Review | Star Wars Outlaws – De eerste grote Star Wars-game sinds jaren die niet uit de stallen van EA komt is dan eindelijk hier. Ubisoft heeft hoog ingezet op Star Wars Outlaws en wil met deze game een geheel nieuw verhaal vertellen in het heelal hier heel ver vandaan. Waar we al onder de indruk waren van hetgeen we reeds gezien hebben, bleven we in ons achterhoofd rekening houden met een ander scenario. Dat Star Wars Outlaws geen slechte game zou worden wisten we in ieder geval alvast zeker, maar een gebrek aan originaliteit en een redelijk hoog déjà vu gehalte kunnen alsnog wat roet in het eten gooien. Dan blijft er nog steeds een prima game over, maar niet dé Star Wars-titel waar veel fans zo naar snakken.

Weg hier vandaan

Kay Vess is klaar met het onderspit delven. Het enige wat ze wilt is een beter leven samen met haar maatje Nix, een schattig wezentje dat haar overal volgt. Kay is opgegroeid op de straat en weet niet beter dan van anderen te nemen om daar haar eigen voordeel uit te verkrijgen. Ze neemt een riskant besluit tot irritatie van Bram, de eigenaar van de lokale kantine en een van de weinige vertrouwelingen van Kay. Na het stelen van een identicard uit de basis van Sixth Kin, een lokale criminele organisatie, moet Kay maken dat ze wegkomt uit Canto Bight. Ze neemt vervolgens een klus aan met een onbekende groep huurlingen, waarbij het doelwit nog vele malen gevaarlijker is: de Zerek Besh, de meest machtige syndicaat van het heelal. De missie krijgt een hele andere wending, want het blijkt namelijk een reddingsoperatie te zijn en de crew met wie je mee bent, zijn leden van de Rebel Alliance. Omdat Kay zich enkel druk maakt over of ze nog wel betaald zal worden, slaan de rebellen haar knock-out waardoor zij als zondebok achter blijft in de basis.

De leider van Zerek Besh, Sliro Barsha, vindt Kay en Nix in zijn basis en het duo weet net aan hem te ontkomen en er vandoor te gaan in de Trailblazer, een schip uit het Clone-tijdperk en een persoonlijke favoriet van Barsha. Het goedmaken met Zerek Besh zit er niet meer in en dus gaan Kay en Nix er vandoor, op zoek naar nieuwe opdrachten die hun dichterbij hun doel brengen: welvaart en vrijheid. Dit doen ze onder andere door opdrachten aan te nemen van vier van de andere syndicaten in het heelal, mits je op goede voet met ze bent. Zodra de eerste bondgenootschappen zijn gemaakt, krijgen Kay en Nix hun eerste opdrachten en worden we echt losgelaten in het heelal, waar een aantal nieuwe planeten op onze komst wachten.

Een compleet arsenaal

Eenmaal losgelaten in de wereld krijgt Kay toegang tot een speeder, waarmee we ons wat sneller over de grote vlaktes van de planeten kunnen verplaatsen. Indien Kay de hoogte in moet, komt haar grijphaak weer aardig van pas en in sommige gevallen kan ook Nix een handje helpen. Als je ergens een uitschuifbare ladder ziet hangen waar je niet bij kan, stuur je Nix daar op af om hem voor jou los te maken. Het probleem met deze mechanieken is echter dat het allemaal erg beperkt is, met name de grijphaak. Deze kan zich alleen vastgrijpen aan specifieke punten zoals een losse balk of een dikke tak van een boom, die natuurlijk altijd op het juiste moment ergens staan. Voor een openwereldgame voelt dat gewoon nogal beperkt, we hadden hier graag meer vrijheid in gezien. De wereld van Star Wars Outlaws is gigantisch en er zijn zat momenten dat we graag ergens op hadden willen klimmen in plaats van kilometers om te moeten rijden op onze speeder.

blank
Dat geldt helaas ook voor de schattige Nix. Deze trouwe kompaan doet alles voor Kay, maar dat alles is behoorlijk beperkt zo gauw je het patroon doorhebt. Allereerst kan Nix voor Kay wat vijanden afleiden, zodat ze er ongezien langs kan sluipen. Mocht je een vijand neer willen halen, kan Nix ook alvast de aanval inzetten wat Kay de mogelijkheid geeft om de vijand snel knock-out te slaan. Daarnaast is Nix ook handig om Kay te helpen met door de wereld heen te navigeren. Nix kan luchtschachten openmaken, knopjes indrukken en alarmen uitschakelen. Nadat je een keer of tien confrontaties hebt gehad in vijandig gebied, ga je het patroon in de game zien en weet je bij de volgende confrontatie precies waar het alarm zit of waar de luchtschachten zich bevinden om doorheen te sluipen. Hierdoor wordt de interactie met Nix een herhalingsoefening, omdat het leveldesign in dat opzicht tekortschiet. De game wil ons veel bieden, maar wordt daarmee ook erg voorspelbaar.

