Review: Borderlands 3 – Borderlands is terug! Dat moet iedereen nu wel bekend zijn, want Borderlands 3 werd groots aangekondigd in mei en nu een paar maanden later is het moment daar dat we met de game aan de slag kunnen. Borderlands 3 is wat je van de franchise gewend bent, maar tegelijkertijd ook zoveel meer. Niet langer is Pandora het voornaamste strijdtoneel, want deze keer gaan we het universum verder verkennen en dat brengt ons naar allerlei uithoeken. De Vault Hunters mogen weer op pad en ditmaal worden ze met een gevaar geconfronteerd dat grootser is dan ooit: de Calypso Twins.

Geschift avontuur

De Calypso Twins en hun clan onder de noemer ‘Children of the Vault’ zaaien dood en verderf in het universum met als doel om totale controle te krijgen en zichzelf tot goden te kronen. Dat is bijzonder ambitieus, maar door hun krachten lijkt dat idee niet buiten handbereik te zijn. Sterker nog, het is goed mogelijk dat zij in hun doel slagen, omdat ze een compleet leger aan breinloze idioten achter zich hebben staan die ze maar wat graag helpen. Troy en Tyreen zijn nietsontziende vijanden die alles wat hun weg versperd zonder pardon een enkeltje hiernamaals bezorgt. Dat is in het woeste dagelijkse leven van de inwoners van Pandora en omstreken echter een goede vorm van entertainment, gezien de twee – en dan met name Troy – alles, maar dan ook alles aan het livestreamen is.

Een ideaal middel om propaganda te delen en zo een grote schare volgelingen op te bouwen. Als Vault Hunter ben je hier niet van gediend en het doel is om zo snel mogelijk Vaults te bereiken, om zo de tweeling te slim af te zijn voordat ze met de krachten er vandoor gaan. Het zal je niet gemakkelijk gemaakt worden, want op een handvol personages na sta je er vooral alleen voor, tenzij je in coöp speelt. Doordat de ambities van de Calypso Twins verder reiken dan alleen Pandora ben je genoodzaakt om meer plekken in het heelal te bezoeken en dat is een waar genot, waarover zo meteen meer. Eerst moeten we het even over het avontuur in z’n algemeenheid hebben.

De Borderlands games staan bekend om de creatieve invulling van missies en dito doelstellingen. Wel, dat is in Borderlands 3 niet veranderd. Sterker nog, we hebben de meest bizarre dingen moeten doen in de game, voornamelijk via zijmissies die hoogst vermakelijk waren. Van absurde situaties tot volstrekt ontspoorde individuen helpen, alles passeert de revue en dat gaat gepaard met een hoop schunnige of suggestieve geintjes die binnen de context van de situatie en het verhaal de juiste toon weten te raken. We kunnen heel lang doorgaan over alle bizarre zaken die we moesten doen, maar daar hebben we de ruimte niet voor. Laten we het zo zeggen: speel zeker de zijmissies, want die zijn erg vermakelijk en zorgen voor een goede afwisseling.

De rode lijn van de game draait natuurlijk om de tweeling en dat gaat gepaard met veel grandioze missies die tot interessante situaties kunnen leiden. Dat zit zoal in de bazen die we troffen tijdens het spelen, want de één is nog grootser dan de ander en sommige moeten echt ontstaan zijn uit een wedstrijdje ‘het lelijkste gedrocht verzinnen dat mogelijk is’. Er zitten wat bazen tussen die een gemiddeld kind via nachtmerries trauma’s voor het leven zou bezorgen. Het verhaal kent ook een aantal interessante plotwendingen en precies op het moment dat het wat langdradig lijkt te worden, gebeurt er weer iets wat je weer helemaal op scherp zet. Hierdoor kunnen we stellen dat de schrijvers echt puik werk leveren, want het zorgt ervoor dat je zeker 40 tot 50 uur geboeid blijft als je alles meepakt wat er te doen is.

Wapens, wapens en wapens

De ‘unique selling point’ van Borderlands is natuurlijk dat je een ongekende hoeveelheid wapens tot je beschikking krijgt. Dat is in Borderlands 3 niet anders en het gros daarvan biedt nog een secundaire vuurfunctie, wat voor nog meer variatie en strategieën kan zorgen in gevechten. Tijdens het spelen hebben we een hoop wapens geprobeerd en daar zit zoveel variatie in dat het verzamelen van loot zoals gewoonlijk de moeite waard is. Telkens kom je weer een wapen tegen dat net wat betere statistieken kent en die kun je on the fly wisselen. Bevalt je nieuwe aanwinst niet? Dan schakel je zonder problemen terug naar de vorige en hetzelfde geldt voor de granaten en additionele modificaties, die het de moeite waard maken om even goed te bestuderen.

