leuk he die overnames van microsoft…starfield word 30 fps mark my words!!
@Anoniem-8359: Triest voor Xbox gamers.
Een 4. Oef.
En zie hier de resultaten van het machtige Microsoft en zijn fantastische gamepass kwaliteits games.
Ik heb er geen woorden voor eigenlijk. Dit zou niet moeten kunnen na al het uitstel. En daar ben ik nog wel het meeste in teleur gesteld eigenlijk.
Ik weet dat het normaal is dat die bedrijven aan marketing moeten doen. Ook icm met next gen consoles die uitkomen. Maar bij bewuste misleiding en leugens zoals hier trek ik toch wel de grens.
Als Starfield soortgelijke problemen heeft dan is deze uitgever voor mij afgedaan.
Zo zonde, het concept is tof maar de uitwerking totaal niet.
Ik speel zelf op Series X en heb na 6 uur best wat plezier gehad en erg weinig bugs tegengekomen.
Ik wil de game ook zeker niet verdedigen hoor, ik heb de reviews ook bekeken en heb veel bugs gezien in die filmpjes maar gek genoeg heb ik dat in mijn gameplay sessie zelf niet meegemaakt. Ik vraag me dan ook af of de PC meer last van bugs heeft dan de Xbox…
Afgezien daarvan is er wel genoeg op te merken aan de game, er is potentie maar het voelt weer allemaal net niet aan. Voor elk ding dat ze goed doen is er ook weer iets waar je van denkt waarom dit nou weer. Ik heb er wel lol mee, zal het nog even spelen met wat vrienden maar het zal geen titel worden die ik volgend jaar nog speel. Ik denk wel dat de game na wat patches zeker beter wordt maar goed, dat ben ik zo beu. Een game moet gewoon goed werken op launch en klaar, maar dat is tegenwoordig blijkbaar teveel gevraagd van zowat elke game ..
Voor mij een lage 7.
Ik had op twich begrepen dat als je wat met de camera setting doet het iets beter draait.
Niet verrassend…
Gamepass is hier mede de oorzaak van vermoed ik…
Gamepass wordt Microsoft’s ondergang in de Gaming industrie.
Er wordt gewoonweg niet genoeg aan games verdient om nieuwe kwaliteitsgames te maken.
Als MS nou gewoon stopt met Day 1 releases op Gamepass te dumpen dan leveren Day 1 releases veel meer geld op en komt er dus meer geld beschikbaar voor nieuwe games en meer geld is meer kwaliteit (niet per definitie, maar verhoogt wel de kans op kwaliteit een heel stuk)
Sony heeft het daarmee een stuk beter voor elkaar door grote exclusives niet op release day op ps plus te zetten en dus veel meer te verdienen aan hun first party games.
Net ff een half uurtje gespeeld, maar het is niet best. Wacht wel op de 60 fps en dan nog maar een keer proberen. En de besturing is ook niet best. Hoop dat ze nog wat gaan aanpassen in de game, maar ik ga er niet van uit.
Zonde zeg ..
Als ik het zo lees dan is het meer dan terecht dat Redfall word neergesabeld en niet in de laatste plaats vanwege de brakke staat waarin hij is gelanceerd. Wel jammer dat de game pers (en dan bedoel ik niet alleen PlaySense) over het algemeen hier niet zo consistent in is.
Gamepass is voor mensen die rond de armoede grens leven. Weinig geld om kwaliteit te kunnen ervaren. Dan is Redfall de kwaliteit die waar je voor hebt betaald.
Ik had er al niet veel van verwacht eigenlijk maar dit is wel echt heel slecht, ga hem straks wel even proberen maar wss gooi ik hem gelijk van mn schijf.
Kom op Microsoft man. Ik heb al anderhalf jaar de X. Het is tijd voor echt iets goeds. Ik merk dat ik eerder op mn PS5 zit en daar de games koop. De X is nog interessant door gamepass omdat het zo goedkoop kan.
Zonde en zeer pijnlijk. Had een toffe exclusive kunnen zijn.