Vriend of vijand

Zoals eerder al aangehaald, heb je je kansen bij Zerek Besh verbruid, dus daar hoef je niet meer aan te kloppen. De andere vier syndicaten doen hun deur echter nog wel voor je open, al kan dat ook weer alle kanten op gaan. Vaak is het zo dat wanneer je een opdracht uitvoert voor het ene syndicaat, de ander dat niet ziet zitten. Je zal er dus vrede mee moeten hebben dat je niet met iedereen bevriend kan zijn. Ieder syndicaat biedt zijn eigen missies aan wat varieert van de basis van een ander syndicaat infiltreren tot het smokkelen van goederen. Elk syndicaat heeft ook wat handelaren binnen hun basis, die allerlei nuttige voorwerpen verkopen, maar waar jij ook weer gevonden informatie van andere syndicaten aan kunt verkopen om jouw reputatie wat op te krikken. Probeer in ieder geval met een of twee syndicaten op goede voet te komen. Als ze je allemaal niet mogen, wordt het leven er niet bepaald makkelijker op voor Kay en Nix.

blank
De syndicaten hebben diverse basissen en hun hoofdlocaties tref je in een van de diverse steden aan. Als je niet op goede voet bent met een syndicaat, mag je niet zomaar hun basis binnenlopen wat een aardig deel van de stad voor jou ontoegankelijk maakt… Ofja, ontoegankelijk. Kay kan natuurlijk altijd naar binnensluipen om te krijgen wat ze wil, maar het is natuurlijk makkelijker als je gewoon via de voordeur naar binnen kan. Een oplossing is het verbeteren van jouw reputatie bij een syndicaat en om dat te doen, moet je op zoek naar contracten van hen, en die voor ze uitvoeren. Die vind je weer via diverse brokers in de wereld. Als jouw reputatie met een syndicaat echter uitmuntend is, zullen de syndicaten jou ook persoonlijk benaderen voor een missie zonder tussenkomst van een broker, wat jou weer meer beloningen oplevert.

Kay staat haar mannetje

Star Wars Outlaws speel je vanuit een derde persoon perspectief. Kay laat zich goed besturen en reageert op de objecten om haar heen zoals je het wil. Als je gehurkt bij een lager object gaat zitten, zal Kay automatisch dekking zoeken. Vanuit deze positie kan je dan bijvoorbeeld het vuur openen. Het wapen dat Kay altijd bij zich draagt is haar blaster, maar als je vijanden met grover geschut uitschakelt krijg je ook de optie om dat geweer te gebruiken. Dit is helaas wel van tijdelijke aard, want zodra zo’n wapen zonder munitie komt te zitten zal Kay het aan de kant gooien. Alleen haar blaster is oneindig bruikbaar. Die is ook instelbaar op stun, om zo een vijand ongehoord tegen de vlakte te laten gaan. Deze stun heeft echter wel een behoorlijk lange cooldown. Mocht je echt in het nauw komen met Kay, en haar adrenaline is hoog, is het mogelijk om in een soort slow motion te gaan, waarbij je drie vijanden kan markeren om die vervolgens vliegensvlug uit de weg te ruimen.

blank
Door vijanden te verslaan en schatten verspreid door de wereld te vinden, krijg je allerlei materialen en geld tot jouw beschikking. Dit heb je weer nodig om jouw blaster, speeder en andere voorzieningen van upgrades te voorzien. Dit kan het verhogen van de effectiviteit van jouw schoten zijn tot hele andere opties voor jouw blaster. In onze preview spraken we al even over de ion laser-mod, maar daarnaast krijg je op den duur ook toegang tot de power-mod. Met deze mod kan je jouw schoten opladen om vervolgens een krachtig schot te lossen wat menig vijand om zal brengen. Met upgrades voor de speeder zal die wat sneller gaan of wendbaarder worden.

