Preview | The Rogue Prince of Persia – De Prince of Persia-serie schitterde de laatste jaren door afwezigheid. Begin dit jaar bracht Ubisoft echter eindelijk weer een nieuwe game op de markt, namelijk Prince of Persia: The Lost Crown. Het lijkt erop dat de Franse ontwikkelaar/uitgever het gemis van de serie in de afgelopen jaren goed wil maken, want er is alweer een nieuwe Prince of Persia-titel onderweg: The Rogue Prince of Persia. Wij mochten alvast een vroege versie van deze game spelen om te zien wat het is en hoe het spel vordert.
Kort maar krachtig
Wij konden iets meer dan een half uur met The Rogue Prince of Persia aan de gang. Dat is natuurlijk niet genoeg om echt een goede indruk van de game te krijgen, maar het geeft ons in ieder geval een idee of het spel überhaupt een kans van slagen heeft. Zoals de naam van de game al een beetje doet vermoeden, hebben we te maken met een roguelite, en deze wordt gemaakt door Evil Empire. Deze ontwikkelaar was verantwoordelijk voor Dead Cells, wat ook een roguelite is en tevens erg succesvol is gebleken. Het is dan ook niet vreemd dat Ubisoft juist voor deze studio heeft gekozen. De game volgt in grote lijnen de succesformule van Dead Cells, maar voegt daar een Prince of Persia-sausje aan toe.
Meer van hetzelfde?
In The Rogue Prince of Persia ga je al platformend en rennend door verschillende levels heen. Leg je het loodje, dan ga je weer helemaal terug naar af. Gaandeweg kun je verschillende upgrades en/of betere wapens bemachtigen, maar deze raak je weer kwijt als je het loodje legt. Heb je Dead Cells gespeeld, dan weet je exact wat je van The Rogue Prince of Persia kunt verwachten. Wel zijn er nu mechanieken toegevoegd die met de setting van de prins te maken hebben. Zo beschik je over parkour-technieken zoals ‘wall running’. Dit wordt normaal gesproken in 3D-games gebruikt, maar ook in 2D komt dit goed uit de verf. Het werkt prima en levels kunnen meer verticaal zijn, zonder dat het de flow van de game verpest. Je kunt nu veel sneller en gemakkelijker hogerop komen, wat veel vloeiendere gameplay oplevert.
Voor de rest hebben we weinig gezien wat The Rogue Prince of Persia anders maakt dan Dead Cells. Het vechten werkt nagenoeg ook hetzelfde, waardoor het geheel gewoon heel veel weg heeft van de vorige Evil Empire game. Het is dan ook de vraag of The Rogue Prince of Persia meer lijkt op een ‘speciale uitbreiding’ van Dead Cells of echt een eigen identiteit heeft. We hebben de game te kort gespeeld om dat nu al te kunnen beoordelen. Wat het ook moge zijn, wat wel duidelijk is, is dat de game lekker wegspeelt. Dit geldt zowel voor het vechten als het platformen. Eigenlijk heeft de game – door de parkour-technieken waar je gebruik van kunt maken – een beetje dezelfde ritmische flow als Prince of Persia: The Lost Crown. Alleen had je daar veel meer mogelijkheden wat het knokken betreft.
The Rogue Prince of Persia is qua gameplay dan niet origineel te noemen, de grafische stijl is dat zeker wel. De slordige, iets kinderlijke stijl met wat fletse kleuren zie je weinig terug in andere titels. Het geeft de game sowieso een geheel eigen identiteit. Dit wil alleen niet zeggen dat de grafische stijl ook geslaagd te noemen valt. Het is immers heel erg aan smaak onderhevig. Gamers zullen de graphics of heel tof of heel lelijk vinden. Er is geen tussenweg. Wij vallen vooralsnog in de laatstgenoemde categorie. Als je aan de serie als geheel denkt, dan past de gekozen stijl van The Rogue Prince of Persia daar gewoon niet bij. Wellicht dat we er aan wennen als we de game langer spelen, maar voor nu zijn we niet over de stijl te spreken.
Voorlopige conclusie
De korte tijd waarin we The Rogue Prince of Persia hebben mogen spelen, maakte ons duidelijk dat het met de gameplay hoogstwaarschijnlijk wel goed zal zitten. De prins laat zich prima besturen, en daardoor werkt het vechten en platformen heel goed. De levels die wij konden spelen complimenteerden de mogelijkheden van de prins, waardoor er een lekkere flow in de game zit. Het is echter afwachten of dit voor alle levels geldt. Wat we nu wel weten is dat we geen fan zijn van de grafische stijl. Het past gewoon niet bij de serie. Toch kunnen we ons haast niet voorstellen dat The Rogue Prince of Persia geen goede game zal worden. De ontwikkelaar weet immers hoe je een goede roguelite moet maken.