……yikes O.O
Dit vind ik een ëerlijke review dit is het bewijs koop veel op om rotzooi uit te brengen.
Damn, dit had ik echt niet verwacht. De sfeer / stijl van de eerste trailers sprak me aan en heb me ook echt goed vermaakt met Deathloop. Ik had wel gedacht inmiddels een x box in huis te hebben, maar op high on life en psychonauts na, nog steeds te weinig redenen om er één te kopen. Ben bang dat Starfield ook gaat tegenvallen.
@Anoniem-8626: inderdaad, redfall had makkelijk een indie game kunnen zijn. Voor kwalitatieve games moet je echter bij Sony wezen.
De aankondigingstrailer vond ik al niks, lage cijfer blijkt meer dan terecht. Ik heb 10x liever dat het jaren duurt voordat een game uitkomt dan dat het bagger is. Testen ze niet meer voor release ofzo..
@Anoniem-8626: Wat een onzin zeg hahaha. Ik heb een boven modaal inkomen en heb ook gamepass, ps plus, Nintendo online etc 😉
TROEP
Ik werk veel met Microsoft producten,ook zeer tevreden over,maar Xbox heb ik op de 360 na,nooit wat gevonden.
Ze hebben daar bij Xbox een betere PR afdeling dan game ontwikkelaars.
Ben benieuwd wat de.toekomst van Xbox gaat worden,zoals het er nu uitziet ben ik blij dat ik toch weer een Playstation heb gekocht.
@Anoniem-5604: Snap je helemaal, voor mij maakt gamepass het ook. Nog steeds geen releasedatum voor Forza etc.
Zal senua’s saga 2 dan toch de enige topper worden voor Microsoft?
De zoveelste teleurstelling
Het is inderdaad best slecht, het had nog wel een krappe voldoende geweest als het minimaal 60fps was geweest, graphics zijn ook behoorlijk outdated, toch is de schietactie goed te pruimen. Ik geef het nog een kans na de performance update.
@Anoniem-1685: En dit is waarom mensen op xbox bagger blijven krijgen. Misschien gewoon geen kans geven en klaar. Een paar maanden unsubben van gamepass en volle pond betalen voor iets dat het echt waard is. Zolang iedereen het OK vind gebeurt er niets. Gamepass zorgt voor mediocrity
Ik heb geen Series X of Series S en ook geen interesse in dit spel, maar dit is toch wel zuur voor degenen die ernaar uitkeken.
Dit had ik niet verwacht. Nou het is triest maar heb mijn hoop gevestigd op starfield anders zou ik echt niet weten wat ik nog met de xdoos moet.
@Anoniem-6428: deel 1 was goed dus denk het wel
@Anoniem-3890: Ja, met wat patches is de game in mijn optiek een krappe voldoende en zoals je zegt, vermoeden we (ik) dat de Xbox consoles in deze iets meer aandacht hebben gekregen en daarom mogelijk minder problemen vertoont. Lastig te zeggen, want dat is niet het platform waar wij op hebben gespeeld. Fijn om te lezen dat jij er in ieder geval nog wat plezier uithaalt, ik hoop voor je dat dat zo blijft :)!
@Dopekoe: Ik vind het zelf nog wat te voorbarig om de schuld volledig bij Microsoft neer te leggen. Het was immers in het nieuws dat er wel degelijk een PS5-versie in ontwikkeling was of in ieder geval op de planning stond en dat doet mij vermoeden dat er al voor de overname een op z’n minst een concept op tafel lag en misschien zelfs al een speelbaar prototype.
Weet ook niet zo goed of dit per se aan Game Pass ligt. De strategie is overduidelijk om marktaandeel te vergaren, ondanks (mogelijk) fikse verliezen en Microsoft heeft uiteraard het kapitaal om dat op te vangen. Dat zijn aannames en moeilijk te bevestigen, want Microsoft deelt geen concrete cijfers en dus zullen het aannames blijven. Ik denk juist dat de day one releases van games één van de redenen is dat Game Pass nog z’n relevantie heeft en een selling point is t.o.v. PS Plus. Microsoft heeft in ieder geval de centen, dat is duidelijk, maar om met Cruijff te spreken: “ik heb een zak geld nog nooit een doelpunt zien maken”. Het is in ieder geval helaas ergens flink mis gegaan met Redfall, en dat gun je geen enkele ontwikkelaar.