Nu is dat laatste erg vergelijkbaar met de voorgaande delen, want dat is immers hoe de games in elkaar zitten. Toch kan het geen kwaad om er wat meer aandacht dan gebruikelijk aan te geven, puur omdat de statistieken en effecten van je loadout compleet kunnen veranderen als je een andere granaat, modificatie of schild toepast. Alles komt met z’n eigen ‘pro’s en cons’ en dat kan in de ene situatie gunstiger zijn dan in de ander. Wat hier nog bij komt kijken is dat de Vault Hunters allen voorzien zijn van een buitengewoon uitgebreide skilltree. Daarin tref je dermate veel opties en extra modifiers aan, dat het telkens goed nadenken is waar je de skillpunten aan spendeert. Je kan verre van alles vrijspelen in één playthrough, dus de juiste keuze maken kan effect hebben op je speelstijl.

De Vault Hunters op zichzelf verschillen ook behoorlijk in hun kunnen. Zo is Moze verdomde nuttig in heftige vuurgevechten wanneer ze in Bear, haar mech, springt om zo iedereen te bestoken met granaten, een minigun en/of railgun. Zane kan weer heel handig zichzelf dupliceren, zodat vijanden in de war raken en Amara is effectief als Siren met haar Phase… Action Skills. FL4K mogen we ook zeker niet vergeten die met zijn dieren een dubbele effectieve aanvalsmethode heeft en al deze Action Skills zijn voorzien van een hoop upgrades. Fijn is ook dat de game je toelaat om toegewezen skillpunten terug te trekken en ze opnieuw te spenderen, zodat een gemaakte keuze nooit definitief is.

De Vault Hunters zijn dermate verschillend van elkaar dat Borderlands 3 eigenlijk op zichzelf al de moeite waard is om meerdere malen door te spelen. Door hun onderlinge verschillen zal de actie ook anders zijn en als je in coöp speelt vormen ze op elkaar overduidelijk een goede aanvulling, omdat je dan als front ontzettend creatief te werk kan gaan. Daarbij zal de game in coöp het level van de vijanden schalen naargelang de spelers en de loot kan voor iedereen apart uitgekeerd worden, wat het een stuk toegankelijker maakt dan voorheen. Het is zo’n kleine verandering, maar wel één met veel impact op de totale ervaring. En dat is wat Borderlands 3 best wel kenmerkt, het is niet alleen meer, chaotischer, grootser en actievoller. Het is ook beter.

Kleine maar fijne verbeteringen

De genoemde coöp features zijn natuurlijk twee grote zaken voor de game die positief uitpakken, maar wat betreft de loot verdeling heb je wel de optie om de klassieke wijze aan te houden. Dat voor de liefhebbers die dat graag zo willen hebben. Op andere punten zien we ook verbeteringen, zo kun je nu efficiënter overal naartoe snelreizen wat het tempo absoluut ten goede komt. Nu zijn niet alle snelreispunten even dicht bij de locatie geplaatst waar je op bepaalde momenten moet zijn, maar de planeten zijn gevarieerd genoeg waardoor een wandeling of ritje geen straf mag vormen. Andere verbeteringen zijn dat je ammo bij munitieautomaten met één druk op de knop kunt aanvullen. Ook pak je ammo dat je nodig hebt automatisch op en prettig is dat je bij de ‘Catch-a-Ride’ met een druk op de knop een voertuig kan spawnen. Handig is tevens dat je gemiste loot nu in de hub – Sanctuary III – terug kunt halen. Ben je per ongeluk wat vergeten? Dan is er geen man overboord.

De game zit vol met allemaal van dat soort subtiele verbeteringen en dat komt de ervaring en met name het tempo erg ten goede. Gearbox Software heeft duidelijk vast willen houden aan de bekende formule om dat verder uit te diepen. In die zin is Borderlands 3 ook gewoon meer van hetzelfde, maar dan wel met alle verbeteringen die je zou wensen. Het enige wat nog altijd een klein euvel vormt is dat objecten in de levels erg mooi staan ter decoratie, maar die kunnen je bij momenten wel blokkeren in soepel rondbewegen. Als je midden in de actie zit en je blijft achter een vat hangen, dan is dat natuurlijk wat irritant. Net zoals vijanden die je in een hoek duwen waar je niet meer uit kan ontsnappen met je dood tot gevolg. Dat zijn ook bekende Borderlands zaken, maar gelukkig komt dat zeer minimaal voor dus ook in dat opzicht zien we dus verbetering.

