Review | Forspoken – Er is intussen al veel gezegd en geschreven over Forspoken – voorheen bekend als ‘Project Athia’ – wat het nieuwste IP is uit de stallen van Square Enix. Door de extreme ‘Final Fantasy vibes’ die we kregen van de eerste trailer, waren velen initieel dan ook enorm enthousiast om in deze nieuwe wereld te duiken, maar enkele jaren later liggen de zaken wat anders: sommige trailers toonden wat ‘geforceerd cool’ taalgebruik en de demo die vrijgegeven werd, was euh… controversieel. ‘Don’t judge a book by its cover’ zou je zeggen en dus gingen wij de voorbije week met de volledige game aan de slag om te ontdekken hoe Forspoken nu precies is uitgedraaid.
Een uitstapje naar Athia
Maak kennis met Frey Holland, een jonge vrouw zonder vrienden of familie die moet zien te overleven in het hedendaagse New York. Ze raakt verstrikt in een wereld van criminaliteit en is dus ook geen onbekende bij het gerecht: geen al te beste leefomgeving dus. Dat alles verandert wanneer ze op een dag plots een vreemd licht ziet en haar nieuwsgierigheid de bovenhand neemt. Ze zoekt het licht op en wordt prompt door een vreemd portaal naar een andere wereld gekatapulteerd. Een retourtje zit er niet in, want het portaal sluit zich, waardoor Frey vast komt te zitten in deze nieuwe wereld die de naam ‘Athia’ draagt. Klinkt best spannend allemaal, maar Frey is allesbehalve enthousiast. Bovendien heeft Athia al betere dagen gekend, want het gaat gebukt onder de ‘Break’, een kwaadaardige mist die mens en dier transformeert in gevaarlijke creaturen. Geen droomvakantie dus…
Gelukkig is Frey niet alleen, want aan haar pols hangt plots een magische sprekende armband vast die ze de naam ‘Cuff’ geeft. Doordat Cuff letterlijk vasthangt aan Frey’s lichaam, worden de twee gedwongen om samen te werken en zo de harde wereld van Athia te overleven. Na een tijdje komen ze aan in de stad Cipal, een plek die wonderbaarlijk genoeg gespaard is gebleven van de Break en waar enkele overlevenden hun thuis hebben gevonden. Daar krijgt ze te horen dat Athia de verdoemenis in wordt geduwd door de zogenaamde ‘Tanta’s’: ooit waren ze wijze vrouwen die het land regeerden, maar iets heeft hen tot waanzin gedreven waardoor ze nu meedogenloos hard zijn geworden. Doordat Frey immuun blijkt te zijn tegen de Break, is zij de laatste hoop van Athia: zij en Cuff moeten het land doorkruisen om de kwaadaardige Tanta’s uit te schakelen en zo de wereld te redden!
Het algemene verhaal van Forspoken is dus best eenvoudig, maar wist wel te boeien. Jammer genoeg kent het wel een valse start: het eerste hoofdstuk (waar Frey nog in New York vertoeft) is tenenkrommend slecht. De scènes zijn awkward, de montage is rommelig en de acteerprestaties zijn zwak. Hierdoor maakt Forspoken initieel geen al te goede indruk, wat spelers kan afschrikken. Vrees echter niet: de kwaliteit wordt wel beter wanneer Frey in Athia aankomt en het eerste hoofdstuk duurt slechts een half uurtje. Eén van de grootste sterktes in het verhaal is de band tussen Cuff en Frey: beiden hebben een enorm uiteenlopende persoonlijkheid – Frey is de coole tiener die vloekt als een ketter en Cuff is de nette oude man – waardoor hun conversaties en botsingen best grappig zijn. Het overdreven coole en geforceerde imago van Frey vermindert ook naargelang de game vordert.
Abraca – f*cking – dabra!