@Magnolia: Helemaal mee eens.
Maar wel op gamepass en is gratis haha, wat een armoede
RIP XBOX
@Anoniem-8265: jij kijkt door een vr 2 bril die het fantastisch doet.
Grappig dit, het is een gemiddeld spel, helemaal mee eens, maar er zitten weer een hoop kleuters tussen die de kans te baat nemen om het hele game pass gebeuren onder vuur te nemen. Vergeten ondertussen de prima ontvangst van Wo Long en hi fi rush om er even een paar te noemen. Vervolgens zie ik dan weer mensen die het hele psplus systeem ophemelen. Zijn dit ook de mensen die elke maand lopen te zeiken over de games die aangeboden worden bij psplus? En nee, ik ben geen xbox fanboy, en ook geen ps fanboy, ik speel ze beiden en heb met een ver boven modaal inkomen game pass, en heel tevreden over.
@Anoniem-7415:
Ach dat is altijd zo, deze game valt tegen en dan schieten de trollen meteen wakker.
Er zijn zoveel goeie titels verschenen op Xbox en Gamepass, maar dat “vergeten” die figuren altijd toevallig…
Pentiment, High on Life, Hi-Fi Rush, allemaal Xbox exclusive, dan Wo Long en Atomic Heart nog als 3rd party titels…
Maar ja, armoede en gamepass rommel zeker?
@Magnolia: Het feit dat ze niet meer aan de PS5 versie hoefde te werken en dan nog met zoveel bagger komen, laat wel degelijk zien dat MS geen goede kwaliteits controle heeft of in feiten hun studios mismanaged.
@Anoniem-2167 Het gaat om first party games. Dan is je lijsjt al meteen niet meer waardevol en zie je alleen maar indie games. Als dat is waar je 3+ jaar op heb moeten wachten, maar de grote franchises ondertussen falen, dan is het gewoon een trieste bedoeling.
@Anoniem-8708:
Forza Horizon 5 en Halo Infinite (ja had weinig content op launch maar zat technisch erg goed in elkaar en is ondertussen een heel uitgebreide game) zijn beide grote triple A titels die goeie scores kregen. En de rest,of het nu indie games zijn of niet, het gaat toch vooral om kwaliteit? Of het nu grote of kleinere games zijn, als ze maar tof en leuk zijn lijkt mij. Vaak zijn die indie games veel toffer dan de zoveelste bloated open world triple A game om maar iets te zeggen.
Xbox maakt zeker fouten, absoluut, en dan krijgen ze altijd kritiek. Maar er zijn ook veel goede dingen die hier keer op keer “vergeten” worden.
@Anoniem-3393: Alsof er niets anders te spelen is? Desalniettemin is het toch wel een dikke tegenvaller. Hier is nog heel wat werk aan de winkel. De trend tegenwoordig is games uitstellen, uiteindelijk uitbrengen en dan zijn ze nog niet af. Op dat punt mis ik de oude tijd van cartridges. Toen waren de games simpelweg af.
@Anoniem-2167: De nagel op de kop. Trollen is toch blijkbaar fijn voor sommige zielige fanboys.
@Anoniem-6802: Net zoals PS plus premium. Dat is in se net hetzelfde als GP.
@Anoniem-3890: kan ik me in vinden
Hahaha nu al zin in Starflop!!!
@Dopekoe: zo blij dat jij toekomst kan kijken. En denk je nou echt dat na 1 slechte game op gp, het model niet werkt? Sure man, sureee.
@Anoniem-8359: en wat about the Sony overnames? Dat is goed, niks mis mee?
@mrb: last of us part 1 PC port want to talk to you
Welcome to gamepass….
Whoehoe een 4!
