Jason Schreier van Bloomberg heeft een artikel gepubliceerd waarin een kijkje achter de schermen van de ontwikkeling van Redfall wordt gegeven. Hierin wordt min of meer bevestigd wat Nando en ik al vermoedden tijdens het schrijven van onze Redfall review. In het kort komt het erop neer dat Arkane Austin is gedwongen om de game op deze manier te maken. De studio had er absoluut geen zin in, maar het blijkt dat uitgever Bethesda Softworks hun interne studio’s flink heeft ‘aangemoedigd’ om microtransacties en live service elementen aan games toe te voegen. Dat verklaart gelijk waarom we niet direct een opvolger kregen op Wolfenstein: The New Colossus, maar met het verschrikkelijke Wolfenstein: Youngblood werden opgescheept. Een game die precies alles deed, waar geen enkele fan om had gevraagd.
Nu ben ik zelf altijd een fan geweest van de games die door de studio’s van Bethesda Softworks zijn gemaakt. Ik heb genoten van titels zoals Dishonored, DOOM, Prey, The Evil Within en Wolfenstein. Echter ben ik nooit een fan van de uitgever geweest. Het is namelijk een bedrijf met een lange twijfelachtige geschiedenis gevuld met controverses en rechtszaken. Ik zal ze nooit vergeven dat door hun mislukte vijandige overname van Human Head Studios we nooit Prey 2 hebben gekregen. Die vijandige overname lukte jaren later alsnog ten koste van Rune 2. Overigens is Arkane zelf ook op een erg discutabele manier gekocht. De studio werd daarna gedwongen om hun geweldige sci-fi game Prey te noemen en de duw naar live service games is vermoedelijk de reden van het vertrek van studio oprichter Raphaël Colantonio.
Indien je nieuwsgierig bent, loont het zeker de moeite om eens in de donkere geschiedenis van Bethesda Softworks te duiken. Ik was dan ook erg blij toen Microsoft de uitgever had gekocht. Het was immers al jaren duidelijk dat de bezem er echt flink doorheen moet. Na de negatieve reacties op de brakke release van Redfall gaf Xbox-topman Phil Spencer aan, dat Microsoft misschien tekort is geschoten met hun betrokkenheid na de overname van Bethesda. Er is overduidelijk geen sprake van toezicht geweest en hoewel Bethesda Softworks onafhankelijk van Microsoft opereert, is nu het moment om je af te vragen of dit überhaupt wel een goed idee is. Phil Spencer beweert dat Microsoft wel meer betrokken is bij de ontwikkeling van Starfield, maar tot dusver hebben we (nog) niet de indruk dat de titel een gegarandeerd succes wordt.
Nando heeft al eerder een stuk geschreven over waarom Microsoft een duim nodig heeft. Daar sluit ik mij bij aan, met de toevoeging dat Bethesda Softworks niet alleen een duim, maar ook een bezem nodig heeft. Dit alles brengt ons bij de stelling van deze week: moet Microsoft schoon schip maken bij het management van Bethesda Softworks? Wacht je liever Starfield af om te zien hoe dat uitpakt of vind je het allemaal prima zo en moet Bethesda Softworks onafhankelijk verder blijven gaan? Wellicht hebben jullie hele andere ideeën. We horen het graag, maar hou het natuurlijk wel netjes! Tot slot, dit gaat niet om de concurrentiestrijd tussen Microsoft en Sony. Die discussie hoeft dus niet in de reacties gevoerd te worden.
Kwaliteit moet centraal staan, daarbij hoort ook de vrijheid en niet te veel druk.
ik denk dat de makers achter redfall,niet diegene zijn die dishonored hebben gemaakt,wat is redfall toch verschrikkelijk slecht
@Anoniem-9073: Wellicht moet je dan eens lezen wat er staat. Het is dezelfde studio.
De kwaliteit ligt vaak niet aan de devs, maar aan (mis)managment. Lijkt me goed dat MS daar de bezem doorheen haalt (ook bij zichzelf), de meest competente vervangers zoekt en dan hun handen er weer van afhalen.
@mrb: is lastig bij Microsoft
Als een live service game aanslaat dan is dat gewoon big money. Het is alleen niet verstandig om studios erop te zetten die er geen kaas van hebben gegeten. Microsoft zijn kwaliteitseisen zijn niet zo hoog en dan krijg je helaas middelmatige games. Snap sowieso niet waarom iedereen zich volledig richt op live service terwijl ik het idee heb dat nog steeds de meeste gamers vette singleplayer ervaringen willen. Maar goed microsoft mocht activion deal door gaan haalt nog een studio binnen waar het gigantische chaos is dus ze zullen toch echt zich meer moeten gaan bemoeien anders gaat het ze veel geld kosten.
Beter gewoon de stekker uit xbox trekken. Dit is pijnlijk.
@Anoniem-2250: bij elk bedrijf vertellen mensen en komen nieuwe mensen.
Het kan prima dezelfde studio zijn maar denk je echt serieus dat er in al die jaren exact hetzelfde team staat als 10 jaar geleden?
@Anoniem-4468: wie weet? misschien hebben ze een hele dikke contract gekregen na dishonored? nobody knows.
