Preview | Kingdom Come: Deliverance II – Kingdom Come: Deliverance heeft een moeilijke start gekend wat je destijds in onze roemruchte review hebt kunnen lezen. Uiteindelijk heeft de ontwikkelaar z’n best gedaan om de game te polijsten en is het wel goed gekomen: patch, na patch, na patch, na patch, na (uitgestelde) patch, na patch, na patch, na patch heeft er voor gezorgd dat de game uiteindelijk behoorlijk in de smaak viel bij veel gamers. Zodanig goed zelfs dat de game meer dan 6 miljoen keer is verkocht. Reden genoeg om met een vervolg te komen, en wij hebben Kingdom Come: Deliverance II op de gamescom gespeeld en zullen nu onze bevindingen hier met jullie delen.

Henry is weer terug!

Wij bevonden ons in Kuttenberg (het huidige Tsjechische Kutná Hora), de stad die centraal staat in Kingdom Come: Deliverance II. Het is in deze stad dat we een stuk van de game konden spelen; met relatief korte speeltijd en veel gameplay opties. De eerste taak die we moesten uitvoeren was een praatje maken met een bepaald persoon. Menhard von Frankfurt, een wat oudere vent met een pittig Duits accent, die ons het een en ander zou uitleggen over het zwaardvechten. Hij is namelijk de beste zwaardvechter van Kuttenberg en daarom een uitstekende mentor om je op weg te helpen met wat basisvaardigheden. Hoewel dit een vrij onschuldige bedoeling was, was het tevens het begin van een akkefietje.

Tijdens het oefenen van zwaardvechten kwam er een groepje mannen op ons af. Het waren leden van de lokale zwaardvechtersgilde, die jouw verblijf in Kuttenberg beginnen te verzieken. De ruzie begon over de legaliteit van het zwaardvechten op straat en daarmee onderbraken ze jouw training met Menhard. Dit voorval illustreert mooi de kern van Kingdom Come. De keuzes die je maakt tijdens gesprekken hebben ongelooflijk veel invloed en kunnen voor de meest gekke wendingen in het verhaal zorgen. Alles wat je doet heeft altijd een gevolg, hoe onschuldig of lollig een optie ook kan zijn. In dit geval konden we een aantal dingen doen om het huidige, vrij vijandige gesprek een kant op te sturen: escaleren of de-escaleren.

Grove consequenties

Het groepje klungels beweerde dat het onder de wet van Kuttenberg verboden is om op klaarlichte dag op de straten van de stad met een zwaard te vechten, wat hoort te gebeuren in het gilde. Menhard was echter in het bezit van een oorkonde, waarin niemand minder dan koning Wenceslas zelf had verklaard dat deze activiteit legaal was. Allemaal lekker officieel gebrabbel, maar het kwam erop neer dat wij, ondanks de oorkonde, hoe dan ook gestraft moesten worden door de leden van de gilde.

blank

Henry, de slimmerik die hij is, bedacht dat hij en Menhard niet aan het trainen waren, maar dat de eer van Menhard verdedigd moest worden – wat wel binnen de wet valt. Zo kregen we een aantal opties om te vertellen wat Menhard precies verdedigde, zo konden we kiezen uit dat we iets hadden gestolen, Henry Menhard had beledigd, en meer. We kozen ervoor dat Henry zogenaamd met de dochter van Menhard naar bed was geweest, wat een mooie reden was voor een duel om eerherstel. Het resulteerde erin dat de onenigheid met een sisser afliep. Andere uitkomsten hadden kunnen zijn dat we de stad uit werden geschopt of dat we de vijf leden te lijf moesten gaan en vermoorden.

Na dit voorval gingen Menhard en Henry een blokje om, op zoek naar een rustige plek om een bepaald plan te bespreken, het tweede deel van de demo. Maar voordat Menhard dieper op het plan inging, moest hij iets kwijt. Onze smoes met betrekking tot zijn dochter viel bij hem niet in goede aarde. Sterker nog, hij vond dat het misschien alsnog een reden was om een echt duel aan te gaan! Zijn reputatie was ermee geschaad, hoewel hij voor deze keer de kwestie maar liet rusten. Zo zie je maar: hoewel je de ene kwestie misschien vredig kunt oplossen, kunnen je keuzes in een andere situatie weer heel andere gevolgen hebben.

blank

Up to no good..

