Review: Assassin’s Creed: Origins – Aan alles in het leven komt een eind, tenminste aan bijna alles. Iets kan echter niet eindigen of bij uitzondering voortduren zonder dat het ooit ergens begonnen is. Dit geldt bij uitstek voor de Assassin’s Creed saga die al een behoorlijke tijd meegaat. Deze franchise is zo’n uitzondering op de regel, want het credo waaronder wij onze avonturen beleven duurt als maar voort. Binnen verschillende tijdsperioden nog wel. Wij begonnen ooit ons avontuur met de legendarische Altaïr, maar is bij hem de legende wel begonnen? De vraag stellen is hem in dezen beantwoorden. Met het verschijnen van Assassin’s Creed: Origins weten we dat dit niet zo is. Voor het verhaal over het ontstaan van het credo der Assassijnen moeten we nóg verder terug in de tijd. We reizen terug naar het Oude Egypte waar we kennismaken met Bayek, de laatste Medjay.

Waarom de laatste?

Bayek is het hoofdpersonage binnen dit avontuur en hij is dus de laatste Medjay. Waarom hij dat is, is zonder iets belangrijks te verklappen makkelijk te verklaren. De Medjay waren altijd de belangrijkste beveiligers van de farao’s. Tevens waren zij verantwoordelijk voor het bewaken van de orde op straat. Meer achtergrondinformatie over het volk van de Medjay kan je overigens hier vinden. Tijdens het avontuur van Bayek zijn de Medjay echter min of meer uitgestorven. Binnen de verschillende dynastieën van farao’s die hebben geregeerd, bleek dat de Medjay niet meer nodig waren. Dit verhaal speelt zich af zo rond vijftig jaar voor Christus. De bloedlijn der Medjay lijkt dus uitgestorven te zijn. Lijkt, want Bayek is zodoende de allerlaatste die de eer van zijn stam nog met verve verdedigd.

Privé en werk gescheiden houden…

…is wat je tegenwoordig regelmatig als advies krijgt, omdat er anders problemen kunnen ontstaan. Binnen het avontuur van Assassin’s Creed: Origins blijkt al snel dat persoonlijke belangen een grote rol spelen. Opnieuw zonder iets te verklappen kunnen we stellen dat je met Bayek direct aan het begin al een killer onder de knoppen hebt. Deze vent draait er zijn hand niet voor om om iedereen die het onrecht vertegenwoordigd naar het hiernamaals te sturen. Hij heeft maar één doel voor ogen en alles wat hij als obstakel tegenkomt moet verdwijnen. Dat neemt niet weg dat je als speler snel gewend raakt aan hoe je met hem om moet gaan. Je krijgt ook al vrij snel je rijdende metgezel en de valk Senu ter beschikking en dat is maar goed ook.

Want wauw, wat is de wereld waarbinnen je rondtrekt ontzettend groot. Nu is Egypte sowieso geen klein land, maar de omvang van het gebied waarin je alles voor je kiezen krijgt is bizar. Het is dus maar goed dat je een dromedaris of een paard ter beschikking krijgt. Die keuze wordt aan jou gelaten en je kan te allen tijde wisselen. Dat kan je doen door een ander paard of dromedaris vrij te spelen, maar je kan echter ook á la Grand Theft Auto gewoon een dier of een kar met paarden van iemand stelen en ermee vandoor gaan. De wereld van het Oude Egypte biedt een uitstekende setting voor het verhaal van Bayek, een verhaal wat overigens groter is dan alleen Bayek’s eigen missie. Ongeacht om wiens belang het hier gaat, de ‘Order of the Ancients’ is een groep van machtige personen die jou onder andere het leven zuur maken.

Niet alleen jou, maar ook iedereen binnen het Oude Egypte die zich tegen hen verzet. De occulte orde heeft de macht en wil die koste wat kost niet uit handen geven. Het is onder andere aan Bayek de taak om dit tegen te gaan en om ervoor te zorgen dat de macht van deze sekte zich niet verder uitbreidt. Hij hoeft dit gelukkig niet alleen te doen, want je zult de vrouw Aya vrij snel ontmoeten die je bij zal staan gedurende het avontuur. Daarnaast zul je tijdens je avontuur ook nog te maken krijgen met iconische personages als de farao Ptolemeus XIII, Cleopatra en zelfs de Romein Julius Caesar. Inderdaad, dit is een verhaal van iconische proporties waarbij het avontuur zich niet alleen uitstrekt over Egypte. Een verhaal wat overigens mooi in elkaar gevlochten is en wat prima te volgen is voor jou als speler.

