Gespeeld: Spider-Man – Met nog iets meer dan een maand te gaan tot de release, gaf Sony PlayStation ons de mogelijkheid om alvast aan de slag te gaan met Spider-Man voor de PlayStation 4. We mochten de game vanaf het begin af aan spelen en daarmee kregen we alvast een goed voorproefje op eindelijk eens een echt goede Spider-Man game. Nooit eerder was er immers een Spider-Man game van dit kaliber in ontwikkeling en dus stonden we te popelen om er voor het eerst mee aan de slag te gaan. Of de game ook daadwerkelijk de hoge verwachtingen waar gaat maken, daar kwamen we tijdens deze eerste speelsessie alvast gedeeltelijk achter.

Grafisch bijzonder hoogstaand

Zelden openen we een preview met een alinea over de grafische kwaliteiten van een game. Het is vaak vooral mooi meegenomen wanneer een game grafisch dik in orde is, aangezien de gameplay uiteindelijk toch het meeste telt. Voor Spider-Man maken we echter een uitzondering, want het ontwerp van de personages, de belichting, de anti-aliasing… alles lijkt te kloppen in deze game. Grafisch is dit een ontzettend groot genot en hierdoor komt het Spider-Man universum uitstekend tot leven, waardoor het echt veel toevoegt aan de game. Nooit eerder zagen we New York zo mooi verwerkt in een game, dus alleen op dat vlak scoort de game al flinke pluspunten.

Dan de personages in de game, de voice-acting is bijvoorbeeld ongekend goed en de expressies zijn fantastisch geanimeerd. Doordat dit belangrijke onderdeel zo goed is uitgewerkt, sleurt de game je meteen mee in het verhaal en zodoende wist het ons vanaf minuut één te boeien. Direct na de introductie smaakte het geheel al naar meer. Sterker nog, elke keer als we weer aan een nieuwe missie begonnen, wilden we meer, constant meer. Nou, als dat geen goed begin van een game is…

Open-wereld

Alhoewel we tijdens onze speelsessie onszelf zoveel mogelijk geconcentreerd hebben op het verhaal, hebben we ook even mogen snoepen van de open-wereld. De sfeer van Manhattan spat er vanaf en de wereld heeft genoeg te bieden. Op het eerste gezicht leek het erg gevuld te zijn met zij-missies die aansluiten op de rol van Spider-Man. Je bent geen politieagent, maar Spidey helpt de burgers en ordehandhavers natuurlijk maar al te graag een handje. Dat betekent dat je een soort politiescanner kunt volgen en kunt assisteren bij overvallen, inbraken, geweldpleging en andere soorten misdaden.

De verschillende gebieden in Manhattan dien je vrij te spelen op een wat ouderwetse manier, namelijk door op gebouwen te klimmen en politie antennes te hacken. Dit is natuurlijk een hele simpele en wat uitgekauwde manier van gameplay, maar in het geval van deze game lijkt het te werken. Het sluit ook goed aan op de mogelijkheden die Spider-Man heeft, rondslingeren in de stad naar dergelijke locaties zal immers niet snel gaan vervelen. Gelukkig maakt de gameplay tijdens de hoofdmissies de soms wat oudere mechanieken bij andere elementen goed.

Uitstekende combat gecombineerd met over-the-top actie

Benieuwd hoe een Hollywood-set van Michael Bay eruit ziet? Dan moet je Spider-Man absoluut gaan spelen. De hoofdmissies in de game zitten vol met explosies, knotsgekke situaties en grootschalige omgevingen. Aangezien Spider-Man geen wapens gebruikt en zich voort weet te bewegen met zijn web, krijg je een hele unieke mix van gameplay elementen. Naast het fantastische rondslingeren langs de hoge gebouwen in New York, kennen ook de missies een hele andere dynamiek. Zo is de combat van de game te beschrijven als Sleeping Dogs op speed, je gebruikt namelijk fantastische martial arts skills gemixt met het webschieten.

Je glijdt onder vijanden door, elimineert ze op bijzondere manieren en het is mogelijk om instant finishers uit te voeren naarmate de meter zich vult. Spektakel gegarandeerd. De combat kent nauwelijks een learning curve, maar de tutorial kan wat overweldigend zijn. Zodra je eenmaal bezig bent merk je dat de combo’s relatief makkelijk uit te voeren zijn. Zodoende is de combat vrij gemakkelijk om onder de knie te krijgen. De moves van Spidey zijn ook erg divers dus het voelt allesbehalve hetzelfde aan. Elk gevecht kent weer een andere dynamiek en vereist weer een andere aanpak. Van wat we hebben kunnen zien en spelen in de eerste uren van de game, ziet het er niet naar uit dat dit snel gaat vervelen.

Niet alleen maar Spider-Man

Tijdens onze speelsessie werd ook duidelijk dat de focus niet alleen op Spider-Man zal komen te liggen. Het normale leven van Peter Parker speelt in de game namelijk ook een grote rol. Elke keer wanneer het goed gaat met Spider-Man, verliest Peter Parker en wanneer het goed gaat met Peter Parker, dan verliest Spider-Man weer. Dat is iets wat in deze game behoorlijk goed naar voren komt en ook datgene wat deze game toch wel uniek maakt. Er heerst een unieke balans tussen het reguliere leven van Peter Parker en het superheld zijn van Spider-Man. Om zoiets te kunnen vertolken in een game is geen gemakkelijke taak, maar het lijkt erop dat Insomniac hierin gaat slagen. Wel viel ons op dat wanneer je in de huid van Peter Parker kruipt, je soms wat puzzels moet oplossen. Dit kan mogelijk het tempo van de game wat verstoren, maar dat weten we pas zeker wanneer we de game kunnen reviewen.

Voorlopige conclusie

Spider-Man heeft behoorlijk wat indruk weten te maken tijdens de eerste speelsessie en dat stemt ons erg positief. Het is natuurlijk nog onduidelijk hoe de rest van de game zich ontpopt en welke schurken we allemaal gaan tegenkomen, maar de eerste indruk is in ieder geval erg goed. Het voelt ergens ook wat bijzonder dat er eindelijk eens een goede superhelden game aan komt. Spider-Man is een veelzijdige superheld en gezien zijn movement en vaardigheden leent hij zich perfect voor een game. We hebben ook gemerkt dat de ervaring van Insomniac Games deze game erg veel goeds brengt en dat de studio de ontwikkeling behoorlijk serieus heeft genomen. Dit is in het verleden weleens anders geweest, waarbij een Spider-Man game zich puur leende als meeliftend entertainment product op een filmrelease, maar dat is dit keer gelukkig allesbehalve het geval.