Vind de grafische stijl echt afschuwelijk lelijk.
Wat een schijtspel
Erg tof stijltje. Maar rogue(lites) laat ik aan mij voorbij gaan.
Wat een boeren spel zeg neppe shittt
wat is dit joh,ziet er verschrikkelijk uit
@Anoniem-4787: om dat jij het niets vind
Waarom niet gewoon een Prince of Persia als Sands Of Time (remake) of PoP PS3? die waren fantastisch. Straks gaat Ubisoft weer klagen dat de verkopen tegenvallen zoals bij The Lost Crown, terwijl niemand om zulke PoP games vraagt. Alleen deze artstyle doet deze game al indie en niche aanvoelen.
@X_boi: nee, jij vraagt er niet om. Ik zie graag veel meer van the lost crown. Absoluut een topper van 2024
jammer van die woke roze onzin in prince of persia, weer een leuke game reeks naar de prullenbak.
@Anoniem-9242:
Kereltje doe niet zo zielig man. Het is maar een kleur.
“Oh roze is niet stoer.”
Triest onzeker geval. Jij bent sowieso geen echte vent al denk je van wel.
@Anoniem-2720:
Wat een domme uitspraak.
Waarom zijn de meeste gamers zulke sneue mensen de laatste tijd?
Wat een trieste lui komen hier zeg.
@Anoniem-6857: Dan ben jij een van de weinigen, want echt niemand heeft die game gekocht.
@Anoniem-628: jij ook niet dat is ook wel duidelijk
@X_boi: The Lost Crown is echt een fenomenale game. Het is van Ubisoft maar laat je dat niet weerhouden.
@Anoniem-628: wat heeft dat met onzeker te maken? roze is gewoon voor meisjes en niet mannen. en roze is absoluut geen stoere kleur,weetni wtf je daarmee wil zeggen. en roze heeft ook niks met woke te maken,wat een rare figuren hier joh
@Anoniem-6272:
Hoef ik ook helemaal niet te zijn. Dat was wel duidelijk.
@Anoniem-7331:
Haha bekrompen figuur. Je snapt er echt niks van.
@X_boi: Het probleem van de gamer. Mensen waaronder ik zelf klagen dat Ubisoft teveel van hetzelfde maakt. Dan maakt Ubisoft eindelijk een ander type game. En dan kopen mensen het niet. Ik heb het wel gekocht omdat ik van het genre hou. Maar dan denk ik zeur dan niet dat je van veel bedrijven hetzelfde krijgt.
@Anoniem-7647: En toch spreekt die ‘fenomenale’ game niet aan. De verkoopis een grote flop met verkoopcijfers flink onder de verwachtingen. Mensen zitten er blijkbaar niet op te wachten, ondanks de goede beoordelingen.
@Anoniem-6738: Ik snap je punt, en denk dat de basis van Ubisoft open wereld games prima is, en mensen willen daar ook meer van ipv andere games zoals deze PoP platformer, alleen je kunt wel wat sleutelen aan deze open world formules om het interessanter te maken. Gamers zijn nog niet uitgekeken op Ubisoft open world games, aangezien het goed blijft verkopen (AC Valhalla bijv.) Maar de kritiek is ook niet onterecht.
@Anoniem-8460: goeie onderbouwing ook neef,vertel me maar waarom ik er niks van snap
@X_boi: Ik denk dat mensen best iets anders willen van Ubisoft. Alleen dat blijft dan wel voor een kleine doelgroep. Zo heeft Nintendo bijvoorbeeld ook Metroid dat is ook voor een kleine doelgroep. Maar het vervelende is dat spreadsheet houders daar tegen in gaan als een game minder verkoopt. I.p.v. in te zien dat het voor een kleinere en niche doelgroep is.
@Smaakmaker: Ja klopt. Het is goed om iets te hebben voor iedereen, en ook niet alles hoeft verkoopcijfers te verbreken. Maar PoP is altijd een heel andere game geweest dan dit. Deze rogue-like heeft een totaal andere look & feel dan wat mensen kennen van PoP, daar zit nou net de crux. Metroid is altijd al geweest wat het was (los van 2D/3D) Deze titel had gewoon een nieuwe Dead Cells game moeten worden. Dit is een generieke indie rogue-like met het PoP label erop geplakt.
Ziet er erg oud uit beetje de stijl. Maar wel een leuke game. Ben benieuwd
@X_boi: De originele Prince of Persia was een 2D game. Dus het klopt niet helemaal wat je zegt