DLC Special | Assassin’s Creed: Valhalla – Dawn of Ragnarök – Het was november 2020 toen we kennis mochten maken met Eivor in Assassin’s Creed: Valhalla. Deze stoere Viking beleefde al heel wat avonturen tijdens zijn veroveringstochten in Engeland, maar kon achteraf nog niet op zijn lauweren rusten. Dankzij twee uitbreidingen (‘Wrath of the Druids’ en ‘The Siege of Paris’) konden we na de launch van de succesvolle game nog wat langer in het bijzijn van onze favoriete Vikingen vertoeven, maar het zit er nog niet helemaal op: Ubisoft verwent ons nu met nóg een uitbreiding, en wat voor één! Dawn of Ragnarök is de meest ambitieuze uitbreiding in de geschiedenis van de franchise en biedt ons een hele hoop nieuwe content aan. Tijd dus om te ontdekken of deze uitbreiding de moeite waard is.
De verloren zoon
Over de historische accuraatheid van Assassin’s Creed: Valhalla kan wel eens getwijfeld worden, maar Ubisoft gooit met ‘Dawn of Ragnarök’ resoluut al het realisme overboord en gaat voor een volledig mythologische ervaring. Eerder in de basisgame kregen we al een diepe duik in de Noorse mythologie voorgeschoteld en deze uitbreiding gaat daar nu een stapje verder in. Eivor gaat opnieuw aan de drugs en reist in zijn onderbewustzijn af naar de wereld van de Noorse goden waar hij de dromen beleeft van Havi (een andere naam voor oppergod Odin). Dit blijkt echter een nachtmerrie van jewelste te zijn: de reus Surtr ontvoert namelijk zijn zoon Baldr en vernedert Havi op een manier die je je ergste vijand niet toewenst. Dat kan Havi uiteraard niet ongestraft laten!
We krijgen hier dus een klassieke ‘revenge story’, wat een welkome verandering is na al die politieke spelletjes van de basisgame en de vorige twee uitbreidingen. De opzet van het verhaal is simpel: Havi moet bondgenoten zien te vinden in Svartalheim, de mythologische wereld van de dwergen, om uiteindelijk Surtr een kopje kleiner te maken. Dit verhaal mist dus wel de diepgang van de eerdere verhaallijnen, maar dit hoeft niet per se een minpunt te zijn. Het verhaal doet wat het moet doen en dat is gewoon prima. Dawn of Ragnarök mist echter wel goed uitgewerkte personages, iets waar Assassin’s Creed: Valhalla eerder wél goed werk in leverde. De meeste van je kompanen zijn kartonnen borden en emotionele momenten komen minder hard aan, omdat je band met de personages niet sterk genoeg is.
De kracht van de goden
Aangezien je dit avontuur doorloopt als één van de machtigste goden die er maar is, moet je uiteraard ook wel het gevoel krijgen dat je daadwerkelijk als een god aan het spelen bent. Dat gevoel wil Ubisoft je geven middels de ‘Hugr-Rip’; deze magische armband kan krachten absorberen van vijanden rondom je, die je dan zelf kan gebruiken. Zo is er een kracht waarmee je door lava kan wandelen, eentje waarmee je in een raaf kan veranderen, enzovoort. In totaal zijn er vijf krachten te verzamelen én die kan je op hun beurt nog eens upgraden met twee upgrades per kracht. Deze zijn verrassend leuk en bovendien een vernieuwende functie voor de franchise. Sluipmoorden vanuit vogelvorm: check! Sluipmoorden via een teleporterend boogschot: ook check! Epische gevechten in het midden van een poel lava: zeker weten check!
Het is lang geleden dat we nog eens konden experimenteren met nieuwe mogelijkheden in een Assassin’s Creed game en Dawn of Ragnarök verdient hiervoor complimenten! Jammer genoeg kan je deze goddelijke superkrachten niet continu gebruiken, want om die te activeren moet je eerst je ‘Hugr-meter’ aanvullen. Dit kan je doen door vijanden uit te schakelen, maar ook door een soort bloemen te zoeken die talrijk te vinden zijn in de wereld of door te bidden aan speciale altaars. Deze krachten gebruik je bovendien ook om puzzels op te lossen, dus ook daar wat vernieuwing in de gameplay. Je kan echter op elk moment slechts twee krachten actief gebruiken, dus als je net toevallig die ene kracht nodig hebt, moet je eerst even op zoek naar een vijand met die specifieke kracht zodat je die kan absorberen. Dit kan soms wel eens irriteren, maar meestal zijn die vijanden nooit ver weg.