@mrb: Ja en nee. In een commercieel bedrijf krijg je te maken met strakke deadlines en hog werkdruk. Als je daar niet tegen kunt moet je daar niet willen werken. De kunst is om in te schatten en aan te geven hoeveel tijd je echt nodig hebt. Dat is in een beroep waar creativiteit bij komt kijken soms lastig, maar zeker niet onmogelijk. Leidinggevenden moeten ervoor zorgen dat hun teamleden genoeg tijd krijgen om kwaliteit te leveren. Hoe lastig dat soms ook kan zijn met de verschillende stakeholders.
Kwaliteit is super belangrijk, maar je hebt nu eenmaal te maken met een commercieel product en alle druk doe daarbij komt kijken. Creativiteit en vakmanschap zijn ongelooflijk belangrijk, maar als je niet goed kunt inschatten hoeveel tijd je nodig hebt en niet onder tijdsdruk kunt presteren, verliest het snel zijn waarde in een professionele setting. In het gegal van redfall weet ik niet precies wat er allemaal mis is gegaan. Duidelijk is iig dat er niet goed is ingeschat hoeveel tijd er nodig was om kwaliteit te leveren of dat degene die dat wel goed hebben ingeschat niet voldoende bevoegdheid hadden.
Ik denk dat het groter is dan bethesda alleen, volgens mij kampt de hele Xbox divisie namelijk met het zelfde probleem, en dat zeg ik terwijl ik concurrentie toejuig. Dat leidt namelijk naar vernieuwing. Volgens mij worden de beslissingen daar gemaakt door hoge piefen die denken te weten wat de spelers willen. Veel studios die overgenomen zijn door microsoft raken “het” allemaal kwijt. En ik denk dat ze moeten luisteren naar de juiste personen want je hoort vaak de onvrede uit de studios weg.
Bethesda is niet MS’s enige probleem.
@Anoniem-2587: Waarom? Kan je dat iets beter duiden?
@Anoniem-4468: Nee, maar ook dat staat in het artikel (dat iets van 80% van het team weg is).
Rage 1 vond ik een fantastische game met een hele bijzondere sfeer.
Rage 2 vond ik echt geen leuke game,technisch gezien was er niet zoveel mis,maar de sfeer die 1 had ,zat echt niet in 2 en heb de game ook niet uitgespeeld.
Had toen al het vermoeden dat ze het kwijt waren bij Bethesda.
Uuh, deze studio staat nou niet bekend om kwaliteit, dishonord en skyrim, zijn de laatste spellen die ik kan heugen die echt goed waren de rest was echt bagger.
Nee de aandeelhouders moeten stoppen met greed.
De makers van redfall wilde het niet eens uitbrengen.
Nu is Microsoft wel eind verantwoordelijk.
Dus denk dat wat hoger standaard moeten hebben dat nu het M probleem ze denken dat te kunnen kopen.
Dit is voor mij de rangorde bij Zenimax/Bethesda Studio’s
1# Bethesda (TopStudio) Starfield/The Elders Scroll 6/ Fallout 5
2# ID Software (Top Studio) Doom
3# Machines Games (Top Studio) Indiana Jones/ Wolfenstein
4# Tango Gameworks (Sub-Topper) The Evil Within/Hifi-Rush/Ghostwire Tokyo
5# Arkane (Matig) Dishorned/Prey/Redfall
6# Roundhouse Games (Slecht) Redfall
7# Zenimax Online Studio’s (Matig) Elders Scroll Online
8# Alpha Dog Games Mobil Studio (Slecht) Mighty Doom
@PvdW90: jij hele slim. Ik errug onder iendruk. Ik begrijpe jij hebben multi billion euro bedrijf om te Leiden. Wow
@Anoniem-7553: De laatste tijd wel ja.
@RLXTR: MS heeft duidelijk niet de game getest op kwaliteit.
Je vindt Bethesda Softworks sh*t, maar Microsoft is geweldig!?….. Kay
Alsof Microsoft geen Mtx pusht
@Anoniem-2587: belachelijke commentaar.
On topic: de hands off aanpak werkt duidelijk niet bij Zenimax en Redfall is het ultieme excuus om zich wel meer te gaan bemoeien.
@mrb: Zeker. Maar in dit geval zijn er nog lang voor de test fase veel te veel steken laten vallen. Dat mag je hey management/de teamleiders verwijten. Zij hebben blijkbaar een te rooskleurig beeld van de situatie geschetst omdat ze, misschien onder zware druk, niet andere konden of durfden.
De studio zelf zou allang failliet zijn en begraven zonder hun reputatie.
Die reputatie is een gevolg van uitstekende games die we alle allemaal nog kennen. En daarom krijgt deze studio nog steeds onbewust het voordeel van de twijfel.
In theorie is dat ook waar MS voor betaalde bij de overname. De namen, niet de kwaliteit van de vervolg games die volgden. Games zoals redfall en starfield zouden een frisse start moeten inluiden.
Maar het blijkt dat je aan een dood paard niet kan trekken/een ineffectief bedrijf niet plots tot leven kan wekken.
Ik had gehoopt dat MS orde op zaken zou stellen. Maar ze kopen alleen namen en paradepaardjes voor de gamepass library en de QA komt als het kalf verdronken is.
Ze moeten de grafische engine eens verhogen. Ziet er niet uit man. DukeNukem 3D ziet er nog beter uit dan Fallout4
De mensen die aan de geliefde games werkten die werken vast niet meer bij Ariane….