Reflectie | Onze GOTY van 2021 – Tijdens The Game Awards werd It Takes Two uitgeroepen tot de Game van het Jaar 2021. De beste man, Josef Fares, heeft het wel verdiend. Niet alleen is de game It Takes Two uiterst vermakelijk, het is ook een erg goede volgens de critici. Maar er zijn natuurlijk zoveel meer games uitgekomen in 2021 en ook vooral veel verschillende soorten. Het is daarom niet zo gek dat iedereen binnen de gaming community gerust een andere favoriete titel kan hebben dit jaar. In deze laatste Reflectie van 2021 zullen wij ieder onze eigen GOTY bespreken en vooral toelichten waarom wij dit vinden. Het hoeft ook niet per se een game te zijn die dit jaar is uitgekomen, want laten we eerlijk wezen: het was een vrij karig jaar, waardoor er niet voor een ieder wat wils was. Het is daarom misschien wel redelijk om gewoon een titel naar voren te schuiven waar men zich dit jaar goed mee heeft weten te vermaken.
Johnny
Na ongeduldig te hebben gewacht, heb ik afgelopen jaar eindelijk Control gespeeld. Uiteraard op de PlayStation 5 en met ray tracing aan. Geduld is een schone zaak en Remedy heeft dat met Control zeker bewezen. Het verhaal is intrigerend en origineel. De setting loopt over van sfeer en het brutalisme van de architectuur in de Oldest House is puur genieten. De gameplay staat werkelijk waar als een huis. Het is toch heerlijk om even los te gaan met je service weapon en de krachten van Jesse, niet? Het is ook lang geleden dat ik zulke kwalitatieve uitbreidingen voor een game heb gespeeld. The Foundation is uitstekend, maar vooral AWE deed mijn liefde voor Alan Wake weer helemaal opbloeien.
Toch schuif ik Resident Evil 8: Village naar voren als mijn game van het jaar. Ik was vanaf het begin tot het einde gefascineerd. Capcom heeft puik werk geleverd en het is vooral indrukwekkend hoe gevarieerd de gameplay wel niet is. Iedere locatie had iets unieks te bieden en laten we eerlijk zijn, het komt maar zelden voor dat de kwaliteit dan zo consistent blijft. Maar zelfs al zou alles zijn tegen gevallen, dan nog maakt House Beneviento het de moeite waard. Wat was dat een intens en ongemakkelijk stuk. Als horrorfan komt het helaas maar zelden voor dat mijn nekharen nog overeind gaan staan, maar Donna en Angie hebben toch mooi voor klamme handjes tijdens het spelen gezorgd.
Nando
Het beschrijven van mijn game van het jaar kostte toch wat meer moeite dan ik in eerste instantie had verwacht. Hoewel ik ruim een maand later nog steeds geniet van het racegeweld in het weergaloze Forza Horizon 5, gaat mijn stem uiteindelijk toch naar een titel die het (naar mijn idee) meer verdiende: Returnal. Ik hoef denk ik niet meer te vertellen dat Housemarque’s Triple-A rogue-lite waanzinnig lekker speelt, klinkt, oogt en ga zo door, maar ergens is dat toch niet genoeg om mijn adoratie voor Returnal te beschrijven. Het is meer als die ene maffe oom of tante die ietwat uit de toon valt bij de rest van de familie.
Returnal komt niet op een verjaardag aankakken in z’n Volvo, hij pakt lekker de scooter of een vrolijk gekleurde fiets. Met de Top 40 hoef je niet aan te komen, maar over jazz kan hij uren lullen. Een biefstukje op de zondagavond is hij liever kwijt dan rijk, een boterham met pindakaas en banaan: dáár mag je hem ’s nachts voor wakker maken. Returnal is eigenzinnig, een buitenbeentje, maar bovenal puur en oprecht in z’n principes en passies. Returnal is een unicum in een industrie die volgepropt is met cinematische action-adventures, Battle Royales en open werelden met lijstjes om af te vinken, en dat is voor mij reden genoeg om Housemarque’s titel van mijn ereprijs te voorzien.
Wim
Voor mij was het afgelopen jaar niet bepaald karig te noemen eigenlijk. Ik heb veel achten en negens mogen noteren. No More Heroes III, Persona 5 Strikers, Lost Judgment en de vreemde eend in dit rijtje: Psychonauts 2. En laat ik die game nu eens gaan honoreren als zijnde mijn game van het jaar. Allereerst omdat het een fantastische game is. Met alle problemen tijdens de ontwikkeling en het daaraan verbonden uitstel, is deze game er ontzettend sterk uitgekomen. Een liefdesbrief aan fans van het origineel, maar ook aan liefhebbers van 3D-platformers in het algemeen.