Leuk hoor dat je dit dag 1 kunt spelen op gamepass. Game is echter pas af op dag 365… En hier vragen ze 70 euro voor..
Ach, 1 voordeel. Starfield kan er alleen maar fantastisch bij afsteken vergeleken met deze teleurstelling, toch? Toch!?
Redfallt tegen dus
@Anoniem-1353: Forza en Halo zijn inderdaad goede voorbeelden, maar het probleem met de indie games zijn dat het niet veel mensen kan bekoren. Die focusen hun gameplay vaak op een specifiek uniek gameplay element (niet altijd natuurlijk) en dat moet je net liggen. Ook de artstijl moet je maar net liggen. Voor mij zijn er wel degelijk indies die ik leuk vind, maar ik speel alsnog liever een goede AAA game dan een goede indie.
@Anoniem-4939:
Das mijn visie, of het daadwerkelijk zo is: geen idee.
Dat jij er zo op reageert zegt meer over jou.
Dat ik vind dat get model niet werkt baseer ik niet op 1 game.
@Anoniem-2167: pure armoede ja, als je daar happy van wordt man man man wat doe je jezelf tekort jongen.
@Anoniem-1128: en voor goede AAA games moet je nog altijd bij Sony zijn.
@Anoniem-1716: for the players
@Anoniem-7415: Je kan het wel op fanboy gedrag gooien. Maar ze hebben deze deur toch echt zelf opengezet bij MS hoor.
Dit was een system seller. Vanaf dag 1 van de next gen generatie gepromoot als een van de redenen waarom je nu juist bij Xbox en gamepass moest zijn. AAA op day 1, een gestage stroom aan games, etc.
Niemand heeft ze gedwongen zich op die manier in de etalage te zetten. De gestage stroom bleef uit, en na al het uitstel komt een van de paradepaardjes in deze vorm uit.
Dan is kritiek en hoongelach vanuit het PS kamp gewoon te verwachten en terecht in mijn ogen hoor. Dat mensen het er dan nog in gaan wrijven hoeft niet. Maar zoals ik zei dat hebben ze toch echt aan zichzelf te danken bij MS.
@Anoniem-5335:
Ja hoor, de ZOVEELSTE open world 3rd person action adventure game. Kom maar eens met wat nieuws Sony. Het zijn technisch altijd erg sterke games, maar die zitten ook echt allemaal in hetzelfde straatje. Waar zijn de shooters, racers, fighters, rpgs enz? Nee, waar bij Xbox de kwaliteit niet altijd even sterk is, is dat jij Sony de variatie. Beide kampen zouden zich eens mogen opfrissen imho.
Oei oei Xbox… de zoveelste tegenvaller terwijl ze nu toch echt iets goeds nodig hebben… man man ze lijken het maar niet te kunnen daar bij MS.
@Anoniem-2383: De genres die je opnoemt kan ik toch echt allemaal vinden binnen het huige aanbod hoor, meerdere voorbeelden. Toch zeker rpg. Of moeten het per se exclusives zijn van de afgelopen 3 jaar? Dan is de lijst iets korter maar nog steeds een lijst.
Is dit het nieuwste riedeltje? Het is te weinig innoverend dus ook al verkoopt het goed moet het op de schop? Na HiFirush is Microsoft kennelijk het enige bedrijf wat nog nieuwe dingen doet volgens sommigen. Ben ik het niet mee eens.
@Anoniem-2383: totaal mee eens, het is de laatste tijd kommer en kwel in heel gameland, gelukkig zijn er nog wat uitzonderingen zoals From Software.
Roundhouse Games (Human Head Studio’s ) is de hoofd ontwikkelaar en Arkane Austin de support studio.
Man man wat slecht dit! Ik snap echt niet dat mensen nu nog in Xbox geloven. Je wordt gewoon keer op keer belazerd. En het is echt zonde. Het is niet mijn type game maar voor diegene die er echt naar uitkeken is dit een flinke tegenvaller. In dat opzicht doet Sony het (op de ps5 dan) vele malen beter met hun games. Het lijkt soms wel of Microsoft (lees alles wat daar qua gamedivisie onder valt) haar eigen Xbox niet begrijpt. Ze hebben Zenimax nu al 2 jaar? Je zou zeggen dat het wel goed moet komen. Ik vond Prey wel weer heel goed van Arkane. Eeuwig zonde dit. Hou mijn hart vast voor Starfield, maar we shall see.