Alhoewel Frey initieel niet zo blij is dat Cuff plots aan haar arm vasthangt, ontdekt ze al snel dat zijn aanwezigheid best wel voordelig voor haar is: Cuff is namelijk een magische armband, waardoor ze nu zelf allerlei spreuken kan afvuren. Deze spreuken vormen dan ook één van de grote pijlers van de gameplay in Forspoken en we bespraken de basis van het systeem en onze eerste indrukken al in onze preview. We waren toen al best enthousiast over de magische combat en zijn dit nu nog steeds. Het systeem is vlot en dynamisch, het voelt goed én het zorgt voor visueel spektakel. In totaal zijn er meer dan 100 verschillende spreuken waarmee je kan experimenteren en deze krijg je gaandeweg.
Spreuken zijn onderverdeeld in verschillende sets en deze speel je verhaalgebonden vrij. Zo heb je initieel enkel ‘purple magic’ tot je beschikking (met talloze spreuken van het aardelement), maar later volgen ook andere sets zoals ‘red magic’ (die je toegang geven tot vuurspreuken). Binnen een set speel je spreuken vrij door mana punten te investeren, die je kan verdienen door te stijgen in level of door ze te vinden in de open wereld. Het tempo waaraan je deze spreuken vrijspeelt, is bovendien best aangenaam. Je krijgt de tijd om te wennen aan één set, vooraleer je een nieuwe set krijgt, in tegenstelling tot de demo waar je direct een enorm overweldigende hoop spreuken kreeg zonder al te veel uitleg. Het combat systeem vraagt wel wat gewenning (schakelen tussen spreuken en sets vraagt ook vingervlugheid), maar het is heel leuk als je het tijd geeft.
Hardcore parkour
De tweede pijler van de gameplay in Forspoken is de zogenaamde ‘magische parkour’. Deze spreuken zijn bedoeld om snel en stijlvol de wereld te kunnen verkennen, alhoewel ze ook gebruikt worden om aanvallen te ontwijken tijdens gevechten. Je activeert dit door op het rondje op de DualSense controller te drukken, dus je kan snel en gemakkelijk schakelen tussen je parkour-modus en je normale tempo. Ook dit aspect is enorm geslaagd: het is een waar plezier om door Athia te racen met de gratie van een gazelle. Initieel kan je enkel snel lopen en beperkt klimmen, maar later speel je meerdere mogelijkheden vrij die het reizen door Athia nog makkelijker en leuker maken. Het reizen is dus best leuk, maar jammer genoeg kampt de wereld van Forspoken wel met een probleem.
Doordat je je (meestal) heel snel voortbeweegt, heeft het team achter Forspoken gekozen voor een enorm wijde en uitgestrekte wereld waar je doorheen moet rennen. Men is er echter niet in geslaagd om deze uitgestrekte wereld echt interessant te maken: je rent doorgaans langs rotsen, rotsen, rotsen en nog eens rotsen. Hier en daar kom je wel eens een verlaten kasteel of wat ruïnes tegen, maar weet je waaruit die gemaakt zijn? Juist ja: rotsen! Toegeven: doordat je telkens snel aan het rennen bent, valt dit niet zo hard op, maar als je even stilstaat en echt rond je kijkt, merk je al snel op dat het best eentonig is. Om dit enigszins te camoufleren, heb je wel enkele zijmissies en activiteiten die verspreid liggen door de wereld.
Deze activiteiten zijn niet echt slecht, maar tegelijk hadden we het gevoel dat we ze allemaal al eens eerder hebben gezien in andere openwereldgames. Torens die gescand moeten worden om de map te updaten, ‘time trials’, verborgen schatkisten, mini bosses, optionele dungeons, … je kent het wel. Wanneer je voor het eerst de wijde wereld intrekt, zijn ze best leuk om te ontdekken, maar na een tijdje zal je de herhaling beginnen te voelen. Ook zijmissies volgen dit stramien: leuk voor even, maar uiteindelijk komen ze allemaal wat op hetzelfde neer. Je krijgt wel handige bonussen of mana punten voor je moeite, dus deze activiteiten negeren is geen slim idee. Gelukkig heeft Forspoken een verslavend leuk combat systeem, wat het uitvoeren van deze zijmissies en activiteiten wat meer dragelijk maakt.