De Trailblazer kan natuurlijk op den duur ook van de nodige upgrades worden voorzien om de gevechten in de ruimte wat te versoepelen. Dat is hard nodig, want in onze ervaring zijn deze gevechten behoorlijk hectisch en de besturing van het schip is nogal log, wat niet meewerkt. Met een aantal upgrades wordt dat stukken beter, maar nog steeds niet fantastisch. De momenten waarop we verplicht waren om met de Trailblazer in actie te komen, lieten ons weer snel verlangen naar het werk op de planeten zelf. Dit simpelweg omdat die gameplay een stuk beter aanvoelt en lekkerder wegspeelt.

Kay zelf kan ook de nodige upgrades vergaren, maar hier zitten wat andere vereisten aan. Upgrades voor haar reflexen of nieuwe mêlee-moves komen met doelen. Je kan hierbij denken aan ‘uitdagingen’ zoals: versla x-hoeveelheid vijanden met een takedown, doe x-keer deze move tegen vijanden, enzovoort. Dit soort upgradevereisten, voor zowel Kay als haar arsenaal, zijn een vorm van progressie. Daarentegen is het allemaal wel erg herkenbaar en weinig nieuws, want we hebben het al tig keer eerder gezien. Het voelt in veel opzichten alsof Star Wars Outlaws een soort mengelmoes is van alles en nog wat, en Star Wars enkel het thema is voor een verder behoorlijk generieke game.

blank

De reddende engel

De algehele presentatie is iets waar Star Wars Outlaws dan wél weer in uitblinkt. Je ziet direct hoeveel aandacht en liefde er in de diverse planeten en diens inwoners is gestoken. De game ademt een ontzettende Star Wars charme uit. Daar mag wel bij gezegd worden dat de game grafisch niet overal even goed uit de verf komt. Sommige gezichten zien er gewoonweg knullig uit en dat geldt ook voor de bijbehorende animaties. Alles daar omheen is dan weer erg mooi te noemen met veel details in de wereld, met name zaken zoals de natuur die reageert op de weersomstandigheden en het design van de steden, maken indruk. Wij speelden de pc-versie en op het door ons gebruikte systeem (AMD Ryzen 7 5800X3D, 32GB DDR4, AMD Radeon 6900 XT) was 60fps op 1440p met alles op de hoogste instellingen mogelijk, indien we frame generation inschakelden. Het is dus allesbehalve een lichte game.

Op het gebied van audio hebben we weinig te klagen. De bekende Star Wars muziek wordt afgewisseld met wat eigen interpretaties die we zeker niet John Williams-onwaardig willen noemen. De audio afdeling heeft duidelijk zijn beste beentje voorgezet en dat horen we ook terug in de geluidseffecten. Het geluid van een schietende blaster blijft lekker om te horen en de daarbij horende impact wanneer het schot raak is, maakt het af. Ook de stemacteurs hebben duidelijk hun best gedaan. Kay is een overtuigend personage waar je na verloop van tijd steeds meer sympathie voor krijgt, maar ook andere prominent aanwezige personages in de game weten een aardige indruk achter te laten.

Gespeeld op: pc.
Ook beschikbaar op: PlayStation 5 en Xbox Series X|S.

Conclusie

Het grootste probleem van Star Wars Outlaws is dat het een ontzettend generieke game is die in een schitterend jasje zit verpakt. Met generiek bedoelen we niet hetzelfde als slecht, want de game speelt lekker weg en weet je de nodige uren te vermaken. De game doet qua gameplay echter niks nieuws en niets om je écht in de wereld van Star Wars te zuigen. Hetgeen wat ons toch dat Star Wars gevoel gaf is de presentatie, waarbij prima graphics gecombineerd worden met een ijzersterke soundtrack. Voor alle opbouw die er rondom deze game was, stelt het eindproduct echter wat teleur. Massive Entertainment had zoveel gaafs met het Star Wars IP kunnen doen, maar ze kozen voor de veilige route door iets te maken waar we al te bekend mee zijn om daar een toffe, extra laag aan toe te voegen in de vorm van de syndicaten. En nogmaals: dat is niet slecht, maar er had meer in Star Wars Outlaws gezeten.

Pluspunten

  • Ontzettend toffe wereld
  • Syndicaten systeem is leuk
  • Audio is top
  • Nieuw origineel verhaal en personages

Minpunten

  • Wat saai upgrade systeem
  • Interactie met Nix beperkt
  • Game doet weinig bijzonders

7.0