Misschien dat ik mij meer heb vermaakt met Lost Judgment, maar dat is een gegeven. Ik ben dol op de games van Ryu Ga Gotoku Studio, maar ik ben minstens net zo dol op originele games. Psychonauts 2 heeft zo’n unieke artstyle, een apart doch pakkend verhaal en aardig goede gameplay, dat deze game het verdiend heeft om even in het zonnetje gezet te worden. Vooral nadat deze game vijf kansen had op een prijs tijdens The Game Awards, maar al deze opties aan de spreekwoordelijke neus voorbij gingen. Tim Schafer, blijf wie je bent en ik hoop dat Microsoft jou de vrijheid geeft om meer van dit soort eigenzinnige games te creëren.
Chris
De heren Johnny en Nando hebben beiden een prachtige GOTY aangewezen, waar ik me ook in kan vinden. Ik heb mij uiterst goed weten te vermaken met Resident Evil 8: Village. Hoe sfeervol en tof de game ook was en terecht hoge scores heeft gekregen, was het voor mij niet het niveau van een Resident Evil 2. Die game heeft mij werkelijk weggeblazen als het ging om puik gamedesign en ontwikkeling. De andere game is Returnal, die heeft ook een behoorlijke indruk op mij achtergelaten. De muziek, de omgevingen en de genadeloze gameplay zijn op een zeer hoog niveau in het roguelite concept verwerkt. Ook het verhaal wist dit concept op een vrijwel perfecte manier over te brengen. Maar het is juist dit specifieke concept, waardoor ik er niet van begin tot eind in de ban van ben geraakt.
Metroid Dread is voor mij de grootste verrassing van dit jaar. Ik ben niet de meest happige gamer als het gaat om 2D-games, dus daarom keek ik ook niet per se uit naar deze titel. Wel was ik geïntrigeerd, omdat Metroid Returns op de 3DS een ijzersterke remake was. Tijdens het reviewen van de game werd ik simpelweg weggeblazen: het level design, de OST, de gameplay, de artistieke stijl, de pacing, de baasgevechten en ja, zelfs het verhaal/de lore wist mij op alle vlakken te overtuigen. Het is een game die een mooi voorbeeld zet van hoe je een game moet maken. Klassiek in design, maar daarom niet minder doeltreffend. Ik kon het dan ook niet laten een traan te laten vallen na het uitspelen, omdat Metroid Dread heeft laten zien dat het nog steeds kan dat er games gemaakt worden met passie, ziel en met zorg (voor de fans én nieuwkomers).
Voor mij was Kena Bridget of Spirits de aangenaamste game van het jaar.
Qua stijl en feel good sfeer.
Geen problemen met metaforen maar die beschrijving van Returnal is toch wat cringe op deze manier…
On topic: Resi was top dit jaar!
Far Cry 6 is mijn favoriet dit jaar.
Erg weinig games gekocht, voor mij persoonlijk een zeer matig jaar.
Forza horizon 5 voor mij persoonlijk fijne feestdagen
Warframe weer opgepakt na anderhalf jaar. Cod vanquard en betafield gekocht. Zonde van me digitale geld. Warzone speelde ik nog steeds volop, maar sinds pacific volledig los gelaten. Wat hebben ze dat verziekt zeg.
RE8 en Halo Infinite
Ratchet & Clank Rift Apart en RE8 voor mij
Fortnite is voor mij de goty.
Far Cry 6 zuigt mij als vanouds volledig op. Geen andere game heeft mij dit jaar die ervaring gegeven.
Guardians vind ik mijn GOTY dit jaar en gekocht voor maar 3 tientjes. 🙂
@Anoniem-8949:
Inderdaad… Tenenkrommend om te lezen.
OT: Hades PS5
FF7 remake intergrade voor mij
Bowsers fury, ik snap heel goed waarom niemand anders hem noemt maar ik vond dat de leukste ervaring dit jaar
Nier Replicant is dan wel een remaster, maar ik heb het origineel nooit gespeeld. Wat was dat een top game zeg. Zeker weten mijn GOTY
Psychonauts 2 was de enige game dat iets vernieuwends deed qua game design.
It Takes Two is een spel dat mijn vriendin en ik aan de kant hebben gegooid mede dankzij de vreselijke personages (dat boek alleen al!). Snap niet dat die game de goty op de Game Awards gewonnen heeft.
Metroid Dread voor mij. Met dichtbij op nummer 2 takes two.
Elden Ring Closed Network Test was GOTY voor mij
op ps5 Resident evil Village
op nintendo switch skyward sword HD, metroid dread en bowsers fury
Returnal. Deze gaf echt een next gen ervaring, die de controller volledig gebruikte. Daarnaast waren alle belangrijke facetten uitmuntend: graphics, gameplay, story, muziek, sound effects. Grandioos
@Anoniem-6334: Far cry is echt een verschrikkelijke game, een 6 zou ik het geven
@Anoniem-1439:
Ja inderdaad, dat boek was vre-se-lijk! Die was ik al helemaal vergeten.
Echter de gameplay overstijgt dit personage, ik zou zeggen: probeer de cutscenes te skippen.