Technische ups en downs
Ook op audiovisueel vlak valt er nog wel wat te zeggen over Forspoken. We beginnen met een overwegend positief element: de audio, met als hoogtepunt de soundtrack. De muziek wordt verzorgd door componisten Bear McCreary (bekend van God of War: Ragnarök) en Garry Schyman (bekend van de BioShock trilogie) en beide heren leveren hier puik werk af. Ook over de prestaties van de stemacteurs zijn we grotendeels tevreden: vooral Ella Balinska en Jonathan Cake maken indruk als Frey en Cuff. De geforceerde voicelines van sommige NPC’s kunnen we dan echter wat minder waarderen, maar dit is nu geen groot probleem.
Visueel is Forspoken een mooie game om naar te kijken op verschillende gebieden: de algemene presentatie van de menu’s is gelikt, de effecten van de spreuken zorgen voor mooie beelden en de (character) designs zijn goed uitgewerkt. Echter konden sommige (gezichts)animaties beter uitgewerkt worden: sommige personages en handelingen ogen hierdoor wat vreemd en dat oogt niet zo best. Forspoken biedt hierbij verschillende grafische opties aan: een performance modus met 60fps en een 1440p-resolutie, een graphics modus met 30fps en een 4K-resolutie en de optie om ray tracing aan te zetten ten koste van de resolutie (meestal ergens tussen 1080p en 4K in). Die laatste twee kunnen overigens ook met een framerate van 40fps gespeeld worden, als je de 120Hz functie gebruikt.
De performance blijkt in de uiteindelijke game een stuk beter te lopen dan in de demo, want echt grote framedrops hebben we niet waargenomen, zowel bij de performance als bij de grafische modi (we speelden op een 120Hz display) niet. De performance is dus per definitie beter en ook de visuele effecten zijn er een stap op vooruitgegaan, want van grote issues is in de uiteindelijke game geen sprake meer. De ray tracing modus is dan weer een teleurstelling: de verbeterde lichteffecten zijn verwaarloosbaar, waardoor we deze modus niet kunnen aanbevelen. Gezien de gameplay het beste tot zijn recht komt als je heel snel schakelt tussen je spreuken, verkozen we de performance modus als onze ‘go-to’ optie, die nog steeds mooie visuals op je scherm tovert. Tijdens onze tijd met de game kwamen we slechts enkele kleine visuele bugs tegen, maar niets wat de ervaring kapot heeft gemaakt. Een leuke bonus is het gebruik van de DualSense controller: de verschillende spreuken voelen hierdoor unieker aan én je hebt de optie om de stem van Cuff uit de speakers van de controller te laten komen voor extra gezelligheid.
Gespeeld op: PS5.
Ook beschikbaar op: pc.
Conclusie
Forspoken is een game met verschillende gezichten: het algemene verhaal en de lore achter Athia zijn boeiend (dat verschrikkelijke eerste hoofdstuk even buiten beschouwing gelaten) en vooral de band tussen Frey en Cuff is hierbij een hoogtepunt. Ook de magische combat is een hoogtepunt: het is leuk om te experimenteren met de verschillende (sets van) spreuken en de algemene flow zit best goed. Dit geldt overigens ook voor de magische parkour moves, die heerlijk aanvoelen. Jammer genoeg is de wereld van Athia nu niet echt de meest innovatieve wereld: veel activiteiten komen telkens op hetzelfde neer en je hebt ze vast al eerder gezien in andere openwereldgames. Gelukkig is de game in het algemeen wel mooi om naar te kijken, alhoewel sommige (gezichts)animaties beter hadden gekund. Forspoken is dus een competent gemaakte game, die jammer genoeg iets te veel binnen de lijntjes van het genre kleurt.