Een nieuwe(?) wereld
Zoals het een Assassin’s Creed game betaamt, krijg je ook hier een nieuwe uitgebreide wereld met heel wat activiteiten om te ontdekken. En uitgebreid is Svartalheim zeker en vast: je kan je gemakkelijk zo’n 20 tot 30 uur bezighouden met alles wat deze mythische plek te bieden heeft. De omgevingen zelf zijn opnieuw erg mooi om naar te kijken: uitgestrekte vlaktes, gigantische standbeelden, zwevende monolieten in de verte en imposante burchten op hoge rotsen staan op je te wachten. Hoe betoverend de wereld ook mag zijn, toch dook er in ons achterhoofd een vreemd knagend gevoel op. Het gevoel dat we deze wereld al eens eerder hebben gezien, ondanks een mythologisch likje verf. Déjà vu, ook al wil Ubisoft ons doen geloven dat deze uitbreiding echt wel bestaat uit gloednieuwe content.
Wat we proberen te zeggen is dat Dawn of Ragnarök eigenlijk gewoon meer van ‘Assassin’s Creed: Valhalla’ is. We nemen even de verschillende activiteiten onder de loep: Viking raids en world events waren al bekend en zijn hier opnieuw van de partij. De ‘Jotun Blight’ activiteiten, waarbij je een ruimte moet zien te bevrijden van kwade magie, zijn gewoon de cursed symbols uit de basisgame, maar met een andere naam. Je kan ook papierrollen verzamelen met heldenverhalen of cosmetische aanpassingen, maar ook dit zat al in de basisgame onder een andere naam. En ja, de eerder genoemde Hugr-Rip krachten die je moet toepassen op puzzels zijn leuk, maar uiteindelijk moet je die telkens gebruiken om binnen te geraken in afgesloten gebouwen of om sleutels voor kisten te vinden. Exact wat je al uren aan een stuk hebt gedaan in de basisgame en de eerdere uitbreidingen.
Conclusie
Assassin’s Creed: Valhalla – Dawn of Ragnarök is de meest uitgebreide uitbreiding die een Assassin’s Creed game ooit heeft gehad. De mythologische setting laat al het realisme los en gooit je in de strijd van de god Havi die wraak zoekt op de reus Surtr. Het verhaal is oké, maar personages missen diepgang, waardoor het een pak minder memorabel is dan eerdere verhalen in de franchise. Dé leukste toevoeging is de Hugr-Rip, een goddelijke armband die je allerlei leuke krachten geeft om mee te experimenteren. Toch kunnen we niet om het feit heen dat Dawn of Ragnarök eigenlijk gewoon meer van hetzelfde is. An sich is dit niet slecht, maar als je al bent uitgekeken op de gameplay loop van de basisgame, dan is Dawn of Ragnarök waarschijnlijk niet voor jou gemaakt. Wil je echter gewoon wat langer vertoeven in de wereld van Assassin’s Creed: Valhalla, dan biedt deze uitbreiding jou exact wat je zoekt.
“Over de historische accuraatheid van Assassin’s Creed: Valhalla kan wel eens getwijfeld worden.”
Nogal een understatement. De game is grotendeels pure fictie.
@Bigds9fan:
Als je enigszins historisch onderlegd bent zou je weten dat dát wel meevalt.
Ten tweede, boeien, wat een prachtige game.
@Anoniem-5181: Enigzins?
Zou mezelf meer dan enigzins onderlegd willen noemen.
Daarom juist waren de oude games juist zo ongelooflijk tof om te spelen.
Ja er zit in Valhalla het een en ander dat klopt. Maar het is echt geen historische game meer te noemen.
@Anoniem-5181:
Idd ac is nog steeds gegrond in historische feiten. Juist mooi dat ze daarnaast zo hard gaan op de mythologie
Niks mis met meer van het zelfde. Het is een addon daar verwacht ik niks anders van.
@Anoniem-3436:
De mythologie vind ik juist niet thuis horen in Assassin’s Creed.
Juist het grootste pluspunt van Ghost Of Tsushima is dat het “puur” een historische game is.
Voor zover een game realistisch natuurlijk want een one man army kan natuurlijk niet.
Mega dikke grind game geworden.
@Anoniem-3481:
Welke grind. Lvlen gaat sowieso extreem snel en daarbij kan je als je powerlvl 200 is makkelijk powerlvl missies van 400 doen.