Prachtige planeten

Naast dat de nieuwe Vault Hunters natuurlijk voor spektakel zorgen samen met de absurde hoeveelheid wapens en hun onderlinge diversiteit, is één van de grote showstelers toch wel de mogelijkheid om naar andere planeten te reizen. De game schotelt je naast Pandora een aantal andere planeten voor en ook zul je nog locaties aandoen die niet echt een planeet genoemd mogen worden. Eén ding hebben al deze locaties met elkaar gemeen en dat is dat het een plezier is om er te vertoeven. Van de woestenij naar de jungle en van een stedelijke omgeving naar een meer zen planeet waar alles op zwevende platformen is gebouwd. En dan is er nog meer… bijvoorbeeld een locatie in de ruimte met lage zwaartekracht, we keken onze ogen uit.

Het is genieten in de wereld van Borderlands 3 en daarbij mogen we ook opmerken dat de speellocaties op de verschillende planeten over het algemeen een enorme omvang hebben. Ook na het uitspelen van het verhaal zul je nog genoeg te doen hebben. Bijvoorbeeld anderen in coöp helpen, opnieuw beginnen met behoud van je skills en statistieken. Verder ontbreekt het de game niet aan de Circle of Slaughter, is er endgame content met Proving Grounds en zo heeft Borderlands 3 enorm veel te bieden. We sommen even op: wapens, omgevingen, missies, zijmissies, extra activiteiten, skill unlocks en ga zo maar door. Dit is met afstand de meest uitgebreide game in de franchise en dat zal voor enorm veel uren plezier zorgen.

Paar dingetjes hier en daar

Borderlands 3 is als game zeer gepolijst en afgewerkt. Gezien de omvang van de game kunnen we niets anders dan Gearbox complimenten geven voor het resultaat. Er zit ongekend veel tijd, liefde en aandacht in deze game, wat de titel op alle punten uitstraalt. Helemaal perfect is de game echter niet, zo kende het nog wat bugs waar we mee te maken kregen. Voertuigen die niet opnieuw spawnen, specifiek te doden vijanden die het level uitvliegen en die daardoor niet gedood kunnen worden, droppod reisfuncties die plots verdwijnen, personages die in de lucht blijven hangen en meer. Dit alles was echter te omzeilen door gewoon even te snelreizen of terug te keren naar het beginpunt van de missie en dat deed het issue verhelpen.

Het grootste probleem dat we in Borderlands 3 gezien hebben is een baas richting het einde die zo goed als onmogelijk is om te verslaan als je alleen speelt. De balans is bij deze baas niet helemaal juist, maar als je het in coöp speelt is het al een stuk beter te doen. Met name omdat de baas sommige van z’n aanvallen op slechts één vijand kan richten. Desalniettemin is het feit dat deze baas te overpowered is. Dat is echter – samen met de andere genoemde punten – iets wat zo op te lossen is en wat Gearbox ook gaat doen. Als dan ook het herhalende en tergende schreeuwgeluid van je personage of (belangrijke) vijanden aangepast kan worden, graag. Gelukkig deed geen enkel van de bovengenoemde punten onze ervaring echt heel erg verstoren en met een patch is het zo verholpen.

Borderlands 3 is een project waar heel veel tijd in zit, dat merk, proef en voel je aan alles. De planeten zijn prachtig vormgegeven en bieden genoeg om te doen. De Vault Hunters zijn erg divers en vullen elkaar in coöp goed aan. Er is bijzonder veel content in de game te vinden en ook na het uitspelen heb je nog genoeg om te doen. Het verhaal is interessant en kent leuke plotwendingen, in de zijmissies zal je echter meer versteld staan want die zijn bij momenten echt volstrekt van de pot gerukt, zoals je van Borderlands zou verwachten. Aan humor ontbreekt het niet en veel kleine punten die beter konden in de vorige delen zijn allemaal aangepakt. De game kent hier en daar nog wat puntjes die wat aandacht mogen gebruiken, maar belangrijk is dat geen van die punten je ervaring zal belemmeren. De ervaring die Borderlands 3 je biedt is wat je ervan verwacht, wat je kent en wat je wil. Maar dan grootser, spectaculairder, gekker en mooier dan ooit te voren.

• Mooie en gevarieerde planeten
  • Diversiteit in Vault Hunters
  • Enorm veel content