Pluspunten
- Verhaal en lore
- Interacties tussen Frey en Cuff
- Magische combat
- Magische parkour
- Visuele presentatie
- Soundtrack
Minpunten
- Eerste hoofdstuk
- Weinig variatie in design van open wereld
- Dertien-in-een-dozijn zijmissies en activiteiten
- Sommige (gezichts)animaties
7.0
Dit is precies wat ik ongeveer verwachtte van deze game. Dit word er 1 die ik misschien wel 1 een keer haal als tie was goedkoper is.
Helaas toch een tegenvaller. Dan maar een keer budgetbak oppikken!
Vond die laatste demo trash dus geen forspoken voor mij
@jerzelf: de laatste demo? Er is er maar 1 geweest hoor
Hmm, ik had wel een iets hoger cijfer verwacht. Ben na Valhalla wel een beetje klaar met die uitgerekte, niet zo boeiende openwereld games. Gameplay lijkt me wel echt zalig. Later ook maar een keer in de aanbieding halen en dan de sidequests deels vermijden.
Heldere review, pricedrop budgetbakkie 10 euro game.
De eerste trailers maakten mij wel hype om deze game te proberen. Hoe meer ik zie, hoe groter het “woke” gevoel bij mij optreed. Na de demo vond ik de protagonist dan ook niet meer stoer overkomen zoals in de trailers, maar eerder arrogant en irritant.
Deze is niet voor mij.
Die demo was al verschrikkelijk dus had dit wel verwacht. Jammer maar deze skip ik.
Sinds de eerste trailer dacht ik al, dit is 3 keer niks. Zonde van het geld, maar goed, devs hebben betaald(salaris) gekregen in ieder geval
Er zijn veel verschillende meningen over de game de ene geeft een 8 de andere een 7 ofwel 6 het zal wel ergens tussen in zitten. Mijn game moet morgen op het matje liggen.
Leuk voor 30 a 40 euro dus.
@Anoniem-9044:
Hij bedoeld dat de demo recent gepatched is.
@Anoniem-2090:
Twijfel ook over die harry potter game, de wereld is niet echt groot zag ik op youtube. Word wel als open wereld game aangekondigt. Als ze hier zeggen dat forspoken open wereld niet zo boeiend is, heb ik me twijfels. 16 square miles is die harry potter map maar ofzo. Vergeleken met andere spellen erg klein. Valhalla is 38.5 om even een paar voorbeelden te noemen. Gta 5 map 49 square miles. Xenoblade Chronicles X 154 square miles. Far cry 6
34 square miles
@Anoniem-7689: Denk dat mensen over het algemeen veels te hoge verwachtingen hebben van Hogwarts Legacy. Kon nog wel eens vies tegenvallen.
Ik verwacht dat deze game niet zo goed gaat verkopen ( helemaal nu de reviews niet denderend zijn). Daarom zal deze snel goedkoper worden. Binnen een paar maanden voor rond de 25 euro gok ik.
@SanderlaGrande: Dan nog. Voor een onbekende IP en vooral lore (dat denk ik niemsnd boeit)… €9,99 een mooie prijs zal zijn of zelfs PS Plus en de rest(gratis)
Blijf het altijd verbazingwekkend vinden dat gamers zoveel waarde hechten aan reviews. Het kan best zijn dat als je deze game zelf gaat spelen dat je het dan misschien wel een hele toffe game vind.
Jammer de wereld zo kaal is. Sinds Valhalla ben ik verwend met heerlijke rijkelijke gevulde open wereld games
@Anoniem-7689: Groot is niet altijd beter, heb juist een hekel aan die enorme mappen.
wtf…. deze game kost 80 euro en 105 euro voor de digitale deluxe
7 is Prima, maar ik kan deze review bijna niet serieus nemen, want minpunt word benoemd als ‘dertien in dozijn zijmissies’ joh is dat nu pas een issue geworden, terwijl dat al jaaaaren aan de orde is. wees gewoon oprecht vanaf nu
Ben benieuwd. Ik wil het sowieso zelf ervaren, dus ik heb ‘m toch besteld. En als het me dan niet bevalt, dan verkoop ik ‘m wel weer, ofzo.
