In actie gezien: Kerbal Space Program 2 – Een game als Kerbal Space Program is een typisch voorbeeld van indie-games op een manier die wij graag zien. Een geheel uniek concept, iets wat we nooit eerder hadden gezien en wat smaakte naar meer. Wat we al helemaal tof vinden is dat Kerbal Space Program 2 een ware evolutie doormaakt, want we gaan van een uitgebreid, doch simpel indie-spelletje door naar een vervolg met een heuse uitgever achter zich, namelijk Private Division. Van indie naar ergens in de A-klasse met vanzelfsprekend een hoop meer budget. De vraag die rest is natuurlijk of Kerbal Space Program 2 trouw blijft aan zijn roots met een dusdanig ingrijpende verandering.

Andere studio, zelfde gedachtegang

Het eerste wat ons opviel bij de aankondiging van Kerbal Space Program 2 is dat de originele ontwikkelaar Squad niet betrokken is bij dit tweede deel, maar een studio genaamd Star Theory. Dit zorgt natuurlijk direct voor een hoop vragen, maar de beelden die we te zien kregen spraken voor zich: dit is gewoon nog steeds Kerbal Space Program. Geen gekke fratsen die niet in de franchise thuis horen, maar precies waar de fans om vragen. Meer mogelijkheden, meer functies, meer Kerbal. De aanwezige heren van Star Theory wilden tijdens de presentatie duidelijk benadrukken dat zij net zo gek zijn op de serie als de gigantische fanbase. Dat kan natuurlijk werken, wanneer we bijvoorbeeld een blik werpen op hoe de Halo-franchise is voortgezet door 343 Industries nadat Bungie aan de slag ging met Destiny.

Pre-alpha, maar duidelijk

De beelden die we voorgeschoteld kregen waren nog uit een pre-alpha build van Kerbal Space Program 2, dus er moet nog wel het een en ander gebeuren voordat de game in onze handen terecht komt. Er wordt simpelweg verder gebouwd op de fundering die ontwikkelaar Squad heeft gelegd met het eerste deel, maar toch is er in de achtergrond veel aan toegevoegd. Kerbal Space Program 2 krijgt een haast Spore-achtige toon van grootsheid met zich mee nu de gekke groene mannetjes ook een kolonie op een andere planeet kunnen stichten. Ook zijn we niet langer beperkt tot slechts één universum, maar kunnen de Kerbal’s ook als een ware Captain Kirk tussen diverse zonnestelsels reizen.

Hoe dit precies in zijn werk zal gaan, gescript of willekeurig gegenereerd, werd ons nog niet duidelijk gemaakt. Verder is de techniek achter Kerbal Space Program 2 niet veel veranderd ten opzichte van diens voorganger. Hier en daar ziet het er net wat gelikter uit, maar de focus ligt op het realisme van de physics. Eén van de grappigste dingen aan het origineel was natuurlijk hoe op spectaculaire wijze de lancering van een nieuw gebouwd ruimteschip grandioos fout kon gaan. Er zijn nu nog meer factoren waar je rekening mee moet houden alvorens je een schip probeert de kosmos in te laten gaan.

Jij vraagt, zij draaien

Eén van de meest gevraagde dingen bij het origineel was het toevoegen van een multiplayer mogelijkheid. Hoewel Squad hier wel naar heeft gekeken, is het er nooit van gekomen gezien de implementatie bijzonder tijdrovend zou zijn. Nu Star Theory hun volle mankracht gericht heeft op dit vervolg, hebben zij de tijd gevonden om deze droom werkelijkheid te laten worden. Niet langer hoef je in je eentje jezelf een enorme sukkel te voelen wanneer jouw schip nog niet eens twintig meter de lucht in weet te gaan, nu kan je elkaar de schuld geven.

Hoewel Kerbal Space Program 2 echt nog in een pre-alpha staat verkeert, willen ze bij Star Theory de game al in 2020 op de markt zetten. Hierbij zetten wij toch onze vraagtekens, vooral gezien het eerste deel diverse jaren in early access op Steam en Squad’s eigen website heeft gezeten, alvorens Squad de game “af” vond. Natuurlijk heeft Star Theory nu het eerste deel tot hun beschikking om op verder te borduren, maar een multiplayer, diverse nieuwe zonnestelsels en verbeterde physics is natuurlijk niet niks om in een korte tijd allemaal toe te voegen. Vooral gezien de franchise pas sinds mei 2017 onder de vlag van Private Division vaart.

Voorlopige conclusie

We kunnen met zekerheid zeggen dat ze bij Star Theory weten waar ze mee bezig zijn. De fanbase van Kerbal Space Program is niet snel tevreden en gezien het hier gaat om een vrij complexe game als het aan komt op realisme en schaal, heb je een goed team nodig. We hopen alleen dat Kerbal Space Program 2 niet te snel op de markt wordt gegooid, maar dat er wel de tijd wordt genomen om deze fan-requests allemaal zo goed mogelijk te implementeren voordat we met de game aan de slag mogen. Kerbal Space Program 2 zou volgend jaar al moeten verschijnen, maar als dat iets later wordt hebben wij daar het volste begrip voor.