Afijn, er moest nog een plan gesmeed worden! Menhard wilde namelijk zijn volrecht als zwaardvechtmeester op een ambitieuze manier verdienen. Door op een officiële wijze een heus toernooi te organiseren, zou hij zich tegenover het gilde kunnen bewijzen. Daarmee zou ook gelijk de discussie omtrent de legaliteit van het zwaardvechten in de kiem gesmoord worden. Een probleem echter: het gilde zal nooit vrijwillig een overeenkomst aanbieden voor een dergelijk toernooi. Daarom moet Henry het symbool van het gilde (een zwaard) stelen en ophangen in het Rathaus (raadhuis) van Kuttenberg. Nu is de grote hamvraag: hoe steel je een groot symbool van het gilde?

Zo kun je overdag de zwaardvechtersgilde binnen walsen, maar dan trek je geheid alle aandacht; niet de meest slimme manier. Je kunt ook wachten tot het avond is en het donker in je voordeel gebruiken. Een leuk detail dat is teruggekeerd uit deel één: loop je over straat, dan ben je verplicht een fakkel te gebruiken vanwege de avondklok. Ook tijdens de roof heb je veel keuzes waar je rekening mee moet houden. Als je de deur wilt openen met je lockpick, mag je niet gezien worden door een wachter. Eenmaal binnen heb je weer onschuldigen die je kunnen verraden en als je gesnapt wordt met een zwaard in je handen heb je ook stront aan de knikker. Ga je dan getuigen vermoorden? Want zodra men lijken vindt levert dat ook weer vragen op. Er is ontzettend veel waar je rekening mee moet houden, maar dat maakt de roof er alleen maar leuker op.

blank

Veel verbeteringen

De demo van Kingdom Come: Deliverance II speelden wij op een pc. De specificaties ervan zijn niet bekend, maar wel kunnen we zeggen dat de demo erg goed draaide. Dat was ook het voornaamste wat opviel. Het is een ontzettend mooie game om te zien. De stad Kuttenberg is namelijk erg levendig met gevulde straten waarin mensen aan het shoppen waren, wachters die aan het patrouilleren waren en ook bedelaars die vroegen om een munt of twee. De grafische details zijn indrukwekkend te noemen: modder met waterplassen, schilderingen op de huizen, goed gevulde winkels en ga zo maar door. De hoge resolutie textures en de belichting zorgden voor een realistisch schouwspel.

Ook het menu heeft een flinke facelift ondergaan. Alles is net wat overzichtelijker en intuïtiever dan zijn voorganger, waardoor navigeren een verademing is geworden. Hoewel de ornamenten rondom het menu erg mooi zijn om te zien, is de kern van je UI simpeler en slicker geworden. Een zeer fijne vooruitgang. Ook merkten we veel vooruitgang op het gebied van gameplay. Het zwaardvechten is in de kern hetzelfde gebleven, maar voelt net wat responsiever aan. Ditzelfde geldt ook voor lockpicking: hetzelfde systeem werkt net wat beter. De ontwikkelaars hebben ook aangegeven dat hoewel de game in de basis veel hetzelfde doet als deel één, het op technisch vlak allemaal een flinke boost heeft gekregen.

blank

Voorlopige conclusie

Kingdom Come: Deliverance II heeft een zeer positieve indruk op ons achtergelaten. Technisch gezien komt het erg gepolijst over (op pc) en dan te bedenken dat de game pas 11 februari uitgebracht zal worden. De gameplay voelt erg fijn aan, grafisch is het mooi en ook de vele opties binnen de gesprekken zorgen ervoor dat je geboeid blijft. Vooral de gameplay die we kennen uit deel één lijkt nu nog uitgebreider te zijn, terwijl het meer finesse heeft gekregen in de uitwerking. Het voelt allemaal ook toegankelijker aan, wat ergens ook logisch is doordat Henry zelf ook meer ervaren is door zijn avontuur in het eerste deel. Kingdom Come: Deliverance II zal daarmee voor niet alleen nieuwelingen een interessante game worden, maar bestaande fans zullen de (quality-of-life) verbeteringen van harte kunnen waarderen. Het is sowieso beter dan een 4/10!