@Anoniem-5987: Nou, ik hecht zeker waarde aan een review wanneer er gezegd wordt dat missies repetitief, eentonig of wat saai zijn. Helemaal als de open wereld design weinig variatie heeft.
Er zijn genoeg games te spelen en te weinig tijd, dus voor nu een skip.
@Anoniem-5987:
Nou je heb ook een demo, die verteld al genoeg. Niet te vergeten.
@Anoniem-865:
Ja precies, als dat in meerdere revieuws word verteld ga je toch twijfelen. Nooit uit gaan van 1 reviewer natuurlijk.
De demo was verschrikkelijk!
Ik laat deze overwaaien.
@Anoniem-3554:
Ja in de playstation store, in de bekende winkels en webshops 59,95.
Hoge verwachtingen grote teleurstelling.
Digital foundry heeft ook een video een uur geleden erop gezet van deze game.
jammer! dan maar wachten op Hogwarts Legacy.
@Anoniem-3516: Inderdaad. De grootte zegt niks over het plezier dat je er uit haalt. Elden Ring voelt heel groot en vind ik geweldig. Yakuza is heel klein, maar vind ik net zo geweldig om te spelen.
Only on Playstation 5 !
@Anoniem-2474: en PC.
Demo zegt al veel. Zal wel snel in prijsdalen.
@rainking:
Ik zou eerder de DEMO spelen want volgens mij raak je de game niet kwijt gezien dat het mij (DEMO) enorm is tegengevallen.
Ik vrees een lege wereld met copypaste opvulling ala ubisoft
Laat deze aan mij voorbij gaan
Volgens mij wordt dit jaar een tussen jaar voor de ps5 met Spider-Man 2 als de enige 1st part titel.
Dan moeten ze het vooral hebben van Final Fantasy 16.
@Tranquilo: “iets hoger cijfer verwacht” Ben je serieus of een grap???? Dit zag letterlijk iedereen van kilometers af al….
@rainking: succes met doorverkopen lmao 😛 HAHAHAH
@Anoniem-8916: ja, ik ben serieus. Ik had geen topper verwacht, maar de preview was wel positief. Die demo was gwn geen slimme zet, omdat je gelijk in het diepe wordt gegooid.
Maar goed, ik ben door deze review nog steeds geïnteresseerd, maar niet voor de volle prijs. Als je trouwens de comments over de demo moet geloven, is de game nog geen 4 waard.
Digital Foundry heeft een video geüpload wat precies laat zien waar de knelpunten zitten.
Kijk eens naar de belichting van de game. In sommige aspecten is Forspoken een stap terug naar het PS3-PS4 tijdperk. Waar licht normaal hoort te weerkaatsen op gebouwen, is het in Forspoken een rare lichtblauwe gloed.
https://www.youtube.com/watch?v=1mFQQVFZXxE
Vanaf 10:50.
@Anoniem-9044:
Er is een update geweest voor de demo.
Mijn Forspoken staat al op de ps5 maar ik ga het nog niet spelen ik ga eerst de Harry potter game spelen daar steek je veel meer tijd in deze game heeft mij toch kunnen overhalen . Een 7 is zeker niet slecht en in die tijd dat ik de harry game heb uitgespeeld zal Forspoken waarschijnlijk een paar patche hebben gehad . Ik zal het zelf wel bekijken als de game goed is of niet .
@jimke1: “Ik zal het zelf wel bekijken als de game goed is of niet”
Dit dus.
@jimke1:
Waarom koop je hem dan al? Tegen de tijd dat je hem gaat spelen is hij al flink afgeprijsd.
Een 2 jarige exclusiviteit….
Laat het genoteerd staan dat sony met deze onzin is begonnen.
@jimke1:
Je weet toch wel dat Harry Potter helemaal niet in die game zit hè?