@Anoniem-2383: Redfall is gewoon een knetter slechte game. Gewoon toegeven dat MS de zaken niet goed op orde heeft. Die Sony exclusives doen het anders heel erg goed. 38 miljoen ps5 consoles verkocht says it al. Maar goed ieder zijn mening uiteraard.
Halo infinite gears of war 5 forza horizon 5 en zo ken ik nog wel paar toffe games die er vooral op de series x echt top uitzien en spelen..
Maar deze sla ik wel over
@Anoniem-2383:
Ik hoef geen shooters, racegames of fighters.
Wat mensen hier wel vergeten is dat, hoewel Bethesda onder MS valt, ze nog steeds semi-onafhankelijk bestaan. The Coalition, 343i, Playground games, Turn10 etc vallen onder Xbox game studios. Arkane technisch gezien niet (helemaal), dat is nog steeds Bethesda. Daarom ook dat bv de showcase altijd Xbox en Bethesda getiteld wordt en niet enkel Xbox. Als je Redfall opstart bv, krijg je als uitgever Bethesda te zien, en niet Xbox game studios. Waar ik mee wil zeggen dat Bethesda hier grotendeels verantwoordelijk voor is. Uiteraard draagt MS/Xbox die mee, maar het is niet zo dat zij hier (volledig) bepalen wat er gebeurt, zoals bv wel het geval is bij Forza of Gears.
Dit is een game die werd overzien door de bobo’s van Bethesda en zij hebben hier gewoon gefaald, waar MS mee de dupe van is. Natuurlijk had MS moeten ingrijpen maar die hele Bethesda overname is niet zo zwart-wit als iedereen denkt. Bethesda als uitgever bestaat nog steeds en ondanks dat MS ze “bezit” is het niet helemaal 100% hetzelfde als andere studio’s.
Dat krijg je natuurlijk, met van die vreemde constructies, dat maakt de ontwikkeling en verantwoordelijkheid er niet makkelijker op.
@Anoniem-3997:
Jij niet, anderen wel. En jij bent niet alleen op de wereld.
@Anoniem-1527: Ik heb de game al uitgespeeld op PS4 Pro, PC port draait slecht. Uncharted draait wel goed.
@Anoniem-9670:
Ik game voor mezelf. Niet voor andere mensen.
@Anoniem-6378: Dit vind ik een waardeloze reactie en grammaticaal extreem ondermaats.
Ik had nu wel een slechte review verwacht van deze game maar zo slecht nu ook wel niet .Goed dat de ps5 versie is ge annuleert ffff ik ben toch blij met de kwaliteit games van Sony .
Een 4 kan ik niet helemaal plaatsen. Ik begrijp dat de game geen uitschieter naar boven is, maar een gemiddelde score zou mijn inziens wel op zijn plaats zijn. Dus een 6. Ik heb de game nu ongeveer 4 uur gespeelt en vond het wel vermakelijk. Vandaag ga ik er weer verder mee. Dat zou ik niet doen als een game inderdaad niet meer dan een 4 waard zou zijn.
@Anoniem-7894: Meningen verschillen. De 1 geeft een 4, de ander een 6.
Dat krijg je als studio’s zo snel mogelijk moeten leveren om GamePass te vullen met ‘exclusives’. Ik snap echt niet hoe je als console maker kan vergeten om te zorgen voor kwalitatief goede games. Je kan Sony haten wat je wil, maar…
@Anoniem-7894: Ik heb het idee dat het ook een beetje platform afhankelijk is. Johnny en Nando hebben de game op pc gespeeld. Op Xbox schijnt het wat minder erg te zijn qua bugs enzo.