De game ansicht is echt een topper!
Deathloop is voor mij de goty 🙂
Hades, R&C, Returnal, Metroid, Kena, Deathloop. Heerlijk!
Ik heb nog steeds geen PS5 kunnen bemachtigen, heb er ook nog geen haast mee, maar kijk erg uit naar Horizon Zero Dawn, forbidden west, zodra deze uitkomt hoop ik tegen die tijd een PS5 te hebben.
Ook Star Wars, the knight of te old republic is voor mij een goty.
Voor de rest heb ik nog geen games op m’n verlanglijstje staan.
Dit jaar vooral bezig geweest met games in m’n backlog, aan games geen tekort wat dat betreft.
Nu bezig met de Mass Effect trilogy, wat een heerlijke serie is dat, kijk ook erg uit naar het vervolg.
Nando nemen we vanaf vandaag niet meer serieus. Als FH5 bijna je GOTY is dan snap je er echt niks van. De eerste indruk is heel goed totdat je wat verder kijkt. Die game heeft heel veel tekortkomingen (en nog steeds problemen)
It Takes Two en RE8 waren voor mij de toppers van dit jaar.
@Anoniem-3834: hoe moeilijk is het om iemands mening te respecteren
@Anoniem-7224: Moeilijk als je een game gaat vergelijken met een oom op een scooter die boterhammen met pindakaas eet. Jezus wat een vergelijking…
@Anoniem-7224: blijkbaar respecteer je die van mij ook niet
@The Dutch Hunter: Far cry 6 is echt een hele vette game, een 9 zou ik het geven.
Smaken verschillen nou eenmaal 🙂
@Anoniem-7096: smaken verschillen maar kwaliteit is te meten. De kwaliteit van FC6 is heel makkelijk te meten want het is een Ubisoft game. Kwaliteit bij voorbaat al slecht.
@Anoniem-712: Metaforen noem je dat, lees eens een woordenboek.
@Anoniem-5072: Nee hoor. Kwaliteit is niet te meten. Ik bepaal wel wat kwaliteit is of niet, dat hoeft een ander niet voor mij te doen. Gaming is geen wetenschap waar je met feiten kunt aantonen of een game slecht is of niet.
Far Cry 6 is geweldig. Mooie graphics, geweldige gameplay, veel vrijheid. Allemaal mijn mening 😉
@Anoniem-2993: Ubisoft game dus slecht, daar is geen wetenschap voor nodig. En kwaliteit is wel te meten, daar zijn standaarden voor.
Er is een verschil tussen kwaliteit en wat men leuk vind. Wat de massa leuk vind is niet per definitie goede kwaliteit. Heel vaak niet door een lage standaard, uitzonderingen daargelaten.
Dit is niet mijn mening, dit zijn feiten 🙂
@Anoniem-8020: “Ubisoft game dus slecht, daar is geen wetenschap voor nodig. En kwaliteit is wel te meten, daar zijn standaarden voor.”
Dat jij Ubisoft games slecht vind, dat mag natuurlijk. Is jouw mening.
Als kwaliteit te meten viel dan waren alle review cijfers hetzelfde. Kijk eens op metacritic, de 1 geeft FC6 een 9,4, de ander geeft de game weer een 6,5. Dat komt omdat kwaliteit niet te meten valt 😉
@Anoniem-8020: “Wat de massa leuk vind is vaak van lage kwaliteit door een lage standaard.”
Ook weer jouw mening en geen feit.
@Anoniem-3072: Bericht aangepast hopende dat het dan wel begrijpt. En reviews zijn meningen, geen feiten.
@Anoniem-9440: Bericht aangepast hopende dat het dan wel begrijpt.
@Anoniem-8020: “Wat de massa leuk vind is niet per definitie goede kwaliteit”
Wie bepaalt wat goede kwaliteit is ? Leg eens uit. Dat is volkomen subjectief.
@Anoniem-483: Kwaliteit gaat bijvoorbeeld over de status van een game met betrekking tot bugs en andere problemen, dat is maar één voorbeeld. Of men een game leuk vind heeft niks met kwaliteit te maken. Dat is subjectief, kwaliteit is dat niet.
@Anoniem-2897: Waarom begin je dan over de technische staat (kwaliteit) van een game in een topic waar het puur over smaak gaat ?
Met de kwaliteit van FC6 is dus niets mis. Geen bugs, framerate drops of glitches meegemaakt in de game. Game loopt als een zonnetje 😉
@Anoniem-805: Kwaliteit is meer dan alleen technische staat. Ik gebruikte dit als één voorbeeld. Dat ik dit überhaupt uit moet leggen zegt al genoeg. Begrijpend lezen is een vak….
@Anoniem-2831: “Kwaliteit is meer dan alleen technische staat.”
Wat is het dan nog meer volgens jou ?
Goty was voor mij Ratchet & Clank Rift Apart.