@Anoniem-3954:
:’)
@Anoniem-9044: ok en?
“Weinig variatie in design van open wereld
Dertien-in-een-dozijn zijmissies en activiteiten”
zoals bijna allen open world games
@Tranquilo:
Als ze in de DEMO tenminste 1 verhaal missie hadden gezet dan was het duidelijk. De DEMO was niets anders dan een open map met kisten, 1 kat en al het andere dat je wou doden. Hert, Geit, Koe, Krokodil, Wolf, Aasgier oja, wat zombie mensen en wat militairen en heksen.
Er was dus geen enkele plek waar je maar enigszins iets kon kopen of verkopen of enige interactie met een NPC. Na het spelen van de DEMO was het voor mij totaal niet duidelijk of deze game enig inhoud had qua stroyline …. gemiste kans. De wereld voelde gewoon te leeg aan. Heel veel verlaten dorpen met totaal geen uitstraling.
En dan nog het puzzelelement, totaal niet uitgewerkt. De game brengt totaal niets unieks of nieuws!
@Anoniem-9787:
Dit zijn de zelfde mensen die alles op bol bestellen.
@Mouse_NL: duidelijk 🙂 Mijn verwachtingen zijn iig niet hoog meer.
Maar de demo zegt dus niet alles. Combat, parkour en een boeiend verhaal zijn voor mij wel redenen om de game een keer te halen.
Het is jammer van de saaie open wereld en de sidequests. Ik snap niet dat ontwikkelaars daar niet van leren. T blijft vaker wel dan niet het geval. Maak t gwn 5 keer kleiner en steek er meer werk in zou ik zeggen.
@Anoniem-7689:
Grootte van de wereld boeit niet en is imo eerder een minpunt.
Ik heb liever een wat compactere open wereld die levendig is dan een gigantische map die leeg en ongeïnspireerd is.
@Tranquilo: inderdaad. Voor mij is het de huidige prijs zeker niet waard als je voor minder bijvoorbeeld AC Valhalla of God of War Ragnarok kan halen.
Qua landschap is het echt een hele lege huls !
Toen de game werd aangekondigd had ik het gedacht dat je naar verschillende bevolkte steden kon reizen. Na het zien van de ware gameplay dacht ik is dit spel wel af ?
Wellicht als het inderdaad ooit in de uitverkoop is dan maar een keer halen.
Lijkt me toch nog steeds een toffe game hoor. Ik heb toch nog teveel games om uit te spelen. Tegen die tijd pik ik deze wel op voor een prikkie met tig verbeteringen middels patches. De demo was gewoon niet zo goed, je werd gelijk in het diepe gegooid.
De mening van een ander doet me niet zoveel. Ik oordeel liever zelf. 🙂
@Anoniem-9431:
Oh, daar maak ik me niet druk over, hoor. Maar bedankt, in ieder geval. Alle beetjes helpen.
@Anoniem-5987: snap ik ook niet. Ik dacht ook eerst pff reviews niet best maar ik vermaak me prima met dit spel
@Anoniem-9044: Voor wat doe je interessant? Je weet dondersgoed wat die bedoelt.
@Anoniem-8694: Ik hoop ooit dat anoniem reageren verdwijnt. Er wordt veel te veel op de man gespeeld.
Heb de game gekocht voor de helft van de prijs. Ben het nu aan het spelen, visueel heel mooi. Wel overweldigend qua hoeveelheid spells. Ook even wennen allemaal, maar ben wel benieuwd wat er verder komt in het verhaal en speel gewoon door.
Zat in de bundel bij mijn ps 5, kwam niet verder dan 15 minuten spelen, wat een irritant slecht begin. Ik heb geen zin om verder te kijken. ook de hulp pop ups zijn zo klein dat op een 55 ” tv je op 1 meter moet gaan staan kijken wat er nu eigenlijk staat
Als xbox gamer mogen ze deze ook voor altijd exclusief houden op de ps5.