@Anoniem-4436: Nou om je town te upgraden naar lvl 6 moet je alle kastelen doen. Hetzelfde voor de raids die je na een paar keer wel hebt gezien. Om nog maar te zwijgen over gear wat je wel ziet op de map maar mission locked is. Zit zelfs 60 uur in de game maar de mate van herhalende missies is erg hoog.
@Anoniem-1502:
Heb 164 uur in valhalla geen één van die uren voelde aan als grind.
@Anoniem-4436:
Als dat kan wat is dan in ***** name jet doel van die RPG elementen?
Dat zou dan ook betekenen dat je een Zealot van dat level aan zou kunnen. Ik had een keer dat een Zealot rondliep bij een missie start waardoor die niet gestart kon worden en zelfs met bondgenoten kreeg ik nauwelijks een deuk in die gast.
Had wel dat ik in Ierland achter die ene vent moest en de game zei dat ik nieuwe uitrusting nodig had, iets wat uren grinden zou kosten.
Was de grind toen al zo zat dat ik het gewoon probeerde. 2de poging succesvol.
Dus er klopte geen zak van.
De game valt inderdaad snel in herhaling. Toegegeven de raids waren leuk (de Raid muziek was echt geweldig) paar als ik een paar reli eikels had omgelegd begon de game alweer lastig te doen.
Dus ik mag niet doen waar vikingen juist bekend om stonden?
@Bigds9fan:
Ik heb alle zealots en ook de drie zusters verslagen met een powelvl de helft lager dan hun powelvl.
Valhalla is zowel een goede AC game als een goede viking game. De game portreteert vikingen historisch correct
@Bigds9fan: Als je echt zo historisch onderlegd was had je geweten dat de meeste Vikingen niet zo gewelddadig waren als werd omschreven. Dit is grotendeels in boeken geschreven omdat priesters vaak het slachtoffer waren van plunderingen en hun vaak de enige waren die konden lezen en schrijven dus dan gaan ze niet in hun dagboek schrijven: ‘Lief dagboek, vandaag heb ik alle bezittingen uit het klooster weggegeven aan Vikingen omdat ze met een bedreigende toon zwaaide met hun wapens.’ Nee, die schreven vaak overdreven verhalen zodat ze zelf niet voor schut zouden staan.
binnenkort is ff testen
@Bigds9fan: Mythologie zit al vanaf deel 1 in het spel of denk je dat de Apple of Eden (appel uit het hof van Eden) echt heeft bestaan en dat we ook daadwerkelijk afstammen van Adam en Eva?
@Anoniem-2333:
Tuurlijk stammen we niet af van Adam en Eva maar de reeks had altijd een gezonde basis van historische accuraatheid en fictie waarbij die fictie perfect was gezet in de historische accuraatheid.
Die balans is hier weg.
Daarnaast noem ik dat geen mythologie. Dat is gewoon tech van een eerdere beschaving wat toevallig door onze voorouders als magie wordt gezien.
En uiteraard waren niet alle vikingen bloeddorstig net zo goed als dat voor piraten gold. Er waren piraten bij die weigerden van kinderen te stelen maar er je had ook Edward Low die zo erg was dat zijn eigen bemanning hem overboord zette.
Als ik 3 priesters vermoord in een game dan zou er in elk geval geen desynchronisatie moeten plaats vinden.Je zegt zelf al “de meeste” dus laat dan de keuze aan de speler.
Het is sowieso raar want ik kan wel hun hele dorp afbranden waarmee ik ze veroordeel tot een langzame dood maar meteen doodmaken dat “mag” niet?
Ik blijf erbij dat ze een Assassin’s Creed game als Viking game hebben verkocht en dat werkt in imho beide gevallen niet.
Assassin’s creed Valhalla is niet alleen een perfecte Assassin’s Creed game. Maar ook een erg goede viking game als klopt gewoon. Hopelijk gaat ubisoft ook met een Assassin’s Creed komen die een Japanse setting heeft.
Ik vermaak me er goed mee top game
@Bigds9fan: Maar… Adam en Eva is juist een mythologie… Wikipedia: Een mythologie is het geheel van verhalen en denkbeelden van een bepaalde cultuur waarin belangrijke vragen aan bod komen zoals de oorsprong van de mens, de wereld en natuurverschijnselen.
Oh, en met tech van een eerdere beschaving doel je op de ISU waarvan de namen zijn gebaseerd op mythologieën uit andere culturen?
In AC Black Flag kun je ook niet eindeloos NPC’s killen dus je argument over piraten snap ik ook niet
Ik denk dat er veel mensen nog niet eens aan de eerste dlc toe zijn gekomen. Ikookniet#