Uitgebreid, uitgebreid en… nóg eens uitgebreid.

Dan hebben we het natuurlijk over de speelwereld zelf die dus belachelijk groot is en die ook propvol zit met allerlei verschillende activiteiten die je kan doen. Activiteiten die je een leuk kijkje in de keuken geven van hoe het er vroeger aan toe ging. Wedstrijden met een paard en wagen in een arena, of zelf de strijd aangaan in een heus Amfitheater. Dat zijn slechts een paar dingen om te doen, daarnaast kan je het natuurlijk zelf invullen wat je doet in de wereld. Je kan ook als een klein kind de Piramiden opklimmen en er vanaf glijden, tempels of tombes doorzoeken, mensen helpen die belaagd worden door wachters of zelfs door wilde dieren. Wilde dieren zei je? Absoluut, want de wereld stikt werkelijk van verschillende diersoorten, zoals krokodillen, hyena’s, gieren, cobra’s, nijlpaarden, herten en meer.

Ze lopen niet alleen maar door de wereld heen, ze dienen ook ergens voor. Je zult op ze moeten jagen omdat je bijvoorbeeld hun huid nodig hebt om items voor jezelf te maken of om te verbeteren. Let wel op, want dieren alsook vijanden verschillen in niveau. Jij als speler begint namelijk op een laag niveau wat je kan opbouwen. Hier heb je talloze mogelijkheden voor. Alles is verweven binnen een ingenieus XP-systeem waarbij je werkelijk met alles wat je doet XP verdient. Dieren of vijanden doden, hoofdmissies of zij-missies voltooien, überhaupt nieuwe locaties ontdekken en ga zo maar door, het levert altijd XP op. Binnen die locaties kan je dan weer doelen behalen zoals het vinden van een schat of oud artefact. Tevens verdien je meer XP met het ontdekken van grotere gebieden binnen de speelwereld.

Dit gaat zoals gebruikelijk weer via het beklimmen van bepaalde punten waardoor je niet alleen meer XP verdient, maar waardoor je er ook ‘Ability Points’ bij krijgt. Daar heb je weer een skill-tree voor waarbinnen je nieuwe eigenschappen vrij kunt spelen. Zo kan je dieren temmen en dat kan handig zijn, want zo kan je makkelijker andere dieren of vijanden aanvallen. Dieren of vijanden die je tegenkomt hebben elk echter ook een verschillend niveau en dat maakt het allemaal een stuk uitdagender. Kom je dieren of vijanden tegen die een hoger niveau dan jij hebben, dan is wegrennen absoluut de beste optie. Het is dan beter om door te spelen totdat jij ook het vereiste niveau hebt om het op te nemen tegen deze vijanden.

Hetzelfde…

…geldt ook voor de hoofdmissies en zij-missies die je te spelen krijgt. Die hebben ook allemaal weer een bepaald instapniveau. Als je zelf twee niveaus lager bent dan het vereiste niveau, kan je het nog wel proberen. Weet dan wel dat het allemaal een stuk moeilijker zal zijn. Belangrijk om hierbij aan te geven is dat je aan het begin van de game kan kiezen tussen drie verschillende moeilijkheidsgraden. Zelfs als je daarbij kiest voor ‘Easy’ wordt het heel moeilijk om te slagen wanneer je een missie uitkiest die eigenlijk boven je stand is. Je kan echter wel worden geholpen door Senu, die vijanden kan aanvallen/afleiden, alsook kleine evenementen die zich plotseling voordoen en van invloed op de missie zijn. Zo kan het voorkomen dat je ergens een groep soldaten tegenkomt die het opnemen tegen één of meerdere leeuwen. Of je komt ergens en je ziet dat een nijlpaard en krokodil met elkaar in gevecht zijn.

Het is leuk om te kijken hoe zo’n schouwspel afloopt. Het kan ook handig zijn als jij de huid van een bepaalde diersoort nodig hebt of als je vijanden moet verslaan. In die zin laat je de andere vijand of het dier je doel afmaken, zodat jij er met de buit vandoor kunt gaan. Spring je zelf midden in de actie, dan heb je hiervoor een breed scala aan verschillende wapens tot je beschikking die ook allemaal weer te upgraden zijn, die overigens ook allemaal verschillen in niveau. Dat gaat van zware wapens als grote bijlen tot aan lange wapens zoals speren. Je hebt natuurlijk ook nog kleinere wapens, zoals verschillende dolken en zwaarden en uiteraard een pijl en boog. Naast dat een wapen verschilt in niveau, hebben ze ieder ook nog een andere status. Het ene wapen wat je vind kan schaarser zijn dan de ander en weer een ander wapen is legendarisch (aanzienlijk krachtiger en hoger in niveau). Om wapens te laten stijgen in niveau kan je overigens verbeteringen kopen bij verschillende handelaren.