@TommyNL: Die 38 mil. consoles verkocht is echt niet omwille van hun goede exclusives. Dat is omdat PlayStation een sterk merk is. Draai het of keer het hoe dat je het wil, maar de meeste hamers zijn gewoon casual gamers die verknocht zijn aan franchises zoals FIFA, Call of Duty.
@Anoniem-8215: Maar die exclusives helpen wel enorm.
@Anoniem-8215:
Zoveel aannames….
Ik kan hier niks mee.
@TommyNL: Heb je hem zelf al gespeeld?
@Anoniem-2105: Als je de verkoopcijfers van games/downloads van de PS5 games bekijkt die geregeld worden gepubliceerd dan staan er maar bitter weinig van hun exclusives in. Fifa, COD en consoorten blijven gewoon domineren. Ik persoonlijk heb niets met die games, maar iedereen speelt natuurlijk wat hij/zij leuk vindt.
@Anoniem-8215: Een PS6 gaat er bij mij ook gewoon komen ook al komen er nog maar 4 goede games op deze generatie uit.
Om de simpele reden dat ik in m’n backlog zo’n 100+ zelf aangeschafte games heb en zo’n 150+ gratis ps+ games. Die gaan daar nooit meer weg en zijn van mij.
Overstappen is kapitaalsvernietiging. Een xbox zou leuk zijn voor erbij. Maar het feit dat je bij gamepass uiteindelijk niets bezit en het altijd weer kan verdwijnen maakt het voor mij gewoon totaal niet aantrekkelijk. Dan bespaar ik die abbo kosten liever en koop ik over 4 jaar een series s op marktplaats met games voor een tientje.
Gamepass klinkt heel leuk en makkelijk. Maar op vele vlakken is het gewoon een kloon van het oude PSNOW met als grote verschil de day 1 gratis exclusives e.d. Wat mij gewoon erg aan 1 platform heeft gebonden is wat je o.a. via PS+ door de jaren heen hebt opgebouwd.
@Anoniem-8359: 100%
@Anoniem-3783: Iedereen denkt maar door alles in die bibliotheek te zetten dat die games altijd je eigendom blijven. Ik geloof daar helemaal niks van. In de kleine lettertjes staat vast dat als er bijvoorbeeld een PS6 of 7 uitkomt je hier geen toegang meer tot hebt en je genoodzaakt bent terug te gaan naar je oude console.
@Anoniem-9775: Nog niet maar op basis van verschillende reviews is nou niet aantrekkelijk te noemen. En het is ook niet mijn type game
Erg jammer had hoge hoop.
Laten we hopen dat ze er nog wat van weten te maken.
Dat beloofd voor Starfield …
draait prima op me xbox s gratis game met game pass even door raggen en weer verder.
@Anoniem-3632: hoe kom jij aan gratis gamepass ?
Wtf kzag beelden verschijnen, en idd ziet er echt ps3 game uit wa een raar spel is me dat. De hype en trailers zagen er meer afgewerkt uit
Speel het op de Console, vermaak me prima
Op de console veel minder problemen met deze game, en ja het is simpel vermaak , maar ik kan hier wel van genieten. Natuurlijk moeten er de nodige patches komen maar dat komt wel, maak je niet zo druk allemaal.
@Anoniem-8626: Bij deze win je de prijs van de meest idiote reactie van dit jaar. Proficiat je wint 3 maanden game pass ultimate. Aplaus.
@Anoniem-822: Die exclusives zullen helpen voor gamers die filmische verhaalgedreven games appreciëren zoals ik. De meeste gamers die ik ken houden het meestal bij FIFA of multi-player shooters. Sommigen hebben bv nog nooit van TLOU of Uncharted gehoord. Jammer genoeg.
En wat het nog erger maakt, dit is de eerste game van Microsoft die wordt aangeboden voor de verhoogde prijs van 79,99 euro.
@Anoniem-1590: Volledig mee eens, ze hebben dit gedrocht zelf zo uit laten komen.
@Anoniem-6366: Is adviesprijs 😉 Voor 59,99 al te koop (zie budgetgaming), en na alle slechte reviews binnenkort nog goedkoper.