Het uitdagende vechtsysteem

Je kan echter ook gelijk al een goed wapen vinden door bijvoorbeeld een belangrijke missie te behalen of door het doorzoeken van een tombe te voltooien. Dat is een mooie brug naar het vechtsysteem wat flink op de schop is gegaan. Je kan het vechten zoals je dat kent uit de vorige delen rustig vergeten. Wat voor wapen gebruik je, welke vijand heb je tegenover je, hoe gedraagt die vijand zich en doe jij een zware of een snelle aanval? Het zijn allemaal factoren die van invloed zijn op het eindresultaat. Button bashen heeft echt geen zin. Vijanden spelen ook in op de aanval die jij gebruikt, dus doe jij telkens hetzelfde, dan gaan zij zich anders gedragen. Dan zul je veel moeten ontwijken en proberen aanvallen te counteren om daarna zelf toe te slaan. Sla je te vroeg? Dan sla je letterlijk in de lucht en heeft je vijand de kans om jou schade toe te brengen. Dit maakt de gameplay op die manier een stuk uitdagender, want het vechtsysteem is in positieve zin vooruit gegaan doordat het nu veel dynamischer is.

Beter, maar niet zonder kleerscheuren

Het voelt allemaal veel beter aan, maar het avontuur is helaas niet zonder kleerscheuren. Dan hebben we het voornamelijk over technische slordigheden. Daarbij moeten we aantekenen dat we voor deze review de game voornamelijk hebben gespeeld op een gewone PS4. We hebben de game echter ook voor een groot gedeelte de PS4 Pro kunnen spelen. Uiteindelijk ben je het beste af met die laatste versie. Alles op je beeldscherm ziet er scherper en gepolijster uit en je voelt gelijk dat het geheel soepeler loopt. Grafische onvolkomenheden, zoals objecten die pas van dichtbij hun contouren krijgen zijn we echter ook in de PS4 Pro versie met enige regelmaat tegengekomen. Maar, vooral tijdens onze speelsessie op de gewone PS4 kwam dit heel vaak voor.

Tijdens het spelen op de normale PS4 hebben we tevens een keer of acht ervaren dat het beeld ineens vastliep. Ongeveer de helft van de tijd resulteerde dat erin dat we de game zelfs opnieuw moesten opstarten. Dat deze technische issues zich voordoen is toch wat jammer en het doet ook enigszins afbreuk aan de speelervaring. Wat we daarnaast nog kunnen benoemen is dat sommige NPC’s die we tegenkwamen ineens hele rare bewegingen gingen maken. Hoewel dat er soms ook wel weer grappig uitzag, is dat natuurlijk niet de bedoeling. Ook moeten we vermelden dat – ondanks dat er zoveel te doen is – bepaalde activiteiten na verloop van tijd toch een beetje hetzelfde aan gaan voelen. Afsluitend is Assassin’s Creed: Origins echter een zeer sfeervol en mooi avontuur en het is jammer dat de game wat slordigheden kent, maar dat zal de totale ervaring niet te veel in de weg zitten.

Assassin's Creed: Origins is een uitstekende game die de franchise weer op de kaart zet. Het avontuur is sfeervol met zeer veel details, zoals hierochliefen in tempels en tombes. Ook de beelden van Egyptische en/of Romeinse heersers die je tegenkomt tonen veel details. Bovendien kent elke plaats zijn eigen sfeer en het voelt keer op keer anders aan. Kortom, terugreizen naar steden als Alexandrië, Memphis of Gizeh is een waar plezier. De totale ervaring is zeer uitgebreid en blijft over de lengte van de game erg boeiend. Jammer is wel dat de game geplaagd wordt door technische oneffenheden, maar die zullen de totale ervaring niet té veel negatief beïnvloeden. Uiteindelijk is de gameplay op zichzelf zeer degelijk met een goed en uitdagend vechtsysteem, fijn free-run systeem en de diversiteit in omgevingen en activiteiten. De dynamische speelwereld is ontzaglijk groot en het ontdekken daarvan zal niet snel gaan vervelen, hetzelfde geldt voor het boeiende en goed te volgen verhaal. Afsluitend kunnen we stellen dat dit de beste Assassin's Creed tot op heden is.

• Het boeiende verhaal
  • Bayek als personage en gigantisch veel activiteiten om te doen
  • Alles wordt sfeervol in beeld gebracht